Är Muurikka något att ha?

Hej.
Jag och frun brukar kampa ganska ofta, då och då hamnar lägret nära bilen.
För dessa dagar, är murrikkan något att ha eller blir det ännu en onödig pryl man skaffar?
Har fått för mig att det är en trevlig form av matlagning.

/ G

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

avslutad210712

Gäst
Japp en självklar utrustningsdetalj speciellt för de som gillar att vara rejält packade i naturen :)

Jo det är det men

den är galet prissatt, vilken gjutjärns stekpanna eller wook fungerar precis lika bra och sannorlikt har ni redan den.... problemet kan vara storleken och då kommer sommarloppis in i bilden.....40 cm djup gjutjärnsstekpanna gav jag 10.- för och den funkar perfekt.

Vi brukar ha med en picknick-murrikka på fisketurer. Fördelen med den gentemot en stekpanna är att skaftet är längre och att den är lite lättare än en gjutjärnsstekpanna. Jag har även en lite större murrikka på ben i en grillkåta. Den släpar man ju inte gärna med sig alltför många hundra meter från en bil men den är väldigt bra för matlagning och det är smidigt med benen och att kunna elda under den.

Är inte muurrikkkkkan från början bottnen från något metallkärl? Typ någon gasbehållare eller nåt sånt?

Jag gjorde en skogsstekpanna i 2 mm stål som jag stekte in i tiotalet lager med matfett. Blev mycket lättare men inte lika stadigt som muuurrikkkan med sina ben. Var rätt jobbigt att kallhamra ut plåten också. I dagsläget hade jag köpt den färdiga produkten.

Kanonpryl om man slipper bära den långt.
Man kan ha en mindre i tunnare plåt som man skaffar skaft till dit man kommer, då är den mer bärbar.
Fettet samlöas ju i mitten, där fräser o steker man o flyttar upp på sidorna vartefter det är klart.
Vanlig gjutjärnspanna på loppis, gamla modellerna, är ju oslagbart annars som seobserver skriver, även priset.

Vill man absolut ha nytt har Claes Ohlsson ett "stekbord" för ungefär en tredjedel av originalets pris.

CO stekbord

Tror inte CO har stekbordet längre....Tyvärr
Tänkte också köpa det istället för Murikka eller vad det heter

I vår katalog har det varunummer 34-6997. Såg det dock på vårrean, så det kan ha utgått. Anna

Skogspanna

inköpt för 129 kronor, att använda i/över eld,funkade jättebra! Brassade raggmunkar, bakade bröd och stekte fläsk. Gjorde ett längre skaft av en gren. Att brassa souvas i på vintern istället för att släpa på en stor murrika.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips