Är förvärmning nödvändig när bensin är bränslet?

Jag har nyligen köpt ett Primus Omnifuel, men ännu inte testat det. När fotogen används är förvärmning naturligtvis nödvändig. Men stämmer det att man kan hoppa över förvärmningen, eller "smyga igång" köket när man använder bensin?
Vad finns det för erfarenhet av detta i praktiken?

Jag vet inte vad du menar med "smyga igång" brännaren? Bensinen ska övergå i gasform innan den lämnar brännaren, precis som fotogen. Du behöver alltså förvärma brännaren. Flammor blir resultatet av taskig förvärmning.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Förvärmningen slipper du som sagt inte, men det brukar gå bra att öppna och stänga kranen helt snabbt så du släpper ut en skvätt bensin och sen förvärma med den. Det sotar lite mer än sprit, men inte direkt störande.

Per

Du bränner vare sig fotogern eller bensin i köket utan de gaser som bildas i röret till brännaren. Du SLIPPER INTE förvärmningen men om du har ett bensinkök så kan du förvärma med den bensin du har i flaskan.
Jag har en MSR Whispelite och då låter jag bara lite bensin rinna ner i koppen. Tänder på och lågorna värmer "kröken" i röret och sedan är det bara att tända med hjälp av de sista lågorna av förvärmningen. Om man missar de sista lågorna så kan man alltid stoppa en tändsticka vid brännaren så startar den iaf.

Bensin utan sot

Japp. Primus omnifuel måste också förvärmas, men teorin är lite annorlunda än för MSR Whisperlight eftersom primusköket inte har något förvärmningsrör som går genom lågan. Istället gäller det att värma upp hela den mässingsklump som utgör själva brännaren. Funkar förvånansvärt bra. Köp en rejäl dunk ren bensin i en färghandel: det är dyrare än blyfri-95 från macken, men sotar betydligt mindre och kladdar inte igen bränslesystemet. Vill du slippa förvärma kan du ju alltid köra på gas, men då låter det som en JAS (kunde inte låta bli ett litet grötrim i juletider ;-)

Öva

Ett tips är att öva lite på hemmaplan med detta. Du måste få en feeling för hur mycket bensin du ska släppa ut så att du inte skapar för stora lågor. Tex. om du vill använda köket i ett tält. Jag hade problem med för stora lågor vid förvärmningen på mitt MFS. Efter lite övning är det nu inte något problem. Ett bra tips jag fick här på sidan var att alltid sätta på en panna snö vid förvärmningen. Det sotar lite extra men hindrar också stora lågor.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips