Abiskojaure-Kårsavagge

Trafikverket har banarbete och SJ har ställt in alla tågen dagen då jag hade tänkt mig att åka hem från fjällen. Jag är lite sugen på att använda min lite ofrivilliga bonusdag till att besöka Kårsavagge. Jag väljer mellan att gå Abiskojarue-Abisko och lasta av lite prylar och och gå med lätt packning till Kårsavagge eller gå direkt Abiskojaure-Kårsavagge med full packning. Jag bor i stugorna.

På kartan finns det en stig/lämplig färdigväg markerad, är det någon som har gått mellan Abiskojaure- Kårsavagge som kan berätta om hur jobbigt det är? Det ser lite brant ut när jag kollar kartan.
 
Hej!

Jag gick Abiskojaure-Kårsavagge på min första fjällvandring. Jag minns än idag känslan och den nästan religiösa upplevelsen jag fick när jag närmade mig krönet och topparna på andra sidan reste sig över horisonten - makalöst vackert!

Stigningen känns såklart men är inte en av de tuffare. Man har ju lov att pusta också! Man måste inte följa prickningen på kartan slaviskt. Jag följde jokken som kommer ner halvannan kilometer från stugorna och sedan vidare rakt upp över krönet. På skrå ner till Kårsavaggestugan och ett enkelt vad precis bortom stugan.

Mvh Filiokus
 
Hej!

Jag gick Abiskojaure-Kårsavagge på min första fjällvandring. Jag minns än idag känslan och den nästan religiösa upplevelsen jag fick när jag närmade mig krönet och topparna på andra sidan reste sig över horisonten - makalöst vackert!

Stigningen känns såklart men är inte en av de tuffare. Man har ju lov att pusta också! Man måste inte följa prickningen på kartan slaviskt. Jag följde jokken som kommer ner halvannan kilometer från stugorna och sedan vidare rakt upp över krönet. På skrå ner till Kårsavaggestugan och ett enkelt vad precis bortom stugan.

Mvh Filiokus

Tackar. Det låter som ett trevligt vägval.
 
Jag gick så här och kan verkligen rekommendera sträckningen. Åsynen av Gorsavággi från ovan går som sagt inte av för hackor!
 
Det är en skaplig stigning, men inga problem.
Sluttningen ned mot Kårsavaggestugan är uppbruten av några småstup, men de undviker du lätt. Stigen är rätt tydligt spontanrösad.

Rekommenderas!
 
Det är en skaplig stigning, men inga problem.
Sluttningen ned mot Kårsavaggestugan är uppbruten av några småstup, men de undviker du lätt. Stigen är rätt tydligt spontanrösad.

Rekommenderas!

Tack. Jag vet inte riktigt varför jag fick för mig att det skulle vara lättare att gå via Abisko, det är ju mycket längre.

Jag ska lägga in den här sträckan i planen.
 
Vadet vid Kårsavagge

Som alla vad så år även svårigheten i vadet vid Kårsavaggestugan beroende av vattenföringen. När jag passerade där i början av september var det låg vattenföring och jag gick torrskodd med höga Lundhagskängor, men sannolikt är vadet betydligt djupare tidigare på säsongen. Dock lär det alltid vara väldigt halt. Någon har karaktäriserat det som fjällvärldens halaste vad.
I övrigt är det en fin vandring över från Abiskojaure. Genom björkskogen vid Abiskojaure leder stigen rakt uppför och då är det ganska brant. Efter björkskogen försvinner stigen, men ledmarkeringarna, som syns väl, vägleder i zickzack vidare uppför branten. Och när man passerat krönet och ser in i Kårsavagge, så känns det som en helt annan värld. På vägen ner mot Kårsavaggestugan passerar man ett gammalt marmorbrott (som övergavs ganska snart). Resterna av en gammal järnspis minner om den gamla gruvstugan. Denna stuga lär sedan ha övertagits av STF, och är alltså bakgrunden till att STF i dag finns på platsen. Den befintliga stugan (byggd på 1930-talet) är med sina 10 bäddar en av STF:s allra minsta.
/Thor
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maalla Abisko 8-10 september Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Siellavagge-Ballinvagge-Abisko Fjällvandring 4
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3
k elias Abiskojaure - Kårsavagge med barn? Fjällvandring 10
Vonsan Abiskojaure-Kårsavagge Fjällvandring 7
Ringblom Vandra i Abisko mellan Abiskojaure och Kårsavagge Fjällvandring 22
Meneva Svårt att gå mellan Kårsavagge - Abiskojaure? Fjällvandring 1
Jockemeister Upphittat i katterjokk, abiskojaure Fjällvandring 0
Crimper Från Abiskojaure Fjällvandring 5
ulfbn Katterat-Unna Allakas-Abiskojaure-Abisko Fjällvandring 2
JoeSwede Trevligast väg till Abiskojaure? Fjällvandring 2
svegus Alternativ väg Abiskojaure - Abisko? Fjällvandring 9
krustofski_gmx.com Tältplats mellan Abiskojaure och Vistasstugan Fjällvandring 5
givin Katterat – Hunddalen – Cunojavri - Unna Allakas – Abiskojaure – Abisko Fjällvandring 18
Ringblom Någon som vandrat Abiskojaure-Stuor Kärpel Fjällvandring 7
Per Edvardsson Abiskojaure - Unna Allakas Fjällvandring 3
841225 Varning för abiskojaure Fjällvandring 13
peter_i_naturen Alternativ väg i Kårsavagge Fjällvandring 2
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
DanielK Kårsavagge-Låktatjåkka-Trollsjön-Måndalen-Abisko Fjällvandring 5
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
hedtjarn Genväg mellan Hoiganvággi och Kårsavagge Fjällvandring 12
Maskrospigg Snöläge. Kårsavagge Fjällvandring 1
andershugo Stuor Kärpel till Kårsavagge Fjällvandring 7
casset Vattentillgång nu i Kårsavagge? Fjällvandring 4
mkruse Kårsavagge - Stuor Kärpel Fjällvandring 3
intehelena Abisko - Kårsavagge - Trollsjön - Raukdalen - Riksgränsen? Fjällvandring 8
kristinlarsson Snedda mellan Låkta/Kårsavagge och Unna Allakas Fjällvandring 1
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
andy69 Kårsavagge... Fjällvandring 6
lindajones Björkliden - Låktatjåkka - Kårsavagge - Abisko 2 dar? Fjällvandring 3
stinzen Vandra låktatjåkka - kårsavagge Fjällvandring 6
quango Låktatjåkko - Kårsavagge telefontäckning Fjällvandring 6
ytilde Abisko - Kårsavagge t-o-r på en dag? Fjällvandring 8
Patrik_L Måste man gå ner i Kårsavagge? Fjällvandring 1
björnkraft Orösad vandring Hukejaure - Kårsavagge Fjällvandring 3
niben Unna Alka - Kårsavagge höga vägen? Fjällvandring 1
pergit Från Kårsavagge - Låktatjåkka, vilken väg? Fjällvandring 8
Daddy Låktatjåkka-Kårsavagge - enklaste vägen Fjällvandring 10
piaea Sitasjaure - Sälka - Kårsavagge - Låktatjåkka Fjällvandring 22
Almgren Hoiganvagge till Kårsavagge Fjällvandring 11
lillo Abisko-Kårsavagge-Låktatjåkka Fjällvandring 5
ulfnor Kårsavagge och Katterat Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.