Nedkylning - nödpaket - eld?

Re: Tändvätska

JohnnyL; sa:
Kan inte nån form av tändvätska fungera i en nödsituasion, för att snabbt få upp eld, bensin ?

Har en bekant som med skräckblandad förtjusning då och då brukar berätta om när de snabbtände en brasa i lumpen genom att skvätta bensin över en lagom stor gran på rot för att sedan tända på...

Visst funkar det, men uthälld bensin kan vara lite väl eldfängd. Nånting som inte oprovocerat avger fullt så mycket brännbara ångor vore nog att föredra. Bensin kanske blir mer användarvänlig om man använder den till att mätta en hög med sågspån eller pappersfibrer...

Dessutom kräver det att man fortfarande är i stånd att manövrera ett tänddon, där finns det också plats för förbättring.
 
Om man inte är rackarns snabb så får man nog anta att kläderna har antagit samma temperatur som huden innan man hinner göra något annat. (Dock med en brasklapp över vilken sorts kläder det handlar om, hur mycket vatten de binder, hur tight de passar osv.) Om man därefter stoppar avdunstningen så borde det göra att värmeförlusten den vägen upphör.
En vacuummadrass sen är ju otroligt isolerande, de är väl i princip fyllda med likadana frigolitkulor som i saccosäckar, så den vägen lär väl inte särskilt mycket värme försvinna heller.
 
Debaklet med att vårda på platsen och föra till adekvata sjukvårdsresurser, med ambulansresurser, är inget nytt och förekom redan på 60-talet när jag framförde dylika.
Men att med en brasa värma upp en medvetslös är olämpligt!
Själv har jag ingenting mot scouting (Men scouting började i SA som en paramilitär verksamhet.) som gamma scout själv och ingenting mot att fundera igenom vad hände, vad kan förbättras. Men före alla fakta ligger på bordet vill jag inte kommentera ett specifikt fall. Hur som helst tragiskt för alla sörjande efter och överlevande.
Utan försöka hålla till det mera generella vad är lämpligast att göra! Vad ger förhoppningsvis bäst utgångar.
Eskimåmammans visdomsord bör noga beaktas, svettas du så dör du.
 
Inom FM brukade vi tända både björkstubbar och trilskande kaminer med sprängdeg. Funkade alltid och skrämde slag på de som inte visste vad vi gjorde! Men under nuvarande världstomult skulle jag inte vilja rekommendera friluftare att ha ett halvt kilo sprängdeg i packningen för det ändamålet. Misstag händer ju så lätt. Risken att bli misstänkt för att vara en potensiell terrorist gör att jag gärna avstår....
Ett paket tändblock i dubbla fryspåsar funkar nästan lika bra men tänk på att kärnved brinner även om våt, så huggare eller yxa är rekomendabelt för att få igång processen om man nu är strandad och enbart har alternativet elda.

go tur
[Ändrat av johankse 2007-03-20 kl 15:54]
 
Hur många av er som svarat har plurrat i kallt vatten och blivit nedkylda. Eller har ni blivt torrtnedkylda någon gång?
 
Jag har plurrat i vårvatten och blivit lite stel, och konstaterat att det tar väldigt lång tid att bli varm igen.
 
Har plurrat ett antal gånger som barn och demonstrationsplurrat i FM ett stort antal ggr, före egna våtdräktens tid, tog det lång skallrande tid att få upp värmen igen. Varmt tält, torra kläder och varm dryck till trots.
 
Jag har räddningsövat/simmat med paddelklubb i vintervatten - med enkelt underställ under regnkläder samt neoprenskor på fötterna. Det tog tid innan det blev behagligt igen. På få minuter i vattnet blev man tokkall.

Jag har en annan gång, alldeles nyss, räddningsövat/simmat med annan paddelklubb i vintervatten - med enkelt underställ under torrdräkt samt neoprenskor ovanpå torrdräktssockarna. Detta var i allra högsta grad okey!

Det betyder dock INTE att jag alltid använder torrdräkten eller att jag tycker att annan klädsel är "oseriös" eller så. Det handlar om så mycket mer än kläder... Men visst, om man nu tycker att torrdräkt är behagligt nog vid aktivitet så är det fine, den hjälper till bra mot nedkylning.

(Sen finns det ju andra "problem" med kallt vatten. På http://www.paddlingsnyaadress.com/paddlarvaard/avkylning.htm finns en text av känd och erkänd Utsidanmedlem om Avkylning/Drunkning - den rör mer än bara avkylning. Bra! Själv har jag funderat en del på "inandningsreflexen"...)
 
tända eld med nödbloss?

Går det att tända eld med nödbloss? Nödbloss kan ju också användas för att signalera med. Går det att starta brasa med nödbloss så har man ju två i ett.

/Patrik
 
Fallskärmsljus går det att tända med men jag vill inte rekommendera det då drivladdningen kan ställa till det. Ljus och rökfaklor som läggs för att markera, olyckor och landningsvind är betydligt sympatiskare att hantera då de inte är avsedda att flyga iväg. De kan tjäna både och. Men själv vill jag inte ha dylika tingestar alltför nära mig själv och definitivt väl förpackade ombord på bräcklig farkost. Ett paket tändblock stort som en pocketbok tänt i alla fyra hörnen tänder det mesta om man bara eldar i någorlunda ly med någorlunda torr ved.
Nästa fråga blir hur många nödbloss behövs det? Minimum två eller...
 
johankse; sa:
Fallskärmsljus går det att tända med men jag vill inte rekommendera det då drivladdningen kan ställa till det. Ljus och rökfaklor som läggs för att markera, olyckor och landningsvind är betydligt sympatiskare att hantera då de inte är avsedda att flyga iväg. De kan tjäna både och. Men själv vill jag inte ha dylika tingestar alltför nära mig själv och definitivt väl förpackade ombord på bräcklig farkost. Ett paket tändblock stort som en pocketbok tänt i alla fyra hörnen tänder det mesta om man bara eldar i någorlunda ly med någorlunda torr ved.
Nästa fråga blir hur många nödbloss behövs det? Minimum två eller...

Jag avsåg givetvis de nödbloss som inte flyger iväg, tex de röda bloss som polisen ibland använder för att markera trafikolyckor i mörker.

Flygande bloss kallar jag för nödraketer medan nödbloss helst ska kunna hållas i handen i den icke-lysande ändan.

/Patrik, som inte heller vill tända brasa med nödraketer
 
Utveckla frågan Roland

Rungá; sa:
Hur många av er som svarat har plurrat i kallt vatten och blivit nedkylda. Eller har ni blivt torrt nedkylda någon gång?

Klart man blir/blivit kall i en massa sammanhang. Jag har plurrat p g a bristande is ett stort antal gånger men varit OK efter klädbyte. I fjällen har jag varit kall efter utflykt i -30 grader men blivit varm efter att ha krupit ned i sovsäcken i bivack.

Menar du nedkylning som krävt insatser från andra?

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
alven Eldningsförbud och öppen eld Säkerhet och räddning 82

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.