lätt fjällfiske

Jag använde under några säsonger ett par vadarskor från Orvis: http://www.orvis.com/store/product_...758&group_id=11059&cat_id=5421&subcat_id=6047

De var lätta, torkade fort och tog liten plats i packningen. Jag skulle själv inte använda mig av "hjoggisar" eller "foppisar" då jag misstänker att nötningen på vadarsockan blir för stor. Och det är ingen höjdare att börja laga läckande vadare på fiskeresan.
/Tord

Orvis har ju själva en "hjoggis": http://www.orvis.com/store/product_...758&group_id=11059&cat_id=5421&subcat_id=6047

Jepp.....utan vadarbyxa i. Vanligt i varmare länder. Jag har själv fiskat på liknande sätt klädd i endast shorts och lånkalsonger (kalsongerna endast som skydd mot bitande gnytt och slike ting) och inte brytt mig ett skvatt om lite grus i dojan. Dessutom vill jag tro att Orvis-hjoggisarna är ordentligt anpassade för vadning vilket vanliga hjoggisar knappast är.
/tord

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Den stora anledningen till att inte ta med vadarskor är ju viktminskningen vilket jag tror att tråden egentligen handlade om. Att använda vadarbyxor utan tjock fot och joggingskor istället för vadarskor är väl ingen bra lösning vid normalt fiske men om man vandrar långt och länge så kan det nog vara en väldigt bra ide.

På något sätt ska jag skaffa mig ett par vadarbyxor med tunn fot så att packningen blir lättare vid långvandringar. Om jag inte köper får jag väl lov att göra dom själv! (Jag har faktiskt en idé)

Ja, det verkar finnas sånt på surfsidor på nätet. Dom har en förstärkt botten men jag vet inte hur bra dom håller när det gäller att vada på steniga bottnar. Dessutom blir det ju ändå lite extra vikt att bära med sig även om dom med korta skaft kanske inte väger så mycket.

Funderar..... Om man använder såna utanpå vadarnas egna sockor och dessutom sandaler så borde eventuellt grusskav bara påverka yttersockan. Därmed kan man alltså lämna vadarkängorna hemma...

Undrar hur mycket vikt man sparar?

Vet inte om du kollat på min bild, men jag använder alltså precis den sko som Orvis själva säljer :)
En Salmonsko i mesh, enda skillnaden är sulan som är modifierad på Orvis-modellen, dvs deras är tyngre:

http://www.orvis.com/store/product_...758&group_id=11059&cat_id=5421&subcat_id=6047

Jag har själv använt en Garmot-sko av liknande modell till vadning (numera bara till badringsfisket dock) men den har tyvärr lång torktid. Orvis-kängan (eller snarare käng-mockasinen) torkade mycket snabbare. En klar fördel rent viktmässigt när jag sedan förflyttade mig, med vadarskorna i ryggan.
/tord

En klar fördel rent viktmässigt när jag sedan förflyttade mig, med vadarskorna i ryggan.
/tord

Den riktiga fördelen rent viktmässigt får du ju först när du lämnar de traditionella vadarkängorna hemma och vandrar i dina Salolomon Mesh-skor. Ett par skor i ryggan är ju inte sköna på fötterna hur lite dom än väger ;)

Den riktiga fördelen rent viktmässigt får du ju först när du lämnar de traditionella vadarkängorna hemma och vandrar i dina Salolomon Mesh-skor. Ett par skor i ryggan är ju inte sköna på fötterna hur lite dom än väger ;)

Håller fullständigt med. Det är just därför jag aldrig använt, kommer att använda, traditionella vadarkängor på mina fjällfisken då jag transporterar kropp och utrustning medelst skånkarna. Därtill är en traditionell känga alldeles för tung.
/tord

Det verkar som om Simms nu slutat att tillverka Travel Wader, vilket är synd. Jag frågade Simms själva om anledningen varför, och de sa att marknaden var för liten, men att det var en väldigt bra vadarbyxa.

I sommar kommer även jag att gå över till Salomons mesh-dojor istället för sandalerna. Vikten är i princip densamma.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips