Är det ingen som äger ett Trangia Ultralight Hardanodized?

Skulle väldigt gärna vilja veta om Trangias svarta hårdanodiserade Ultralightkök är så dåligt som enda recensenten i recensionsbanken säger?

Den som tror

att prylarna kan brukas utan att vissa tecken och spår avsätts. Har nog ett svårartat förhållande till sina pryttlar. Samtliga kök och kastruller jag anskaffat under åren har fått både märken och bucklor. Utan att jag för den delen reklamerat dem...
Men lättare kök är väl intressant för den som vill bära mindre.
HA har de flesta i min geration erfarenhet av med alla gröna och röda Al kastrullock som fanns innan alla köpte gjutjärn och rf.
Kan inte tänka mig att ett trangia kontainerkök i HA är riktigt så dåligt som recensenten skrev, men han fann det ju så trist och kass. (Vi bävar för hans väder och mygg recensionern...)
Tror du att det är ngt för dig kör till.
När vi är många kör vi trangia med gas men på en och två blir det mest MSR PR och en lätt gryta, det räcker länge.
//J

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
jo, jag har ett. något speciellt du vill veta?
Alltså bortsett från recensentens uppenbara missnöje?

Tillägg

Nu har jag läst lite mer. Jag var lite för trött första vändan, beklagar.
Hursomhelst. Jag är nöjd med trangian. Nu har jag inte haft den här så länge men jag har inte haft de problem recensenten beskriver. Jag äter inte blåbärssoppa så det problemet lär jag aldrig få. Eftersom aluminium trots allt är en mjuk metall kommer man inte ifrån märken.
Ett annat "problem" med tunn aluminium är att man har visserligen minskat vikten men det kan innebära att maten enklare bränner fast. En större mängd matfett och att man rör oftare samt lägre temperatur åtgärdar det problemet. Jag har inte haft några problem med missfärgning av kokkärlen annat än de man med tid ser i tillagningskärl hemma. Man får väl minnas, eller jag tycker att så länge som ev. missfärgning inte påverkar smak så klarar jag mig.
Innan jag fick den här, jag fick den i present i hopp om att jag skulle ge mig ut i naturen igen efter en långt uppehåll p g a konvalescens efter båtolycka, hade jag en gammal tyngre variant. Istället för att hålla på och peta med bränsle till höger och vänster har jag en brännare nu. Jämfört med den jag hade förut, som då var tyngre tycker jag att den här är bra mycket bättre. Jag har inga problem att rekommendera den. Det ÄR ett trangia-kök, med alla för- och nackdelar som det alltid har inneburit. Bra mat kan man göra oavsett. Avsaknaden av problem har gällt såväl färsk mat som konserver och frystorkad mat.
Hoppas det här hjälper dig.

Jag har ingen bra erfarenhet av dessa HA. Köpte ett och stekpannan slog sig direkt när jag använde det som lock över vatten.... På mitt va ytan riktigt känslig oxå... Blev märken för ingenting i ytan. Har dock reklammerat köket så vi får se vad trangia säger... Kan vara så att det blivit nått fel i tillverkningen. Återkommer när jag fått svar på reklamationen
/lasse

Jag har ingen bra erfarenhet av dessa HA. Köpte ett och stekpannan slog sig direkt när jag använde det som lock över vatten.... På mitt va ytan riktigt känslig oxå... Blev märken för ingenting i ytan. Har dock reklammerat köket så vi får se vad trangia säger... Kan vara så att det blivit nått fel i tillverkningen. Återkommer när jag fått svar på reklamationen
/lasse

Det är problemet med tunn aluminium. Den slår sig lätt och bränner lätt. Det var ett problem med mitt tidigare trangia också i och för sig, bortsett från att jag inte använde stekpannan. Vilket kök vill du använda istället?

Får se vad Trangia säger men annars går jag nog över på vanliga UL... Kanske med Non-Stick stekpannan. Jag använde inte ens stekpannan... Låg bara över uppkokande vatten i max 1 minut... och går nu inte att använda som lock längre pga att den blev så skev...

Hoppas fortfarande på tillverkningsfel på mitt kök....

/lasse

Jag har ett vanligt UL kök utan HA och jag kan inte säga att jag på det märkt någon större skillnad mot de gammla modellerna, ingen alls om jag ska vara ärlig. ok vikten då.
Inget som slagit sig och inga bucklor som kommit till på något ovanligt lätt sätt.

Jo, det är som sagt problemet med tunn aluminium, det slår sig innan man hinner säga halv sju, särskilt vid temperaturväxlingar som man har ute i naturen. Det är mer det jag kan tänka mig som ett problem än missfärgning. Hade jag inte fått den i present så vet jag inte, jag skulle kanske inte ha köpt den själv. Men så har jag inte övernattat i skogen på länge heller. Jag har klarat mig med mitt varma vatten och tepåsar.
Vanliga stekpannor, om de så i sig kostar mycket, kan också slå sig, om inte genast så över tiden.

Senast ändrad:
Ok! Tack för hjälpen alla! Jag gillar Trangia. Å andra sidan tycker jag Volvo 245 är den bästa bil som nånsin gjorts också! Ha det bäst!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips