Är du medlem i Sjöräddningssällskapet?

Klart jag är medlem!

Om man paddlar, seglar, ror eller fiskar m snurrebåt i vatten där sjöräddningen finns ska man så klart vara medlem och stödja denna frivillig-verksamhet som räddat så många liv.
Kostar 700:- om året. SSRS lever på medlemsavgifter, gåvor och donationer.

Alla storlekar på fritidsbåtar och mindre yrkesbåtar får ju hjälp även om det inte alltid handlar livet.
Pimplare och skridskoåkare också.

Det finns en vädersida som heter SSRS Väder och den kan också laddas hem som gratis app till andriod och ajfån.

thomas
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
70% av all sjöräddning i Sverige görs av SSRS och de får inga som helst statsbidrag. Verksamheten finansieras via medlemsavgifter och gåvor. Jag är medlem men skulle nog inte vara det om jag bara paddlade och inte seglade också. Mina paddelvanor som motionspaddlare gör att jag rör mig nära land hela tiden och skulle något hända är det förmodligen lotsarna eller kustbevakningen som letar här hemma.
 
Medlem så klart!

Jag är också medlem i Sjöräddningsssällskapet, det känns bra att stödja deras arbete. Jag är ju även båtägare och då känns det väldigt bra att vara med. Förhoppningsvis behöver man aldrig själv ringa för deras assistans, men det känns mycket bra att möjligheten finns vid motorhaveri eller ett paddelbrott. /Jampa
 
Absolut medlem!

Är medlem utav den enkla anledningen att dom gör ett helt fantastiskt bra jobb på ideell basis.
 
Senast ändrad:
Om man testamenterar tillräckligt mycket pengar till SSRS får man favören att döpa en båt. Och då blir man nog ihågkommen längre än man annars skulle bli ;).

Om jag fattat det hela rätt av han som jag pratade med så är SSRS moms- och reavinstskattebefriad. Så dom får mer för pengarna än oss vanliga dödliga.

Per
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Medlem!

Som paddlare så anser jag att det är en skyldighet att vara med och stötta denna verksamhet. Jag får inte klart för mig varför det inte är en självklarhet att staten och kommunerna skall vara med som huvudansvariga!

Dr Kajak!
 
Frivillighet

är bra.

Menar att Sjöräddningssällskapet främst är inriktat på att rädda liv i olyckor med större båtar än kajaker. Säkerheten måste paddlarna själva stå för till 99%.

Thure
 
70% av all sjöräddning i Sverige görs av SSRS och de får inga som helst statsbidrag. Verksamheten finansieras via medlemsavgifter och gåvor. Jag är medlem men skulle nog inte vara det om jag bara paddlade och inte seglade också. Mina paddelvanor som motionspaddlare gör att jag rör mig nära land hela tiden och skulle något hända är det förmodligen lotsarna eller kustbevakningen som letar här hemma.

Nja, lots och KBV är nog inte troligast om du inte råkar bo nära en lotsstation men långr från närmsta SSRS-station. Däremot så faller räddning nära land, 300 meter tror jag, inom kommunal räddningstjänst och inte sjöräddning. Så då kommer räddningstjänsten om man ska hårddra.

Om man testamenterar tillräckligt mycket pengar till SSRS får man favören att döpa en båt. Och då blir man nog ihågkommen längre än man annars skulle bli ;).

Om jag fattat det hela rätt av han som jag pratade med så är SSRS moms- och reavinstskattebefriad. Så dom får mer för pengarna än oss vanliga dödliga.

Per

Behöver ju inte vänta tills du dör, man kan även skänka pengarna! :) Och ja, skattebfrielsen beror nog på att det är en ideell förening med "90-konto" antar jag.

Som paddlare så anser jag att det är en skyldighet att vara med och stötta denna verksamhet. Jag får inte klart för mig varför det inte är en självklarhet att staten och kommunerna skall vara med som huvudansvariga!

Dr Kajak!

Dom är ansvariga. Kommunerna på "kommunalt vatten" och staten på "statligt vatten". Sen har Sjöfartsverket och några enstaka räddningstjänster avtal med Sjöräddningssällskapet.

Menar att Sjöräddningssällskapet främst är inriktat på att rädda liv i olyckor med större båtar än kajaker. Säkerheten måste paddlarna själva stå för till 99%.

Thure

Varför det Thure? Är man i nöd och larmet går via JRCC så kommer troligtvis Sjöräddningssällskapet oavsett om du åker skridskor, paddlar, seglar eller åker motorbåt. (eller simmar för den delen)
 
Min tanke är

tidsaspekten. Nedkylning går fort om man inte har torrdräkt/ räddningsdräkt. SSRS kan hinna göra insatser framförallt om personen/personerna inte ligger i vattnet.

Större skridskoklubbar har donerat sexsiffriga belopp till SSRS.

Paddlade jag mycket i skärgården skulle jag överväga medlemsskap i SSRS.
För närvarande är jag inte ens med i någon kanotklubb.

Thure
 
tidsaspekten. Nedkylning går fort om man inte har torrdräkt/ räddningsdräkt. SSRS kan hinna göra insatser framförallt om personen/personerna inte ligger i vattnet.

Sant. 15 minuter anspänning tills båten lämnar kaj, kanske 15-45 minuter framkörning och sedan sök. Då har man legat i en stund... Men paddlar inte folk mer och mer i torrdräkt. Då bör man klara sig någon timme, i alla fall den tid på året då flest timmar läggs på paddling.

Större skridskoklubbar har donerat sexsiffriga belopp till SSRS.

Ja, jag är medlem i minst en av dom.
Jag har inte gjort det sedan jag började plugga och då slutade vara aktiv i SSSK pga flytt, men jag donerade till "svävarfonden" några gånger. Har faktiskst även larmat SSRS till en SSSK-grupp en gång.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.