Adventure Menu "förfallodatum"?

Jag har en portion Adventure Menu Beef Goulash med "förfallodatum" (det är så det kallas i texten) på "24 08 2024". Är detta ett bäst-före eller mer av ett sista-förbrukningsdatum?

Se det som ett bäst före datum, och när datumet vara förra året hade jag inte tvekat använda den portionen.

Jag har hunnit få svar från en butik som säljer dessa, och deras svar var liknande. Om den förvarats svalt så bör den vara ok.

Mat märks med bäst före. Detta vantolkas av många som "obrukbart efter" då det is själva verket är "sista datum för reklamation".

Har maten signifikant bytt lukt, smak, färg, konsistens, grad av ludenhet eller bebos av oväntade levande varelser så bör kassation övervägas.

Hur tror ni man gjorde för då man producerade sin egen mat - då stämplades inga datum på maten. Visst blev nog någon magsjuk då och då men man hade näsa för (bokstavligt och bildligt) för hur bra maten hållt sig.

/Patrik

Mat märks med bäst före. Detta vantolkas av många som "obrukbart efter" då det is själva verket är "sista datum för reklamation".

Har maten signifikant bytt lukt, smak, färg, konsistens, grad av ludenhet eller bebos av oväntade levande varelser så bör kassation övervägas.

Hur tror ni man gjorde för då man producerade sin egen mat - då stämplades inga datum på maten. Visst blev nog någon magsjuk då och då men man hade näsa för (bokstavligt och bildligt) för hur bra maten hållt sig.

/Patrik
Det var väl mest "förfallodatum" som gjorde mig lite fundersam. Men den var god om man bortser från den trista bismak alla dessa konserver har. 7 timmar senare mår jag fortfarande bra.

Det var väl mest "förfallodatum" som gjorde mig lite fundersam. Men den var god om man bortser från den trista bismak alla dessa konserver har. 7 timmar senare mår jag fortfarande bra.
Ordet förfallodatum brukar väl mest användas om räkningars sista betalningsdag, innan det tillkommer dröjsmålsränta och förseningsavgifter.

/Patrik

Plockade fram en förpackning av samma rätt. Där anges best before / bäst före, kanske en dålig automatöversättning på din lite äldre förpackning.

Thure
20250613_091536.jpg
20250613_091603.jpg

Jag har ätit mig igenom lite bortglömda påsar nu den senaste tiden.
Då de äldsta hade 2020 som bäst före.
Det som snabbast får bismak eller avvikande lukt är produkter med
mjölkprodukter typ pasta med krämig sås och liknande.
Gulash och andra liknande kött o grönsaksbaserade skulle jag gissa
klarar sig säkert ännu längre utan problem.

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg