Är det lönt med dyra vindjackor???

Det innersta lagret...

...ska inte vara av bomull som tex en vanlig t-shirt.
Jag har sett ett par olika varianter av ett plagg som ventilerar ut fukt från kroppen till nästa lager (vindjackan).
Vad har ni att säga om detta...
 
Prioritering!

Hej x-treme!
Hur man klär sig när man hojjar skiljer sig en del från hur man klär sig när vandrar mm. Cyckel tröjjor brukar vara av ett vind avvisande matrial och är, med underställ, tillräckligt ner till 10-15 grader. Där omkring brukar cyklister ta på sig en vind jacka. De är oftast av tunna strechtyger och mer vindavvisande, dock långt ifrån de regnavstötande/täta plagg som har diskuterats här. Istället för denna typen av plagg kan man ta på sig en tröjja till. Problemet är att de inte är lika avvisande och det kan därför dra lite mer, samt suga upp mer svett.
Att i stället ta på sig ett tät memran plagg av Gore-typen kan bli förödande. Då stänger du in all svett som, även om de "transporteras" bort från huden, till slut mättar tyget och ger en blöt och kylande effekt. Man tvingas då ha på sig jackan även om vädret förändras till det bättre, eller byta tröjjor. Detta har bland annat Klättermusen förstått och tagit fram de mycket användbara men dyra Fliisa och Mithril(http://www.klattermusen.se/swe/produkter/index.shtml).
Man kan förbättra användbarheten av dessa membran-plaggen genom att installera en massa ventilations öppningar men det är ändå inte, enligt min erfarenhet, lika lämpligt.
Om vintrarna använde/använder sig de flesta cyklister, före fleese och membran-plaggens tid, av jackor som i pricip var stickade tröjjor(helst ull) med ett vind och ibland regntätt material fastsytt på framsidan. De är fortfarande en mycket bra lösning.
Det bästa så här års är dock att lära sig att lära sig att acceptera lite mer kyla genom att hojja mycket och bara använda regnplagg när det just regnar.
Ibland, när jag vet att det är lite kyligt men uppehåll, brukar jag annamma ett gammalt och fortfarande fungerande knep: Tag med några ihoprullade sidor ur en gammal kvällsblaska och använd fram om det blir för kyligt! Både absorberar svett och är vindavvisande! Fungerar även för att skydda "familjelyckan"!
 
Tål dessa superplagg att tvättas?

Hej,
Har läst diskussionen och har själv en Newline jacka (500 kr) som är hyfsat vindtät samt vattenavvisande.
Jag köpte denna för att jag tyckte jag fick hyfsat mycket jacka för pengarna.
MEN, jag funderade även på dyrare jackor, T ex Haglöfs jackor för hög aktivitet. Min fråga är, klarar sådan här jackor att tvättas så mycket som ofta krävs vid efter hård träning??
/Pierre
 
Jag cyklade mellan Göteborg och Halmstad i konstant ösregn en sommardag förra året och då hade jag på mig ett regnställ från Tenson och ett underställ.
Jag låg på hårt i stort sett hela vägen och när jag kom fram till Halmstad så var jag knappt fuktig!
Min slutsats är att MPC light materialet som regnstället är utav funkar väldigt bra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olaab Trafikverkets karta över Svenska vägar och deras vägbeläggning. Här är en länk :-) Långcykling 1
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
Ciccia Är det hyfsat lätt att byta styre? Långcykling 8
m16eb Väldigt billig Kona Sutra. Vad är det som inte stämmer? Långcykling 5
Linda L Luleå - Umeå, hur jobbigt är det? Långcykling 4
niking Jobst Brandt är död Långcykling 1
Henrik.nu Bra hjul- Vad är er erfarenhet? Långcykling 29
Erkabubben Kedja, kassett och vevparti - hur ofta är det värt att byta? Långcykling 14
Hinas Är OpencycleMap användbart för långcykling? Långcykling 24
monnes Vad är det som är så bra med Surly long haul trucker? Långcykling 11
monnes Är denna cykel bra för långfärdscykling. om inte, tips!? Långcykling 18
monnes Är Tjeckerna värda min tid? Långcykling 13
Brune Vad är vitsen med en trehjulig cykel? Långcykling 10
Martin_GBG Är vi skapta så olika ? Långcykling 34
monnes hur stora vägar är det tillåtet att cykla på? Långcykling 3
Zarkan Är cykeln för stor? Långcykling 5
awesome Nu är det tre dagar kvar tills vi cyklar till Peking. STORT TACK TILL ER Långcykling 9
noboundaries Cykla ned och sedan bestiga Kilimanjaro, är någon på? Långcykling 42
Foehammer117 Hur du slipper mat kostnaden när du är hemma och sparar för nästa resa!!! Långcykling 29
thureb Inte är väl jag nån kverulant? Långcykling 5
lisen82 Vilken är bästa cykelpumpen? Långcykling 9
PierreOdengard Vaude eller inte Vaude, det är frågan.. Långcykling 9
RDu Ska du välja cykel? Detta är vad jag valde.. Långcykling 21
otränad Säg att jag inte är dum i huvudet... Långcykling 46
-vickan- Vad är era bästa cykelmärken? Långcykling 1
lovisahaha är denna ramstorlek rätt för mig? Långcykling 2
skiman Min "Bike friday" är på väg Långcykling 7
Vildkatt Är Regnpocho att rekommendera? Långcykling 15
Vildkatt Är det värt att satsa på XT-nav? Långcykling 7
avsl0912 Någon som är villig att offra en dag för att rädda liv Långcykling 2
frehje Clips, vad är det? Långcykling 16
miyata Nishiki Continental hur är den som touringcykel Långcykling 3
talltopp Är Thorn prisvärd ? Långcykling 5
dragbjorn Är det här en prisvärd långfärdscykel? Långcykling 4
avsl0912 Så var det då klart, enhjulingskarriären är över! Långcykling 13
kalkylia Hur långt är det från Skogås-Nynäshamn? Långcykling 14
avsl0912 Idag 3 juni är halva Sverige på ett hjul avklarat! Långcykling 5
jimpaw är det stor skillnad på 26 och 28 tums hjul ? Långcykling 16
avslutatmedlemskap0601 Amerikan som är ute under tiden Bush är president? Långcykling 2
Rasmus M Behöver Hjälp! 700x23C är inget 700x23C = punktering. Långcykling 12
vid kedjan hoppar och byter växel fast allt är nytt,Kylan? Långcykling 11
heinzehlers Vilken är bäst i Uppsala? Långcykling 4
Albertsson Vilka månader är bäst i Afrika ? Långcykling 1
freewheeler62 Norge är inte platt! Långcykling 4
magrom Är Crescent Abisko bra? Långcykling 0
avsl0912 VÄRLDSREKORDET ÄR KLART!!!!!!! Långcykling 15
nilsenman Är Koga-miyata worldtraveller bra? Långcykling 0
hansthomas Är det här en bra cykel? Långcykling 3
boija Nu är målet nära... Långcykling 0
skiman VILKA NOKIA-DÄCK ÄR LÄMPLIGA Långcykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.