lätt fjällfiske

Re: vikt-väktaeren

juripari; sa:
Har ni funderat på att ta med er en bok,för regniga dagar i tältet.Själv brukar jag personligen riva ut varannan sida för att få ner vikten.När jag sen kommer hem ,så klistrar jag in sidorna igen och försöker förstå varför?que.
'

Nä, vi läser den i förväg och försöker sätta ihop boken i huvudet på kvällarna.

Re: vikt-väktaeren

juripari; sa:
Har ni funderat på att ta med er en bok,för regniga dagar i tältet.Själv brukar jag personligen riva ut varannan sida för att få ner vikten.När jag sen kommer hem ,så klistrar jag in sidorna igen och försöker förstå varför?que.

Hihi!

En liten Mp3-speare väger mindre än en bok, och så kan man ha fågelljud eller en ljudbok på den. ^_^

Om man är fler än två och inte vill ta med sig en liten högtalare, så kan ju en person ta med sig en bok och så kan man läsa högt ur den. Det kan bli riktigt mysigt! Det tar längre tid att läsa en bok högt än tyst, så då får man liksom ut mer nöje ur mindre vikt!

:)

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa Deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Är det inte risk för att grus- och sandkorn skaver hål på vadarna om man använder sandaler i stället för vadarkängor?

Jo, och särskilt med de tunnare vadare jag har. De har inte fot i neopren utan i samma material som resten av vadarna. Jag har grusskydd, men råder väl till viss försiktighet ;)

1294428757_a0e6afdd2d.jpg

Finns dessa vadare att få tag på annat än att importera från USA?
Om man ska köpa dom från USA, hur gör man då?
Jag har aldrig testat att köpa grejer via postorder från andra länder, vad ska man tänka på?

Finns dessa vadare att få tag på annat än att importera från USA?
Jag har aldrig testat att köpa grejer via postorder från andra länder, vad ska man tänka på?

Kolla Simms hemsida eller googla dig fram till en storlekstabell. Sen är det bara att mäta och handla. Men kolla runt hos svenska handlare först vetja :)

.....

När det gäller USA; lägg till ca 30 procent på priset (moms, frakt, tull). Fördel med urvalet, kan bli bra mycket billigare trots pålägget, trassligt om något är fel.

Raskesven

När det gäller USA; lägg till ca 30 procent på priset (moms, frakt, tull). Fördel med urvalet, kan bli bra mycket billigare trots pålägget, trassligt om något är fel.

Raskesven

Och som dollarn står nu kan det bli ganska så bra affär även med moms, frakt och tull!
Är själv ute efter lite prylar till i sommar och letar i USA, försöker hitta så mycket från samma leverantör så man kan spara in lite mer på frakt od. Men jag håller med Raskesven att om det strular till sig så är det bättre att ha säljaren inom gripbart avstånd som om t ex goretex kängorna läcker som sandaler...

Men jag håller med Raskesven att om det strular till sig så är det bättre att ha säljaren inom gripbart avstånd som om t ex goretex kängorna läcker som sandaler...

Jag påstår inte att en amerikansk leverantör inte hade kunnat ge mig samma fina bemötande som Capricorn gjorde när det gällde läckande vadare, men jag tvivlar faktiskt.

Storyn: Jag köpte ett par relativt billiga andningsvadare från Capricorn för några år sedan. När jag haft dem drygt 2 år började de läcka som en tesil ungefär. Jag hade då använt dem högst 20 fiskedagar, förvarat dem mörkt och svalt hängande i ett förråd när jag inte fiskade. Jag ringde då Capricorn och beklagade mig. Jag hade då inga större förhoppningar än att möjligen kanske få lite rabatt på att par nya vadare. Lasse (tror jag han heter) slog upp mig i kundregistret och sa:

-Jaså, var det den modellen. De hade vi mycket problem med. Jag skickar dig ett par nya!

Som sagt. Jag tror det hade varit svårt om jag köpt dem på andra sidan Atlanten.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips