Är det någon som har ett bra förslag.

Hej!
Jag och en kompis har bestämt oss för att prova på att vandra. Ingen av oss har tidigare vandrat förutom det man gjorde i lumpen. Så min fråga är om det är någon som har förslag på bra vandringsleder, det kan gälla norrut likväl som sydligare leder. Man har ju hört skräckhistorier om myggor i fjällen är det så illa som man har hört. Vad bör man tänka på för att turen skall bli så bra som möjligt, det är lite onödigt att göra alla misstag själv.
//Peter

Börja med att gå "hemmakring" på dagsturer så upptäcker man snabbt vilken utrustning man behöver och vilken som fungerar. Det är alltid bra att planera turer där man har möjligheter att avbryta på flera olika ställen med fungerande transporter.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Norge!!!

Jag säger bara Norge! Där finns hur mycket propaganda leder som helst! Kolla in Jotunheim eller Romsdalan eller Dovre eller...
Om man tänker sig att vandra i Jotunheim är ett tips att starta i Glitterheijm. Därifrån kan man åka båt längs Gjende och gå fantastiska turer. Det finns även möjlighet att skicka ryggsäcken med båten så slipper man obehaget att bära tungt. När jag varit i Jotunheim har jag knappt sett en mygga. Gå Besseggen vetja! Kolla in denna länk http://www.etojm.com/dir/jotunheimen.html
Själv ska jag upp på Store Knutholstind i sommar!
Go tur...

Fjällvandring, självklart !

Hej!
Naururligtvis föreslår en norrbottning att ni skall vandra i fjällen. Föreslår då, eftersom ni är nybörjare att ni tar delar av padjelantaleden:
Ritsem till Staloluokta, eller Kvikkjokk till Staloluokta. Från Stalo tar man flyget tillbaka som en liten belöning åt sig själva. Finns stugor på lagoma dagsetapper eller så bor man i tältet.
Eller varför inte Kungsleden mellan kvikkjokk och Saltoluokta med en skön avslutning med bastu och middag i salto.
Finns hur mycket som helst, bara den egna fantasin begränsar möjlighterna och naturligtvis vanan att vara ute.
Kalle

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips