Aidstegar?

Tänkte köpa mig ett par stegar men är lite osäker på vilken typ jag vill ha. Har prövat BD:s sexstegar men tycker att de suger, höhö, det var jävligt bökigt att få i mina stora fötter i stegen så en modell med öppna steg känns som ett bättre alt. Vad skulle ni rekommendera? Märke? Modell?

Kanske borde lagt tråden i big wall forumet?

Glad påsk!
 
Yates stegar är riktigt trevliga, big wall för maffigaste stegen om du ska stå i dem många timmar, speed wall eller metolius 8-step om du inte planerar spendera dar i dem eftersom stegen är smalare (1" vs 2" på deras big wall). Yates stegarna är lite svåra att få tag på i europa men det finns ett företag i storbritannien som säljer dom så du inte behöver skicka efter från USA
 
Jag har haft lite olika stegar och kombinationer genom åren, men har nu två stycken Yates Big Wall Ladders. Jag kan varmt rekommendera dem. De är by far de bästa stegarna jag någonsin provat! Jag söndagsklättrar mest, tycker om att stå bekvämt och pyssla, fika, och har sällan bråttom uppför. Är man inne på speed, eller vill klippa gram, finns det lättare och smidigare alternativ. Köpte dem direkt från USA för ett par år sedan - som jag minns det var det en smidig affär, och inte onödigt dyr heller.
 
Jo, Yates stegar verkar va rejäla doningar, är rätt sugen på såna. En polare åker till NY snart så förhoppningsvis kan han köpa dem till ett gör bra pris nu när dollarn är billig.

MarkusN: Fick du tulla när du beställde från over there?
 
Många aiders är ju gjorda så att du kan klippa ihop två eller flera i rad med en karbin. Kan vara smidigt om du storväggscampar och vill nå nåt som hänger under portaledgen eller så..
 
Är du säker på det Magnus? Ja, Yates BW ladders är grymt bra, hållbara, håller sig öppna och trasslar inte ihop sig när de fladdrar i vinden.. Men! Ska du bo på El Cap och banka pitonger eller ska du lattja lite utby och sen ha de i ryggan "ifall att" när du kör långtur i Norge och Alperna?

Ett sista slag för pocket aiders! Vi ses vid Stetind i sommar.

http://www.rockclimbing.com/gear/Ad...ing/Aiders_and_Etriers/Pocket_Aider_1650.html

Helt säker Herr Jarmland. Yates BW ladders är grymt bra, hållbara, håller sig öppna och trasslar inte ihop sig när de fladdrar i vinden ;-) Ska latja lite i utby och kanske en dag bo på El Cap. Vill inte ha med aiders på långturer, skulle det nu behövas så får man väl knyta ihop några av ett par slingor.

Är du sugen på Nosen igen?

Jag hoppas sannerligen att vi ses vid Stetind i sommar...
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...