Är elden ett MÅSTE?

Tråden är återuppväckt. Undrar om attityden till öppen eld har ändrats sedan 2013-2014. För min del så eldar jag mer sällan på raster ute numera.

Thure
 
Dragning till elden kanske finns i våra gener, förr för fysisk överlevnads skull men idag för mentalt välmåendes skull för många.
Även jag eldar mindre än förr. Lilla gasbrännaren ger varmvatten för stundens behov idag men elden för bl.a korvgrillning var större med barn i sällskapet.
När jag tänker efter inser jag snart också att jag alltmer undviker de fasta eldplatserna för att det ofta ser otrevligt ut då tidigare besökare inte sällan lämnat sopor i eldstaden eller att den blivit överfull av obränt material som byggts upp av flera besökare.
 
Eld är absolut inget måste, när jag pluggade på Svalbard vande jag mig helt och hållet av med behovet av en öppen eld. När jag kom hem igen så upplevde jag att mina kamraters tvångsmässiga eldande som lite konstigt.

Visst är det mysigt med eld men inga problem att klara sig utan.
 
En annan aspekt som kan ha nämnts (ej läst hela tråden) är behovet av död ved i skogen. Ved som man får plocka enligt allemansrätten men som oxå är väldigt viktig för skogens ekosystem och många arter. Även tjärved är väldigt ovanlig numera och ett viktigt substrat eller vad det kallas för många arter, insekter, lavar etc.
I dagens "skog" dvs virkesåker/produktionsskog gör det inte så mkt att elda död ved för den skogen är knappast ett ekosystem ändå, de flesta arter har inte haft tid att etablera sig, något som tar hundratals år. Om du däremot eldar upp en tjärstubbe i Muddus har du förmodligen eldat upp ett gäng rödlistade arter samtidigt.

Jag älskar att elda men ovanstående är något man bör tänka på. Jag vet inte om det stämmer men kanske är det bättre att bryta de nedersta torra grankvistarna på relativt unga träd (ej tillåtet enl allemansrätten) istället för från en fallen torrfura som varit död i hundra år och är hem åt många arter.

Sen för övrigt så förstör nog din Gore-Tex jacka mycket mer miljö i tillverkningen än din brasa en gång i mån. Det handlar nog mer om att många vill uppehålla illusionen om att komma till obrukad natur och därför inte vill se spår av eld.
 
Min syn på eldning sommartid har också förändrats på senare år. De få gånger jag eldar så använder jag ofta en "firebox", eller återanvänder gamla eldplatser, för att minska spåren efter mig. Det känns helt enkelt onödigt att skapa nya svarta gropar i marken här och var. Även om naturen förvisso inte tar skada av dessa så det ser inte vackert ut i ett par år efteråt. Till detta kommer att eldning är mycket jobb och skitigt jämfört med att starta ett kök... :p
 
Eldar aldrig och om jag mot förmodan skulle göra det, är det vid en fast eldstad dit det körs ut ved vintertid och för att jag är genomfrusen,
Det skulle aldrig falla mig in att samla ihop ved på någon annans mark samt elda direkt på backen varken sommar eller vinter. Antar att det har och göra med att mina mor- och farföräldrar var skogsägare.
 
Självklart elda, men då i redan befintliga eldstäder.

Tar döda kvistar och grenar från marken, bryter inte från stående träd.
 
Senast ändrad:
Mest gillar jag lite off-grid ställen som på bilden ovan, som man hittar själv. Vackert, och gott om torra småpinnar i terrängen som man kan använda till en liten eld, och mysa !

På många välkända officiella rastplatser med vindskydd & eldstad osv så är ofta hela området runt om förstört, och strippat på allt brännbart, folk har tagit alla grenar på alla träd i närheten, sågat & brutit av osv. En sorglig syn, och det är inte ok.

Så hitta din egen väg i naturen istället, på små okända ställen !
 
På stranden är det ofta tämligen ofarligt att elda och många gör det samt släcker med massvis med havs eller sjövatten, men sen slutar de oftast. Kol och pinnhögen ligger kvar tills sjön går vit och vågorna transporterar bort den. Att inte lämna spår tycks dessa eldare helt ha glömt, de slår spikar i kistan för Allemansrättens avskaffande dessvärre.
 
Gillar att elda, men inget måste. Ofta blir det vid redan färdiga eldplatser, självklart snyggar jag till efter mig.

På ämnet, är det nån som testat upphöjda eldstäder man tar med sig, jag har sett reklam för nåt stålnät med ben, liknande trebenta pallar.

//P
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Picea Är det tillåtet att ta ut avgifter på ställen där allemansrätten gäller? Allmänt om friluftsliv 314
Elvah SJ - bara en resa är bokningsbar då jag tänkt åka Allmänt om friluftsliv 19
Livetiskuggan Vad är vanligast? Allmänt om friluftsliv 9
Anders Hermansson Debatt: Är allemansrätten hotad? - av ett uppluckrat strandskydd Allmänt om friluftsliv 74
Anders Hermansson Debatt: Är friluftsvärlden en manlig domän? Allmänt om friluftsliv 24
HasseQ Folk är klena nuförtiden ? Allmänt om friluftsliv 40
thureb Grå burk. Vad är det? Allmänt om friluftsliv 5
veni Hur nöjda är ni med organiserade gruppresor till avlägsna platser, ex. Kilimanjaro? Allmänt om friluftsliv 6
Ulke Vad är ett Akka 3 anno -92 värt? Allmänt om friluftsliv 5
fowwe Är friluftslivet i fjällen jämställt? Allmänt om friluftsliv 103
AndersSupertramp Jag är skitnödig - hur gör jag ... Allmänt om friluftsliv 9
WildlifR Nån som är sugen på en överlevnadsresa i naturen ca 1 månad (helst en tjej) Allmänt om friluftsliv 1
Alexxx08 Hur farliga är myr? Allmänt om friluftsliv 5
daniellaa Solcell driven power bank är det nödvändigt? Allmänt om friluftsliv 40
Tundraman Vad är friluftsliv för dig.... Allmänt om friluftsliv 13
HannesB Vilken kniv är bäst? Allmänt om friluftsliv 33
stenblock Allemansrätten är jättebra Allmänt om friluftsliv 45
cc22 Kläder när det är kallt Allmänt om friluftsliv 29
veni Är det här en i iordninggjord tältplats? Allmänt om friluftsliv 4
seobserver Är risktagandet förändrat i friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 31
saraabeiramar Säkerhetsutrustning på vinterfjället- när är vad nödvändig? Allmänt om friluftsliv 18
Det är då det stora vemodet rullar in Allmänt om friluftsliv 15
Jimsson Är detta en sik? Allmänt om friluftsliv 12
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
Schneeberger Gå iland där någon redan är? Allmänt om friluftsliv 41
tomhylsan Vandring är bra för hjärnan Allmänt om friluftsliv 3
Siol Köpa kängor, men står att dom bara är för korta turer? Allmänt om friluftsliv 4
Polarnatt Är vi skrockfulla? Allmänt om friluftsliv 14
Still Alive Hut vanligt är vandring utanför leder på låglandet? Allmänt om friluftsliv 24
stenblock Anser jägare/fiskare att vandring är meningslös hobby? Allmänt om friluftsliv 37
greendanger Fjällrävens grundare Åke Nordin är död Allmänt om friluftsliv 2
SkogCarro Vad är "Dörn"? Allmänt om friluftsliv 5
bergtagen.skogstok Är det jantelagen som spökar? Allmänt om friluftsliv 36
johan.danforth Vilka blommor är detta? Allmänt om friluftsliv 18
Softboll Vilket är det största problemet vid längre vandringar/ camping? Allmänt om friluftsliv 13
GustavF. Att respektera naturen, vad är förnuftigt? Allmänt om friluftsliv 79
Piffy Vem är Friluftsmänniska ? Allmänt om friluftsliv 21
glenn o.c. Hur viktigt är friluftslivet för er Allmänt om friluftsliv 17
goldy_a Är det normalt att vara ensam? Allmänt om friluftsliv 180
Tvivlaren Bildfråga, Varifrån är bilden? Allmänt om friluftsliv 3
Mike C Vad är detta? (bifogad bild) Allmänt om friluftsliv 5
PetNor Tågpriser till fjällen är hutlösa, eller? Allmänt om friluftsliv 22
päeng Vad är detta? Allmänt om friluftsliv 4
jonnya När är det myggsäsong i Norrland/Lappland? Allmänt om friluftsliv 11
hassex Så kan det gå när inte Mamma är med Allmänt om friluftsliv 20
Akkajonte När är du i fjällen ? Allmänt om friluftsliv 5
seon Äventyr, vad är det? Allmänt om friluftsliv 21
asp Nu är det bevisat Allmänt om friluftsliv 2
rimn släcker ni elden efter er? Allmänt om friluftsliv 47
HasseQ Ett hot mot Allemansrätten, igen Allmänt om friluftsliv 69

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.