Är du medlem i Sjöräddningssällskapet?

Klart jag är medlem!

Om man paddlar, seglar, ror eller fiskar m snurrebåt i vatten där sjöräddningen finns ska man så klart vara medlem och stödja denna frivillig-verksamhet som räddat så många liv.
Kostar 700:- om året. SSRS lever på medlemsavgifter, gåvor och donationer.

Alla storlekar på fritidsbåtar och mindre yrkesbåtar får ju hjälp även om det inte alltid handlar livet.
Pimplare och skridskoåkare också.

Det finns en vädersida som heter SSRS Väder och den kan också laddas hem som gratis app till andriod och ajfån.

thomas

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
70% av all sjöräddning i Sverige görs av SSRS och de får inga som helst statsbidrag. Verksamheten finansieras via medlemsavgifter och gåvor. Jag är medlem men skulle nog inte vara det om jag bara paddlade och inte seglade också. Mina paddelvanor som motionspaddlare gör att jag rör mig nära land hela tiden och skulle något hända är det förmodligen lotsarna eller kustbevakningen som letar här hemma.

Medlem så klart!

Jag är också medlem i Sjöräddningsssällskapet, det känns bra att stödja deras arbete. Jag är ju även båtägare och då känns det väldigt bra att vara med. Förhoppningsvis behöver man aldrig själv ringa för deras assistans, men det känns mycket bra att möjligheten finns vid motorhaveri eller ett paddelbrott. /Jampa

Absolut medlem!

Är medlem utav den enkla anledningen att dom gör ett helt fantastiskt bra jobb på ideell basis.

Senast ändrad:
Om man testamenterar tillräckligt mycket pengar till SSRS får man favören att döpa en båt. Och då blir man nog ihågkommen längre än man annars skulle bli ;).

Om jag fattat det hela rätt av han som jag pratade med så är SSRS moms- och reavinstskattebefriad. Så dom får mer för pengarna än oss vanliga dödliga.

Per

Medlem!

Som paddlare så anser jag att det är en skyldighet att vara med och stötta denna verksamhet. Jag får inte klart för mig varför det inte är en självklarhet att staten och kommunerna skall vara med som huvudansvariga!

Dr Kajak!

Frivillighet

är bra.

Menar att Sjöräddningssällskapet främst är inriktat på att rädda liv i olyckor med större båtar än kajaker. Säkerheten måste paddlarna själva stå för till 99%.

Thure

70% av all sjöräddning i Sverige görs av SSRS och de får inga som helst statsbidrag. Verksamheten finansieras via medlemsavgifter och gåvor. Jag är medlem men skulle nog inte vara det om jag bara paddlade och inte seglade också. Mina paddelvanor som motionspaddlare gör att jag rör mig nära land hela tiden och skulle något hända är det förmodligen lotsarna eller kustbevakningen som letar här hemma.

Nja, lots och KBV är nog inte troligast om du inte råkar bo nära en lotsstation men långr från närmsta SSRS-station. Däremot så faller räddning nära land, 300 meter tror jag, inom kommunal räddningstjänst och inte sjöräddning. Så då kommer räddningstjänsten om man ska hårddra.

Om man testamenterar tillräckligt mycket pengar till SSRS får man favören att döpa en båt. Och då blir man nog ihågkommen längre än man annars skulle bli ;).

Om jag fattat det hela rätt av han som jag pratade med så är SSRS moms- och reavinstskattebefriad. Så dom får mer för pengarna än oss vanliga dödliga.

Per

Behöver ju inte vänta tills du dör, man kan även skänka pengarna! :) Och ja, skattebfrielsen beror nog på att det är en ideell förening med "90-konto" antar jag.

Som paddlare så anser jag att det är en skyldighet att vara med och stötta denna verksamhet. Jag får inte klart för mig varför det inte är en självklarhet att staten och kommunerna skall vara med som huvudansvariga!

Dr Kajak!

Dom är ansvariga. Kommunerna på "kommunalt vatten" och staten på "statligt vatten". Sen har Sjöfartsverket och några enstaka räddningstjänster avtal med Sjöräddningssällskapet.

Menar att Sjöräddningssällskapet främst är inriktat på att rädda liv i olyckor med större båtar än kajaker. Säkerheten måste paddlarna själva stå för till 99%.

Thure

Varför det Thure? Är man i nöd och larmet går via JRCC så kommer troligtvis Sjöräddningssällskapet oavsett om du åker skridskor, paddlar, seglar eller åker motorbåt. (eller simmar för den delen)

Min tanke är

tidsaspekten. Nedkylning går fort om man inte har torrdräkt/ räddningsdräkt. SSRS kan hinna göra insatser framförallt om personen/personerna inte ligger i vattnet.

Större skridskoklubbar har donerat sexsiffriga belopp till SSRS.

Paddlade jag mycket i skärgården skulle jag överväga medlemsskap i SSRS.
För närvarande är jag inte ens med i någon kanotklubb.

Thure

tidsaspekten. Nedkylning går fort om man inte har torrdräkt/ räddningsdräkt. SSRS kan hinna göra insatser framförallt om personen/personerna inte ligger i vattnet.

Sant. 15 minuter anspänning tills båten lämnar kaj, kanske 15-45 minuter framkörning och sedan sök. Då har man legat i en stund... Men paddlar inte folk mer och mer i torrdräkt. Då bör man klara sig någon timme, i alla fall den tid på året då flest timmar läggs på paddling.

Större skridskoklubbar har donerat sexsiffriga belopp till SSRS.

Ja, jag är medlem i minst en av dom.
Jag har inte gjort det sedan jag började plugga och då slutade vara aktiv i SSSK pga flytt, men jag donerade till "svävarfonden" några gånger. Har faktiskst även larmat SSRS till en SSSK-grupp en gång.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips