Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Är kardborrlåset på hestras handskar onödiga?
- Trådstartare NordenJolt
- Start datum
Jag vet inte hur just de där handskarna fungerar (jag lyckas inte komma fram till nån bild på handsken på deras webbsida, vet inte om de kör nåt flash-skräp eller nåt som inte funkar), men jag har både handskar där remmen fungerar och handskar där den är helt meningslös.
Många tillverkare verkar sätta dit en rem bara för att alla andra har, men själva handsken är så trång att det gör ingen skillnad att man lossar på remmen. Och kardborren på remmen sitter så att det går inte att spänna hårdare...
Många tillverkare verkar sätta dit en rem bara för att alla andra har, men själva handsken är så trång att det gör ingen skillnad att man lossar på remmen. Och kardborren på remmen sitter så att det går inte att spänna hårdare...
Lästips
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Jag har sådana vantar och kan nog hålla med om att det inte är så stor skillnad om man spänner den remmen eller inte.
Om du har testat och finner att du inte behöver remmen för att hålla kvar vanten på handen så är det nog bara att ta bort den om du vill.
Jag tycker att de vantarna är för tighta i resåren runt handleden och att de känns för trångt och allmänt klumpigt om man har många lager på överkroppen.
Med ett eller två underställ, mellanlager och skaljacka så har man ganska mycket tyg runt handleden och då tycker jag att vanten är för tight.
Jag har därför klippt ett hack från varje håll mellan sömmarna i det insydda resårbandet och tycker att det blev mycket bättre.
På mina vantar så tycker jag därför att remmen fortfarande är bra att ha men den känns kanske ändå inte helt nödvändig.
Om du har testat och finner att du inte behöver remmen för att hålla kvar vanten på handen så är det nog bara att ta bort den om du vill.
Jag tycker att de vantarna är för tighta i resåren runt handleden och att de känns för trångt och allmänt klumpigt om man har många lager på överkroppen.
Med ett eller två underställ, mellanlager och skaljacka så har man ganska mycket tyg runt handleden och då tycker jag att vanten är för tight.
Jag har därför klippt ett hack från varje håll mellan sömmarna i det insydda resårbandet och tycker att det blev mycket bättre.
På mina vantar så tycker jag därför att remmen fortfarande är bra att ha men den känns kanske ändå inte helt nödvändig.
Jag har sådana vantar och kan nog hålla med om att det inte är så stor skillnad om man spänner den remmen eller inte.
Spännande att höra någon som har hittat en användning för dem : )
Jag får fundera på din modifikation när jag kommer hem. Tack för tipset!
Jag tycker kardborrarna fylle rsin funktion - dels gör de handskarna smidigare med mindre falddrande tyg och dels - när det är riktigt kallt så blir det mindra luftvolym att värma upp om igen man tar av och på handskarna.
Mina får sitta kvar.
/Patrik, inte UL
Det låter som att mina handskar sitter betydligt snävare på mig än dina på dig : )
Den främsta anledningen till att plocka bort dem är faktiskt inte för att minska vikter utan för att kardborren fastnar i lite vad som.
Fick ett par skalhandskar i min storlek av annat fabrikat. Spännremmen var alltför kort för storleken. Av en agent för märket fick jag bytt till ett par med rätt längd på kardborrebandet. Förklaringen som gavs var att asiaterna som syr, syr så nätt det går, för att få gratiskardborrebant över till egna produktionen. Förklaringen låter rimlig. Visserligen har jag inte sett syladorna i SOA men jag har besökt Dexterfabriken i Guatemala och där skulle jag inte vilja att dina och mina barn arbetade oxså.
Har tagit bort kardborren...
Har likadana handskar och har tagit bort kardborren sedan flera år, fungerar perfekt och blir smidigare. Se gärna www.coldskills.com för mer info (gå in under Hestras Handskar så finns det text hur de resonerar).
Har likadana handskar och har tagit bort kardborren sedan flera år, fungerar perfekt och blir smidigare. Se gärna www.coldskills.com för mer info (gå in under Hestras Handskar så finns det text hur de resonerar).
Det låter som att mina handskar sitter betydligt snävare på mig än dina på dig : )
Den främsta anledningen till att plocka bort dem är faktiskt inte för att minska vikter utan för att kardborren fastnar i lite vad som.
Så kan det vara, tror mina ätr storlek 11 och jag har ganska stora händer. Handskarna har rejält antal år på nacken och ett finger är förstärkt med silvertejp pga hål från stålkant under.
/Patrik
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg