Jag tror att det beror på evolutionen. I princip hela mänsklighetens historia har eld varit en nödvändighet för överlevnad. Det är ungefär samma sak som att många människor mår bra av att vistas i naturen.Håller med om glädje och lycka men lägg det i djupare tankar, varför är det så?
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Är elden ett MÅSTE?
- Trådstartare Kal-P-Dal
- Start datum
Jag eldar aldrig när jag är ute, gillar inte när kläderna luktar rök och röken svider i ögonen. Om elden är på längre avstånd är det okej. Vid vindskydden är eldningsställen alldeles för nära. Dessutom livrädd att möjligtvis vara skyldigt till en skogsbrand. Jag är inte ute för att kunna göra upp en eld, jag är ute för att njuta av naturen. Laga mat gillar jag inte hemma och ännu mindre ute. Koka upp vatten räcker för mig i min lilla Soto windmaster.
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Det är skönt att eländet med engångsgrillarna är över iaf så man slipper hitta såna överallt.
En gammal eldstad nån lämnat stör inte mycket, bara om det ligger skräp kvar, det är inte trevligt. En del tycks tro att det är ok slänga sånt där och att nån annan ska elda upp det åt dem.
En gammal eldstad nån lämnat stör inte mycket, bara om det ligger skräp kvar, det är inte trevligt. En del tycks tro att det är ok slänga sånt där och att nån annan ska elda upp det åt dem.
Elden är inget måste, men det är klart att det är trevligt. Eldar jag när jag är ute är det ofta för att det är bra matlagningsvärme i en glödbädd, och man kan unna sig betydligt längre tillagningstider när man inte bär bränslet med sig (och man känner sig mindre stressad över att spara bränsle när plattan inte går att vrida av).
Yep, det är många Nördiga trådar här. Onödigt & fjantigt & lite kul att läsa. Själv undrar jag mest om man skall ha blå eller gröna strumpor, vad är bäst ??
Gröna. Alllt som är blått är automatiskt sämre utom legobitar och mekano.
Ett mycket bra inlägg. Den typen av frågor har jag fått många gånger från personer som inte alls förstår varför jag ägnar mig åt det friluftsliv jag gör. Det som är betydelsefullt för vissa kan upplevas som meningslöst för andra.Varför måste man ut i skogen över huvud taget? När man har elspis, värme och skön säng hemma.
När jag läser trådstartsinlägget får jag intrycket att TS redan har bestämt sig för att man inte ska elda utom i vissa fall ( värma sig, torka kläder etc. ). Jag upplever därför trådrubriken som en retorisk fråga. Det är snarare en uppmaning till att inte elda än ett genuint intresse för varför en del tycker att det är kul.Tack! Och just det där att man inte borde behöva motivera det. Vill man sitta vid elden i skogen ska man göra det. Det skadar så litet jämfört med en hel massa andra saker som man anser att man måste göra.
De argument som framförs i nämnda inlägg tycker jag inte heller är helt övertygande. "Inte miljövänligt" var ett argument. Bara att köra bil ( om man nu gör det ) till naturområdet där man ska idka friluftsliv tror jag skadar miljön mer. Och det liv vi människor i den rika delen av världen lever skadar miljön mycket mer än de få gånger vi är ute i naturen och eldar. För mig känns det som att "sila mygg, men svälja kameler" som en snubbe för 2.000 år sedan sa.
Själv har eldat mycket ute i skogen i mina dagar, men numera eldar jag sällan. Det beror på att jag inte känner för det. Inte för att jag tycker att det är "fel" på något sätt.
Ska man ha en lägereld så måste man elda. Utan en lägereld kan man inte sitta vid den och heller inte koka sitt kaffe, i den buckliga och sotiga pannan, över den. Inte heller kan man grilla sin korv eller baka sitt pinnbröd över en eld utan att elda. För vi över diskussionen till ett mer filosofiskt plan är ingenting nödvändigt. Inte ens att leva. I det perspektivet ter sig friluftsliv och därmed sammanhängande frågor knappt värda att ens reflektera över.
Tycker man att det är onödigt att elda eller om man retar sig på att andra gör det så kan man naturligtvis säga det. Att göra så är rimligare och rakare än att ställa frågor som den i trådstarten.
Tycker man att det är onödigt att elda eller om man retar sig på att andra gör det så kan man naturligtvis säga det. Att göra så är rimligare och rakare än att ställa frågor som den i trådstarten.
Liknande trådar
- Svar
- 51
- Visningar
- 4 M
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg