Är det normalt att vara ensam?

"Obehagligt skulle dock vara att fara på tur med någon jag inte trivs med!"
- Är det så svårt att hitta här någon, som man ska trivas med?
Ja, naturligtvis är det det. Jag har inget emot de flesta människor som jag jobbar med, eller de som jag pluggade med för några år sedan, eller de som jag umgås med på fritiden. Men det är en enorm skillnad på att träffas några timmar då och då och att vara ute tillsammans i flera veckor. Jag kan nog bara komma på 3 - 4 personer som jag kan tänka mig att göra det med, och de har ju naturligtvis egna liv med jobb och familjer så det går knappt att få loss dem för en helg, än mindre en tvåveckorstur. Så om jag ska ut någon längre tid så finns det egentligen inga vettiga alternativ till att göra det själv.
 
Om du likställer en veckas öringfiske i ensamhet i de vackra svenska fjällen med att sitta i isoleringscell så känns det som om utgångspunkten för denna diskussion är något obalanserad.

I din första citat har du inte sagt något om de svenska fjällen - och jag har inte svarat på det då. Det har blandat du själv redan, som du tycker om.
 
är det inte så enkelt att folk helt enkelt är olika?

för att uttrycka det lite onyanserat gör jag hellre det jag vill ensam, än det jag inte vill (eller känner mig likgiltig inför) tillsammans med andra. detta betyder att om det inte finns nån i närheten som vill göra det jag vill, när jag vill det och på det sätt jag vill det, så gör jag det hellre ensam. bara i mycket få fall betyder sällskapet mer för mig.

för andra människor betyder sällskapet allt. jag minns en refräng på en låt som det tidigare göteborgsbandet williams sjöng: "jag ser gärna på fotboll bara du är med och ser" (av resten av låten får man förstå att 'jag' nog annars inte skulle se på fotboll). bra låt men beskriver inte hur jag fungerar själv. om jag inte är nyförälskad :) (vilket 'jag' i låten troligtvis är)

vi talar ju om fritidsaktiviteter här, inget plikt. vi kan alltså unna oss lyxen att göra lite som vi känner fungerar bäst för oss. människan är en social varelse men hur behovet av umgänge ser ut skiljer sig från person till person och troligtvis från situation till situation också.
 
Ja, naturligtvis är det det. Jag har inget emot de flesta människor som jag jobbar med, eller de som jag pluggade med för några år sedan, eller de som jag umgås med på fritiden. Men det är en enorm skillnad på att träffas några timmar då och då och att vara ute tillsammans i flera veckor. Jag kan nog bara komma på 3 - 4 personer som jag kan tänka mig att göra det med, och de har ju naturligtvis egna liv med jobb och familjer så det går knappt att få loss dem för en helg, än mindre en tvåveckorstur. Så om jag ska ut någon längre tid så finns det egentligen inga vettiga alternativ till att göra det själv.

- Och där finns en sanning! Äntligen fått jag ett ärligt svar!
 
Håller helt med. För mig kan det räcka med ett par dygn innan man märker sidor hos folk som inte är roliga när man är ute. Gnäll och ingen vilja att kompromissa osv. Mina jaktkompisar hade med sig en kollega på jakt en gång. Det blev väldigt tjockt väder med regn och väldigt dålig sikt när de skulle hem. Den killen var 100% säker att de skulle gå 180 grader åt fel håll trots att de andra varit där flera år på raken och visade kompass och GPS. Blir nästan arg fast jag inte ens var med :)

För egen del har jag lite problem med sådana som känner ett tvång att hela tiden hålla luftrummet öppet och inte kan vara tysta och njuta av tystnaden. Det kan förstöra en hel del. Jag håller också med att det är mer konstigt att tycka att det är konstigt att folk är singlar och idkar friluftsliv själva ibland.

Ja, naturligtvis är det det. Jag har inget emot de flesta människor som jag jobbar med, eller de som jag pluggade med för några år sedan, eller de som jag umgås med på fritiden. Men det är en enorm skillnad på att träffas några timmar då och då och att vara ute tillsammans i flera veckor. Jag kan nog bara komma på 3 - 4 personer som jag kan tänka mig att göra det med, och de har ju naturligtvis egna liv med jobb och familjer så det går knappt att få loss dem för en helg, än mindre en tvåveckorstur. Så om jag ska ut någon längre tid så finns det egentligen inga vettiga alternativ till att göra det själv.
 
"Obehagligt skulle dock vara att fara på tur med någon jag inte trivs med!"
- Är det så svårt att hitta här någon, som man ska trivas med?

Haha, du är välkommen att fara på tur med mig nån gång.. Efter några dagar kommer du att önska att du farit själv och kunnat vända i tid ;)

Min senaste tur, som var en helgtur här i närheten, blev en kärv historia. Jag tältade i -38 grader och på morgonen gav mitt fotogenkök upp (men det är en annan historia). Svårt att hitta sällskap till sånna turer :) Men vackert var det :)
 
är det inte så enkelt att folk helt enkelt är olika?

för att uttrycka det lite onyanserat gör jag hellre det jag vill ensam, än det jag inte vill (eller känner mig likgiltig inför) tillsammans med andra. detta betyder att om det inte finns nån i närheten som vill göra det jag vill, när jag vill det och på det sätt jag vill det, så gör jag det hellre ensam. bara i mycket få fall betyder sällskapet mer för mig.

för andra människor betyder sällskapet allt. jag minns en refräng på en låt som det tidigare göteborgsbandet williams sjöng: "jag ser gärna på fotboll bara du är med och ser" (av resten av låten får man förstå att 'jag' nog annars inte skulle se på fotboll). bra låt men beskriver inte hur jag fungerar själv. om jag inte är nyförälskad :) (vilket 'jag' i låten troligtvis är)

vi talar ju om fritidsaktiviteter här, inget plikt. vi kan alltså unna oss lyxen att göra lite som vi känner fungerar bäst för oss. människan är en social varelse men hur behovet av umgänge ser ut skiljer sig från person till person och troligtvis från situation till situation också.

- Tack för ditt svar också! De ifrågasätter här nu att vi, människor, är sociala varelser :)
 
- Jo :) "-38" - det låter spännande :)

" Efter några dagar kommer du att önska att du farit själv och kunnat vända i tid"
- Nej, det tycker jag inte :) Du tycker för dåligt om dig själv :)
 
- Tack för ditt svar också! De ifrågasätter här nu att vi, människor, är sociala varelser :)

hej! om du med 'de' menar 'du', dvs att jag skulle ifrågasätta att vi människor är sociala varelser, så har du missförstått det jag skriver. jag menar att vi är sociala varelser.


däremot sätter jag inget likhetstecken mellan att vara en social varelse och att ständigt behöva sällskap.
 
Citera-knappen

Tips:
Tryck på knappen "Citera" i de inlägg du citerar när du skriver svar så blir det mycket enklare att läsa.
 
Även sociala personer kan njuta av begränsad ensamhet, just för att det är en kontrast. Roligaste turerna är defnitivt med sällskap i egos ögon.
 
Jag tycker väl inte att det är överdrivet kul att sticka ut själv, men det är ofta svårt att locka med mig någon så det blir ju att man sticker ut själv ibland. När det gäller utförsåkning så åker jag oftast själv. Jag skulle gärna åka med någon annan, men alternativet är ju att inte åka alls och då jag ändå åker 40-60 dar per år är det en ganska stor del för mig.

När det gäller vandringar så har jag gjort en del ensam, men det ger inte så mycket för mig. Jag bor ensam och för mig är de längre fjällturerna snarare sociala begivenheter. Dessutom begränsar man sig rätt mycket om man är själv också; man kan t ex inte göra glaciärturer (eller åka offpist), så såna aktiviteter sparar jag till de gånger jag har sällskap.

När det gäller rädsla så har den ofta subjektiva komponenter. Att vara rädd för att bli våldtagen eller uppäten av rovdjur ser jag inte som rationella rädslor för friluftsliv. Risken för att något sådant händer är väldigt, väldigt liten. Däremot finns ju såklart en rad andra faror att ta hänsyn till där människor faktiskt skadas och förolyckas som t ex lavin, vad, halkincidenter, benbrott etc. Faror som man med kunskap, erfarenhet och i vissa fall utrustning kan hantera.

Människor är helt enkelt olika och man får ju naturligtvis göra sin val själv. Gillar man inte att sticka ut själv så gör man inte det, men om det bottnar i en icke-rationell subjektiv rädsla för t ex att bli uppäten av björn, så påminner det snarare om flygrädsla; dvs man är rädd för något som i praktiken väldigt sällan inträffas.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Picea Är det tillåtet att ta ut avgifter på ställen där allemansrätten gäller? Allmänt om friluftsliv 314
Elvah SJ - bara en resa är bokningsbar då jag tänkt åka Allmänt om friluftsliv 19
Livetiskuggan Vad är vanligast? Allmänt om friluftsliv 9
Anders Hermansson Debatt: Är allemansrätten hotad? - av ett uppluckrat strandskydd Allmänt om friluftsliv 74
Anders Hermansson Debatt: Är friluftsvärlden en manlig domän? Allmänt om friluftsliv 24
HasseQ Folk är klena nuförtiden ? Allmänt om friluftsliv 40
thureb Grå burk. Vad är det? Allmänt om friluftsliv 5
veni Hur nöjda är ni med organiserade gruppresor till avlägsna platser, ex. Kilimanjaro? Allmänt om friluftsliv 6
Ulke Vad är ett Akka 3 anno -92 värt? Allmänt om friluftsliv 5
fowwe Är friluftslivet i fjällen jämställt? Allmänt om friluftsliv 103
AndersSupertramp Jag är skitnödig - hur gör jag ... Allmänt om friluftsliv 9
WildlifR Nån som är sugen på en överlevnadsresa i naturen ca 1 månad (helst en tjej) Allmänt om friluftsliv 1
Alexxx08 Hur farliga är myr? Allmänt om friluftsliv 5
daniellaa Solcell driven power bank är det nödvändigt? Allmänt om friluftsliv 40
Tundraman Vad är friluftsliv för dig.... Allmänt om friluftsliv 13
HannesB Vilken kniv är bäst? Allmänt om friluftsliv 33
stenblock Allemansrätten är jättebra Allmänt om friluftsliv 45
cc22 Kläder när det är kallt Allmänt om friluftsliv 29
veni Är det här en i iordninggjord tältplats? Allmänt om friluftsliv 4
seobserver Är risktagandet förändrat i friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 31
saraabeiramar Säkerhetsutrustning på vinterfjället- när är vad nödvändig? Allmänt om friluftsliv 18
Det är då det stora vemodet rullar in Allmänt om friluftsliv 15
Jimsson Är detta en sik? Allmänt om friluftsliv 12
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
Schneeberger Gå iland där någon redan är? Allmänt om friluftsliv 41
tomhylsan Vandring är bra för hjärnan Allmänt om friluftsliv 3
Siol Köpa kängor, men står att dom bara är för korta turer? Allmänt om friluftsliv 4
Polarnatt Är vi skrockfulla? Allmänt om friluftsliv 14
Still Alive Hut vanligt är vandring utanför leder på låglandet? Allmänt om friluftsliv 24
stenblock Anser jägare/fiskare att vandring är meningslös hobby? Allmänt om friluftsliv 37
greendanger Fjällrävens grundare Åke Nordin är död Allmänt om friluftsliv 2
Kal-P-Dal Är elden ett MÅSTE? Allmänt om friluftsliv 156
SkogCarro Vad är "Dörn"? Allmänt om friluftsliv 5
bergtagen.skogstok Är det jantelagen som spökar? Allmänt om friluftsliv 36
johan.danforth Vilka blommor är detta? Allmänt om friluftsliv 18
Softboll Vilket är det största problemet vid längre vandringar/ camping? Allmänt om friluftsliv 13
GustavF. Att respektera naturen, vad är förnuftigt? Allmänt om friluftsliv 79
Piffy Vem är Friluftsmänniska ? Allmänt om friluftsliv 21
glenn o.c. Hur viktigt är friluftslivet för er Allmänt om friluftsliv 17
Tvivlaren Bildfråga, Varifrån är bilden? Allmänt om friluftsliv 3
Mike C Vad är detta? (bifogad bild) Allmänt om friluftsliv 5
PetNor Tågpriser till fjällen är hutlösa, eller? Allmänt om friluftsliv 22
päeng Vad är detta? Allmänt om friluftsliv 4
jonnya När är det myggsäsong i Norrland/Lappland? Allmänt om friluftsliv 11
hassex Så kan det gå när inte Mamma är med Allmänt om friluftsliv 20
Akkajonte När är du i fjällen ? Allmänt om friluftsliv 5
seon Äventyr, vad är det? Allmänt om friluftsliv 21
asp Nu är det bevisat Allmänt om friluftsliv 2
annasi Friluftsliv & "normalt" jobb - en enkel fråga! Allmänt om friluftsliv 8
Livetiskuggan Det ska vara gött att leva. Utrustning Allmänt om friluftsliv 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.