Ett litet nödrop.....

Jag tror jag behöver hjälp………………..

I somras nylanserade jag BlåVågen, ursprungligen en sida om och för våra lokala Havspaddlare här uppe i Härnösand. Men, intresset lokalt är bara att ha en gemensam plats där gemensamma turer annonserades och jag ville lite mer. Så genom åren så har sidan mer utvecklas till en allmän kajakportal. På senvintern missade jag att betala domämen och sidan låg död i 3-4 månader. Men i juni fick jag en nytändning och tänkte göra något riktigt bra av sidan.

När jag tittar runt så finns det flera bra svenska kajaksidor, men ingen som är mer av nyhetssida. Utsidan har ett kalasforum, Paddling och kajak.nu har mycke bra paddlingsinformation osv. Men dessa sidor är mer statiska. Endast en sida har tex rapporterat om Manotmaraton och det är blå vågen.

Men lite frustrerad blir jag. Som jag skrivit tidigare har jag kontaktat alla större aktörer inom kajak i Sverige, Orust, VKV, Svima osv. Endast 3 har intreserat sig för att förse BlåVågen med nyheter och dessa företag har kommit på egen hand : )

Övriga har inte bemödat sig att svara på mina mail, trotts påminnelser. Jag ber dem bara förse sidan med information om produktnyheter mm. Alltså i deras ögon en gratis kanal att få ut information.

Sidan har över 70 registrerade användare och 70-80 unika besökare per dag. Men väldigt få lämnar någon kommentar. Jag kan på ena handens fingrar räkna de som kommit med glada tillrop, tipps på nyheter mm. Det syns dock i statistiken att som besöker läser ganska mycket på sidan.

För snart en månad sedan så annonserade jag ut en tävlig för att få fram lite reaktioner och lite texter till sidan. ”Årets kajaktur 2003” kallade jag den och tanken var att besökarna skulle skicka in en lite berättelse från någon av sina kajakturer från året. Förstapris är en flytväst som en vänlig handlare donerat. 29/8 annonserade jag ut tävlingen och sista dag att skicka in är 20/9. Hur många bidrag har kommit in tror ni? Inget, ingen har heller kommenterat tävlingen.

Jag vet att jag låter gnällig, men det känns ganska frustrerande. Vad är det för fel i det jag försöker skapa?

Dessa är funktioner har sidan och jag listar dem i den ordning jag tror att de är viktig att satsa på.

1) Kajakrelaterade nyheter
2) Artiklar om paddling. Bland annat tester av nya produkter (kommer 2 tester nu i höst)
3) Kalender med kajak händelser. Träffar, turer, tävlingar osv.
4) Kajak länkar
6) Bildgallerier med trevliga kajakbilder
7) Forum (finns redan ett bra här på utsidan)

För att lyckas med detta behöver jag hjälp med följande.

Ett glatt tillrop ibland
Tipps på nyheter, händelser
Har ni tex kurs, kajakträff, skicka mail så kommer det med i kalendern.
Några redaktörer som har lust att skriva lite (men detta är nog en önskedröm)

Åter, jag låter gnällig. Men jag tror på sidan. Men det är aningen tungt att vara solo om att försöka skapa en bra plats för oss Svenska paddlare.

Jag ser inte sidan som en konkurrent till de befintliga utan ett komplement!

Hoppas inte Utsidan tar illa upp över att jag skriver om BlåVågen på Utsidan.

Tack för ordet : )

http://www.kajak.nasstrom.se där hittar ni BlåVågen. Visst, inte värdens enklaste domän, men i dagsläget känns det inte så motiverat att slanta upp pengar för en egen domän till sidan ur egen plånbok.
 
Möjlig orsak

Hej Lasse!

Trist att du inte fått respons på ditt hedervärda försök att skapa en bra nyhetssida för kajakfolket.

För Orust Kajaks del kan jag ge enkla förklaringar till att vi inte nappat ännu:
- Dels har vi under sommaren så mycket att göra att vi inte hinner med sådant "finlir" som att skicka ut produktnytt till media.
- Dels översköljs vi periodvis av mail från mer eller (oftast) mindre seriösa företag, som vill att vi ska annonsera hos dem, köpa deras webtjänster osv. De låter alla gratis och bra i början av texten, men efter hand kommer det fram att de nog vill ha betalt i alla fall... Dina mail har nog helt enkelt drunknat i den högen.

Nu är Thomas i Seattle på det stora kajaksymposiet där, förhoppningsvis kommer han hem med en hel del nyheter om kajaker, utrustning och evenemang. Vi ska i vilket fall ta ett seriöst grepp om vår produktinformation, så att din sida och andra relevant media får regelbundna utskick.

Jag är ju också med i styrelsen för Tjörns Kajakklubb, och jag ska se till att den klubbens program och allmänna info skickas till dig

Hälsningar
Jens
(som för övrigt var Härnösandsbo några år på 70-talet)
[Ändrat av kajaken@yahoo.com 2003-09-19 kl 12:20]
 
Tack för ditt svar Jens!

Det är säkert så att mina mail drunknat i den allmänna floden av mail hos en del handlare. Kul om ni kunde bidra med nyheter mm.

Sidan är inte kommersiell och kommer aldrig bli det heller utan en sida av och för de som är intresserade av paddling.

Kul om du även skickar klubbens kommande händelser!
 
För breda sidor

Jag har varit inne på Blå Vågen några gånger, men jag tycker sidorna är för svårlästa. Med min bildskärm (17 ”) och min bildskärmsinställning 800*600 punkter måste man hela tiden skrolla i sidled.
Överst på första sidan är det 5 st kolumner varav en alltid är utanför bildskären.

Klickar man vidare på t.ex ”K2a snabbast i Stockholm Kanotmaraton” http://www.kajak.nasstrom.se/news.asp?id=47 så är en textrad på ca 135 tecken och en sådan lång rad ryms inte på bildskärmen. Sedan tillkommer menyer både i vänster och höger, så sidan är nästan dubbelt så bred som min bildskärm, och då hjälper det inte ens om jag skulle byta till en 19”-are. Här på Utsidan är ”skollningsbiten” i sidled ca 2 mm och således behöver jag aldrig skolla i sidled :).

Men det finns ju i alla fall skrollningslister. Det är inte alla web-sidor som har det (vanligast bland rubriker till vänster), och då går det inte att läsa allt :(.

Det finns säkert mycket läsvärt, men jag ger upp att läsa på sidor där man hela tiden måste skolla i sidled. Jag återkommer som läsare när jag slipper skolla i sidled.

Per Brune
 
Hej!

Tack för ditt svar. Sidan är optimerad för 800 X 600. Men den artikel du tittade på bryter mod detta. Det är kajakmaratons list. Vilken jag tagit in i sin ursprungliga form och den kräver mer utrymme. Försökte formatera om den, men det blev inte bra och skulle ta en del tid att få till.

Men grunden till sidan (förutom den artikeln) är utprovad för 800X600.

Sidans storlek är satt i % och inte fasta värden (förutom om man som i ditte exempel) lägger in något med en fast bredd.

Under den den storleken får man problemen med scroll. När jag tittar på statestiken så är det ner till den storlekn på skörmar, mindre storlekar är ett fåtal.

Åter igen, tack för dina åsikter,
 
Hej Lasse

jag har varit inne ett par gånger på din sajt och har inget att anmärka på ... det är tråkigt att du inte känner att du får nån respons men jag tror allmänt sett att folk sällan skickar de glada tillrop du efterlyser. Internet är ytterst nyttobetonat för de flesta - man söker en bit information, får den, och ger sig av.

Jag tror också att antalet svenska paddlare som är aktiva på internet är mycket litet. Titta på antalet träffar på de olika trådarna i Utsidans forum. Min gissning är att antalet aktiva individer är under 100. Den stora volymen träffar och inlägg står en handfull personer för. "Hangarounds", som tittar in nån gång i halvåret, högst 1000 pers.

Kort sagt, jag tror inte att din sajt, hur väl utvecklad den än är eller blir, kommer att dra stora mängder besökare. Vi är bara inte så många.

Mitt förslag till dig: ställ upp som redaktör för Utsidans paddelavdelning. Sedan Karin M la av för två år sen är jobbet, vad jag förstår, ledigt. Här finns den trafik som du kan räkna med på nätet, och jag tycker att Utsidan borde ta emot en kille med din energi och dina uppslag med öppna armar!

Bästa hälsningar
Sven







[Ändrat av Sven S 2003-09-24 kl 19:24]
 

clindh

Forumvärd
Utsidan har över 100 000 unika besökare i månaden, 35 000 registrerade medlemmar och några få tusen som är någorlunda aktiva i att dela med sig. Av dessa är bara ett fåtal aktiva i tex paddlingsforumet. Så ser det ut på de flesta sajter, den stora majoriteten är ute för att konsumera information - inte producera.

Så inte ens vi, med vår stora läsekrets, lyckas få många tillverkare att frivilligt skicka pressreleaser, medlemmar att skriva in nyheter och artiklar via det enkla redaktörsgränssnittet etc. Du behöver öka din läsekrets markant, och jobba hårt på att suga ur folk information istället för att vänta på att de skall bidraga frivilligt.

Nu skall jag inte sticka under stol med att jag hellre ser att Utsidan blir än bättre på att täcka paddling än att din sajt får fler besökare. Hade vi en dedikerad paddelredaktör kunde denna förvisso luska fram mycket material själv men det kräver så mycket tid att det måste till en riktig morot, och den morot som funkar bäst är ju att få betalt. Och det kan varken vi eller du erbjuda i dagens läge...

Så vi säger precis som du; alla ni läsare här är välkomna att "leka redaktör"; tipsa oss om kajaknyheter, lägga in bilder, skriva en liten reserapport, artikel etc. Vi har ett enkelt gränssnitt för detta, det tar inte många minuter att knåpa ihop en notis. Man får betalt i ära och berömmelse, samt en rejäl tilldelning kottar (för den som är road av att samla sådana)...

Tipsa nu!
http://www.utsidan.se/red/
 
Först vill jag tacka för all respons jag fick på mitt ursprungliga inlägg. Jag har fått glada tillrop på mail, i sidans chatt och har dessutom fått en del nytt material. Jag tackar och bugar.

Visst, jag är mycket medveten om att det är svårt att få respons på tex en hemsida i något ämne. Jag har arbetat som proffs med Internet sedan 1996, bland annat med analyser av besök användning mm. Det stämmer att stordelen av besökarna bara konsumerar och inte har något annat intresse. Men det gällande nischade intressen så som att paddla havskajak så finns det en skillnad mot tex intresse för bilar. Det finns ingen kommersiell bärighet i Sverige att skapa tidningar, påkostade Internetsidor mm kring kajaker. Detta innebär också att vi som brinner för paddling inte heller kan förvänta oss att saker fungerar på samma vis som gällande mer breda intressen.

Att hitta intressanta saker kring kajaker kräver betydligt mer arbete än andra saker kräver mer jobb för den som konsumerar. Det finns dock lösningar för sånt också. Om några fler kunde skicka en ett tipps till Ustidan, Blåvågen, kajak.nu eller vilken sida de må vara, när man träffar på något som borde vara intressant för fler paddlare. Så skulle det också medföra att alla fick mer att konsumera på dessa sidor. Det behöver inte vara färdiga artiklar utan förslag, tipps mm. Med andra ord, det är ett allmänintresse bland oss paddlare att vi hjälps åt.

Sedan kan man ju tycka att det bara är dumt att jag satsar på BlåVågen när utsidan finns. Det finns många orsaker till detta. En är att jag har tankar och ideer kring sidan som skulle vara kul att förvärkliga. En är tex att kunna fungera som portal för mindre kajakföreningar. Erbjuda färdiga lösningar som de kan få använda, tex kalender för evenemang, eget forum, nyhetsfunktion mm. Det finns en rad andra saker också.

En annan sak som jag satsar hårt på nu är tester, där har BlåVågen en styrka i att vi är ca 40 aktiva paddlare med massor av erfarenhet. I dagarna ska vi hårdtesta 2 nya Svenska kajaker och tester är något vi kommer arbeta med vidare och under nästa år så är det fler tester redan nu inplanerade.

Men det ena utesluter inte det andra. Redan idag har jag bra kontakt med andra paddlingssidor. Bara idag så har Erik som driver www,kajak.nu publicerat fler bilder i sitt galleri, Magnus Fisher skickade idag sina senaste kurser för inläggning i vår kalender osv.

Man kan gå ett steg längre i detta. Som det ser ut nu så har BlåVågen ett mycket högre tempo på paddel relaterade nyheter än utsidan. Vilket i sig är aningen synd då en stor del av surfande paddlare går miste om detta. Kanske ett samarbete är lösningen. BlåVågen sköter Utsidans kajaknyheter? Inget är omöjligt, det viktigaste är faktiskt att vill vi Svenska paddlare ha information kring det intresse vi har, så måste vi alla hjälpa till om så bara genom glada tillrop. Blir tex utsidans paddlingsdel mer aktiv även på nyhetsdelen mm, kanske de sömniga företagen i branschen också vaknar och förser med nyheter mm.

Skulle kunna skriva mycke mer i ämnet, men jag ger mig för stunden.
 
Kommersiella nyheter på Utsidan?

Blå vågens ambition att fungera som ett gratismedium för kommersiella nyheter inom kajakvärlden är mycket lovvärd. Det borde finnas intresse framför allt hos mindre och nystartade företag med små reklambudgets. Nu är detta första gången jag hör talas om sajten och har alltså varken kikat in eller skickat vår senaste kursinfo till webmastern Lazze, men det kommer..

Vad gäller Utsidan så har man en relativt strikt policy för att eliminera kommersiell smygreklam i forumen. Detta är bra och främjar objektiviteten, men vore det inte bra med en legitim kanal för löpande kommersiella nyheter (typ kursdatum) även här?

Med vänliga hälsningar,

Tobias Nilsson
Wawkee Kajakträning HB
 
Jag har varit med om att starta en del olika forums, men inom en annan bransch.

Om forumet inte har många inlägg så kommer folk inte att posta något själva.

Det allra enklaste för att få igång ett forum är att antingen anställa folk (fungerar inte riktigt i ditt fall) eller få vänner och bekanta (fungerar lite bättre i ditt fall) att skriva inlägg.
Sålänge det är nyttiga, roliga och intressanta inlägg så kommer folk så smånigom att haka på för de ser att där är folk som kommer att skratta åt ens lilla missöde ute i skärgården i lördags eller svara på ens kniviga fråga man har.

Ett litet tips bara :)

Lycka till!
 
Om det är tydligt att en nyhet är komersiell och det framgår vilke som är källan så tycker inte jag det är något problem med att ta med den på tex BlåVågen. Titta bara på Aftonbladet, expressen mm, vilket utrymme de tex ger åt nya mobiltelefoner.

Din nyhet om kurser är ju av intresse för paddlar och är därför med på BlåVågen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RoAlf Bygga ett vattentätt skott Paddling allmänt 1
Lost Wanderer Kanotcamping i Skåne - Ett måste! Paddling allmänt 2
_risse_ Ett par nybörjarfrågor Paddling allmänt 7
Ensåncesar starta ett kajakkollektiv! Paddling allmänt 5
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
erbj Ett minne för livet Paddling allmänt 5
Ferry Hur lastar man bäst 3 kajaker på ett takräcke? Paddling allmänt 20
manlan Funderar på ett kajakbyte Paddling allmänt 13
ormbiten Tänkte mig ett kajakköp... Paddling allmänt 36
TomasCollin Hur vattentät är ett kapell mot sargkanten i en kajak? Paddling allmänt 15
Danne71 Bildkvalité genom ett uv-hus? Paddling allmänt 6
Ödling hur lagar mab ett neoprenkapell Paddling allmänt 2
waterrat Water Rat kajak – ett hemmabygge?? Paddling allmänt 2
ahltin Sugna på ett kanotmaraton? Paddling allmänt 2
Zingo62a Hur tillverkar men bäst ett skäddreglage Paddling allmänt 4
jjjjy66 Ett est-köp Paddling allmänt 5
calypso63 Dödsolycka i kajak snart i ett vatten nära dej? Paddling allmänt 12
Raskolnikov Hur flyter ett isberg Paddling allmänt 10
PetStr52 2 st K2:or på ett takräcke Paddling allmänt 3
Strmbrg Hur trafikeras ett forum? En hak-utstickare :-) Paddling allmänt 16
Elwood Hur lagar jag ett sprucket polyetenskrov? Paddling allmänt 9
morre HEJ JAG SÖKER EFTER NEOPREN TILL ETT KAPELL Paddling allmänt 1
Berneflott Gratis faltkajak, ett projekt Paddling allmänt 2
lazze Skicka ett Kajakvykort Paddling allmänt 0
Ett bustroll som börjar känna sig ensam i skogen, hihi Paddling allmänt 3
Hasle exporer - är det ett bra köp?? Paddling allmänt 1
Seavivior vad är ett rimligt pris på denna kajak? Paddling allmänt 0
Havskajak? Forskajak? eller ett mellanting????? Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.