Är vi skapta så olika ?

Samma erfarenheter här. Jag tror att kvinnor generellt är sämre bilförare för att de har mindre erfarenhet.

Jag brukar roa mig med att se vem det är som sitter bakom ratten när jag står vid trafikljus och väntar på att få grönt. Jag började med detta 1997 när jag gick en sommarkurs i journalistik på GU där vi skulle räkna män och kvinnor på bilder i tidningar (jag vet, det låter millimeterfjantigt, men det bjöd på ett uppvaknande ingen av oss var beredda på).

Sedan 1997 har jag aldrig varit med om att se fler kvinnliga bilförare än manliga under tiden jag väntat vid en trafikljus. Jag har inte fört statistik, men jag skulle tro att det går fyra manliga bilförare på en kvinnlig. Kvinnorna har troligtvis körkort, och kanske betalar de dessutom för bilen de sitter i, men de sitter oftare i passagerarsätet än bakom ratten vilket ger dem sämre möjligheter att säkert framföra fordonet i fråga när de väl ska köra.

Nästa gång ni ska nånstans med bilen - se till att kvinnan i sällskapet kör. För allas vår säkerhet.
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Samma erfarenheter här. Jag tror att kvinnor generellt är sämre bilförare för att de har mindre erfarenhet.

Jag brukar roa mig med att se vem det är som sitter bakom ratten när jag står vid trafikljus och väntar på att få grönt. Jag började med detta 1997 när jag gick en sommarkurs i journalistik på GU där vi skulle räkna män och kvinnor på bilder i tidningar (jag vet, det låter millimeterfjantigt, men det bjöd på ett uppvaknande ingen av oss var beredda på).

Sedan 1997 har jag aldrig varit med om att se fler kvinnliga bilförare än manliga under tiden jag väntat vid en trafikljus. Jag har inte fört statistik, men jag skulle tro att det går fyra manliga bilförare på en kvinnlig. Kvinnorna har troligtvis körkort, och kanske betalar de dessutom för bilen de sitter i, men de sitter oftare i passagerarsätet än bakom ratten vilket ger dem sämre möjligheter att säkert framföra fordonet i fråga när de väl ska köra.

Nästa gång ni ska nånstans med bilen - se till att kvinnan i sällskapet kör. För allas vår säkerhet.

Bra sagt Monica.
 
Jag har faktiskt mest problem med medelålders manliga busschaufförer. De är oftast stressade, otrevliga och verkar ha glömt bort trafikregler/inte lärt sig nya sedan de tog körkort. Har man grönt som cyklist på ett bevakat övergångsställe så måste man som cyklist inte lämna företräde för en buss som också har grönt och ska svänga vänster - eller har jag helt missuppfattat det? Det som gör det hela läskigt är att jag oftast har grabben i cykelkärran (jättestor och jättegul med vimplar, reflexer och extralampor, dvs svår att missa - även om man sitter högt upp i ex en buss) bakom mig. Jag är då extra försiktig och väljer därför bevakade övergångsställen, även om jag mäste cykla en liten omväg.
 
Jag har faktiskt mest problem med medelålders manliga busschaufförer. De är oftast stressade, otrevliga och verkar ha glömt bort trafikregler/inte lärt sig nya sedan de tog körkort. Har man grönt som cyklist på ett bevakat övergångsställe så måste man som cyklist inte lämna företräde för en buss som också har grönt och ska svänga vänster - eller har jag helt missuppfattat det? Det som gör det hela läskigt är att jag oftast har grabben i cykelkärran (jättestor och jättegul med vimplar, reflexer och extralampor, dvs svår att missa - även om man sitter högt upp i ex en buss) bakom mig. Jag är då extra försiktig och väljer därför bevakade övergångsställen, även om jag mäste cykla en liten omväg.

Övergångsställe? - du menar cykelöverfart, antar jag. Om du har grönt så har svängande fordon väjningsplikt. Den kvinna som inte respekterade detta gentemot mig den 12/2 2008 kl. 9.58 fick 60 dagsböter för vållande till kroppsskada (tre frakturer, muskelskada). Dock brukar problemet vara högersvängande fordon - vänstersvängande brukar hämmas lite av fordon i motsatt färdriktning.
 
Jag cyklar 40 km per dag igenom Göteborg, och visst så stöter jag på en och annan man som inte respekterar lagar och förordningar.

Men va i helvete är det för fel på alla kvinnor/tjejer som inte har en tanke på vad som händer runt om kring dom eller skiter fullständigt i vad som förväntas i trafiken? Jag menar inte då inte alla cyklister! Jag menar också bilförare som inte kan ge mig lite utrymme på en 70-väg utan möte. Jag blir inte alls förvånad när en kvinna har varit inblandad i olycka!

Jag är trött, och rädd för dom där ute!

Vad har ni för erfarenhet?

/Martin

Jag bor i Linköping, en stad där det cyklas mycket. Även om jag (se annat inlägg) blivit påkörd av en bilist en gång är det framförallt andra cyklister och fotgängare som är problemet. Jag kunde ge otaliga exempel. Tre kan räcka.

På en viss större gata finns åtskilda cykelbanor och gångbanor på bägge sidor.
Cyklister som begagnar cykelbanan på den vänstra sidan möter på den gatan aldrig rött ljus - påbudsskyltar och ljussignaler finns endast i motsatt riktning. Jag har hittills aldrig sett en cyklist som inser att han ska ta hänsyn till korsande trafikanter (åtminstone cyklister) som har grönt (Iofs har jag även stött på cyklister som kör mot rött och pratar i telefon samtidigt). Är det två som cyklar i bredd antingen fyller de ut hela cykelbanan och vägrar väja för mötande cyklister - eller begagnar rentav den ena cyklisten gångbanan. I det första fallet förutsätts tydligen mötande cyklist begagna gångbanan, i det andra fallet förutsätts den mötande väja vänster utan att kunna se vad som kommer bakom
(själv väljer i sådana situationer att bara stanna - det är det effektivaste sättet att demonstrera att ni skapade problemet,
det är ert ansvar att lösa det).

Ett exempel på idioti bland fotgängare är Hunnebergsgatan som på vissa sträckor är avstängda för biltrafik. Där finns körbana för cyklar i mitten och trottoarer på bägge sidor. Lijväl är det vanligt med fotgängare som går flera
(ända upp till fem) i bredd utan att begagna trottoarerna. Är de, säg, tre i mitten med plats att cykla om kan man inte vara säker på att en eventuell mötande cyklist väljer att väja höger - och det ser man först i sista stund.

När jag cyklar ut på landet erfar jag alltid en stor frihetskänsla när jag kommit så långt ut att cykelbanorna tar slut och jag slipper stångas med andra cyklister. De är genast mycket färre. Bilisterna är oftast mycket hänsynsfulla - t ex på obevakade cykelöverfarter händer det ofta att vänstersvängande bilister lämnar företräde och tydligt markerar det.
 
Samma erfarenheter här. Jag tror att kvinnor generellt är sämre bilförare för att de har mindre erfarenhet.

...

Nästa gång ni ska nånstans med bilen - se till att kvinnan i sällskapet kör. För allas vår säkerhet.

Vem ska se till det? Självklart är det vanan som mycket avgör hur säkert man kör. Men det är väl upp till var och en att se till att man får den vanan. Dvs man får helt enkelt aktivt sätta sig bakom ratten och ta hundpassen. Visst finns det en del karlar som inte släpper in kvinnan till ratten, men jag tror nog att de flesta män tar långpassen på bilsemestern för att vara snälla. Det ligger lite i vår "natur" att ta skitjobbet och offra sig.

Jag har faktiskt mest problem med medelålders manliga busschaufförer. De är oftast stressade, otrevliga och verkar ha glömt bort trafikregler/inte lärt sig nya sedan de tog körkort. Har man grönt som cyklist på ett bevakat övergångsställe så måste man som cyklist inte lämna företräde för en buss som också har grönt och ska svänga vänster - eller har jag helt missuppfattat det? Det som gör det hela läskigt är att jag oftast har grabben i cykelkärran (jättestor och jättegul med vimplar, reflexer och extralampor, dvs svår att missa - även om man sitter högt upp i ex en buss) bakom mig. Jag är då extra försiktig och väljer därför bevakade övergångsställen, även om jag mäste cykla en liten omväg.

Den som svänger in på en väg har alltid väjningsplikt för de som färdas parallellt med den vägen man kommer ifrån. Om bussen svänger vänster in på en väg spelar det ingen roll om cykeln kommer på motkörande vägbana, cykelbana eller övergångsställe. Vi har ju en annan lag om att man ska väja för gående (!) vid övergångsställen men inte cyklar, vilket kan röra till det, men här måste man väja för att man svänger. I bilden ska bussen väja för ALLA cyklisterna. Racern på vägen, pendlaren på cykelbanan och barnet på övergångsstället.

Sen gäller det ju att överleva också. Jag skulle knappast köra förrän jag fått ögonkontakt med föraren och tydligt sett att han tänker släppa fram mig. Här i Falun har vi en livsfarlig korsning med dold sikt. Bilarna som kör in på vägen (fullt stop) måste se i två speglar. I dem syns cyklister dåligt. Bilarna kör oftast fram (halvt ut i vägen) så att de ser. När man då kommer i sitt morgonmarschtempo till jobbet söker man givetvis ögonkontakt och har händerna beredd på bromsarna. Flera gånger har bilar kört rätt ut framför mig, trots att vi sett varandra i ögonen. De räknar med att cyklister är långsamma och att de hinner ut. Det gör de inte!
 

Bilagor

  • trafik.gif
    trafik.gif
    3.4 KB · Visningar: 507
Övergångsställe? - du menar cykelöverfart, antar jag. Om du har grönt så har svängande fordon väjningsplikt. Den kvinna som inte respekterade detta gentemot mig den 12/2 2008 kl. 9.58 fick 60 dagsböter för vållande till kroppsskada (tre frakturer, muskelskada). Dock brukar problemet vara högersvängande fordon - vänstersvängande brukar hämmas lite av fordon i motsatt färdriktning.

Mja, det är ett kombinerat övergångsställe och cykelöverfart där det finns både "herr gåman" och cykelljus (grönt-gult-rött)...

Jag brukar halvstanna till trots att jag har grönt och titta på chauffören men ibland sitter busschaufförerna och tittar åt andra håller eller håller på med sin mobiltelefon (smsar? Får dom (i yrkestrafik) det?) och då är det svårt.

Sen måste jag bara säga (skryta) att jag kör bättre bil än min man. Särskillt om det finns gående eller cyklister i närheten. Det tror jag är för att jag själv cyklar och går i mycket större utsträckning än honom - jag vet hur det känns att vara oskyddad men också att man kan vara mera tankspridd när man är till fots/på cykel...
 
Djungels lag i trafiken är att stor väjer inte för något. Efter att ha sett tre bilar vid olika tillfällen bli inklämda och mosade av bussar förstår jag att som cyklist måste man lämna företräde eller bli mosad.
Reflexer och avstånd samt uppmärksamhet är det enda som hjälper.
Enligt trafikförsäkringsbolagen så är unga män vådligt överrepresenterade i olycksstatistiken, hamna inte ivägen för en dylik.
go tur
 

HasseQ

Temp. avstängd
Relax, take it easy, Bcool... Gissa vem som förlorar vid en krock, cykeln el bilen el fotgängaren ?? Det är alltså upp till cyklisten att se till att vara lite smart och inte smälla. Köra snabbt och aggresivt kan man spara till raksträckor utanför innerstan -- ;)
 
En bra regel i trafiken är att inte försöka hinna före, man hinner alltid bakom. Lever man efter den regeln klara man sig länge!
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips