Äntligen en hemsida om Axel Hamberg!

Fjällens pionjärer

Tack Lars GA. Vi är många som väntat på att den svenska fjällvärldens föregångsmän/-kvinnor skall återfå sina rättmätiga platser i det massmediala bruset. Många börjar glömmas bort. I en hast kan jag bara komma på Sten Selander, Gösta Lundquist, Carl-Julius Anrick ...

När Axel Hamberg nämns, gäller bara det gammelmodiga uttrycket "jag känner vördnad och böjer mitt huvud..." Det finns nästan ingen bättre lektyr än de uråldriga årgångarna av STF:s årsbok, där prof Hamberg var en idog medarbetare.
 
Mycket bra av dem att scanna in avskrifterna av fälthandböckerna, även om de hade kunnat köra dem genom OCR program också.



" Axel Hamberg. Dagbok 1929 och 1930.
Professor Axel Hamberg Djursholm
Skakomelette: 2-3 ägg, till hvarje ägg 1 eller två. matskedar vatten eller grädde, en nypa salt. - Ägg, vatten, salt slås kraftigt med en gaffel i en djup tallrik. Pannan bör vara väl varm, o knussla inte med smöret. Under gräddning skakas omeletten och lossas från kanterna med en knif, blåsor slås hål på. Att skaka är bra, omeletten fastnar inte i pannan så lätt då!"
 
Spridda notiser

Det är svårt att få någon överblick av fjällens pionjärer. De är spridda för vindarna, och kan bara upptäckas under "googling". Det är därför sajten om Axel Hamberg är så värdefull. Äntligen finns en överblick av resen inom svensk fjällforskning.

Det borde vara ett obligatorium, att alla som tänker vandra i Sarek, läser en text av Hamberg för att komma i den rätta stämningen. Vilken typ av skosnören som skall finnas i kängorna är i och för sig intressant, men det finns kompletterande värden. Axel Hambergs funderingar kring fjällvärldens inre mekanik, ger intressanta perspektiv på den planerade vandringen. Dagens ungdom inser mer än någon annan generation, att den behöver känna mening och sammanhang på färden. Och där har den gamle professorn något mycket viktigt att säja...
 
Finns massor av böcker

och tidskrifter från de senaste dryga 100 åren. Gamla årgångar av till Fjälls och så fina böcker av t ex Tore Abrahamsson, Gösta Lundquist, Claes Grundsten, Edvin Nilsson men också antologier t ex av Eva Hellström Boström.

Muntlig tradition är heller inte att förakta från t ex den nu 90-årige Sten Brander och alla olika fjällentusiaster man mött genom åren.

Så har vi hela norska litteraturen också.

Thure
 
Du har naturligtvis rätt, thureb, att det finns massor av litteratur om vår fjällvärld. Men nätet har ju blivit ungdomens forum, och går man in och tittar på t ex "Gösta Lundquist" på Google, är det inte särskilt mycket. Översikten saknas. Därför är hemsidan om Axel Hamberg ett föredöme, och det är bara att hoppas att det följs av flera. Det är mycket arbete bakom en sida, och institutioner är kanske mest lämpade för att utföra kulturgärningen.
 
Så har vi hela norska litteraturen också.

På tal om detta, jag är förhållandevis bevandrad i den svenska fjällitteraturen, men vilka är de stora norska fjällskildrarna? Vilka är de klassiska böckerna? Vilka är de fjällentusiaster som har skrivit de vackraste texterna om de norska fjällen? Tacksam för tips.
 
Fritiof Nansen

tycker jag är fantastisk att läsa speciellt Eskimålif, På skidor över Grönland och de kortare artiklarna om skid och fjällfärder i Norge.

Norska websidor och tidningar är också ofta läsvärda.

T ex Fjell och Vidde samt Fri Flyt jag har flera på tungan men kommer inte på just nu.

Thure
 
Den störste av dem alla!

Dag efter dag hade han med uppbjudande av alla sina krafter, hela sin klokhet och energi blott kunnat komma fram några få mil över den ändlösa isöknen.

Vem skriver så poetiskt? När jag ser F Nansens namn härovan, tänker jag på den störste av alla polarforskare, Roald Amundsen. Jag blev tvungen att plocka fram hans GENOM LUFTEN. Till 88 grader nordlig bredd. A Bonniers förlag 1925. Vilken äventyrsberättelse!

Det är märkligt vad denna Axel Hambergs hemsida skapar för associationer.
 
Tack för förbaskat fina lästips! I synnerhet "Norsk fjellitteraturs kanon".

Med den listan och Hambergs fältdagböcker, så ska jag nog kunna lindra den värsta fjällfebern i väntan på sommarens första vandring.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.