Abiskojaure - Kårsavagge med barn?

Hej,
Jag planerar en tur till Abiskoområdet veckan efter midsommar tillsammans med min man, 5-månaders bebis och svägerskans familj bestående av man och två pojkar på 7 och 11 år. Jag är hyfsat fjällvan efter flera turer i Sarek, men resten av sällskapet har inte fjällvandrat mer än någon enstaka sommar. Alla är ganska vältränade, möjligtvis med undantag av 11-åringen. För min del är det också första gången jag går på fjället med bebis i bärsjal på magen.
Planen är att vandra mellan stugor från Abisko till Abiskojaure och därefter till Kårsavagge och så tillbaka till Abisko efter någon dagstur i Kårsavagge. Nu undrar jag om någon har erfarenhet av området och kan råda mig i följande frågor:

1. Finns det någon anledning att gå i motsatt riktning, alltså först till Kårsavagge?

2. Vandringen mellan Abiskojaure och Kårsavagge: Vad jag förstått finns två alternativ, antinen att gå "rakt" över Boazocohkka eller att gå nedanför Njunesgeahci. Vad är för-och-nackdelar med dessa alternativ? Jag är framförallt angelägen om att det inte ska vara någon blockterräng, p g a risken att halka/snubbla med den lille på magen. Helst inte heller allt för brant lutning, framförallt inte nedför...och inga dramatiska vad...

3. Dagsturer. Finns det något särskilt att rekommendera vid någon av stugorna?

4. Hur är telefontäckningen (för telia) i området?
 
2. Vandringen mellan Abiskojaure och Kårsavagge: Vad jag förstått finns två alternativ, antinen att gå "rakt" över Boazocohkka eller att gå nedanför Njunesgeahci. Vad är för-och-nackdelar med dessa alternativ? Jag är framförallt angelägen om att det inte ska vara någon blockterräng, p g a risken att halka/snubbla med den lille på magen. Helst inte heller allt för brant lutning, framförallt inte nedför...och inga dramatiska vad...

Vägen över Boazočohkka är väldigt fin, men nog är det ganska brant på sina ställen. Just blockfält är det begränsad tillgång på, men sluttningarna ner till Gorsavággi anbefaller försiktighet. Denna rutt avslutas med ett vad över jokken precis nedanför stugan. Detta är inte djupt och skulle under andra omständigheter inte vara svårt alls, men av någon anledning har fjällvärldens absolut halaste stenar valt att ansamla sig just här, så balansen sätts på prov. Stav(ar) rekommenderas starkt. Den lä(n)gre vägen har jag bara gått på vintern, men ser inga speciella svårigheter med den förutom en del snår på sydsidan.

Se här och här.

3. Dagsturer. Finns det något särskilt att rekommendera vid någon av stugorna?

Frippes fall! :)

4. Hur är telefontäckningen (för telia) i området?

God, så fort du kommit upp ovanför trädgränsen på etapp två. Nere vid Kårsavaggestugan är den sådär, men brukar funka. Vid Abiskojaurestugorna finns den inte alls, utan försvinner någonstans längs vägen från Abisko.
 
...och inga dramatiska vad...
Jag har vadat mängder av jokkar i de svenska fjällen och det finns inget som är så halt som just vid Kårasavaggestugan. Det är egentligen inte något svårt vad, men det är tätt, tätt med fotbolls-stora stenar som alla är vådligt hala. Jag har - än så länge (6 försök) - inte halkat omkull, men det kommer nog...
Så... är du rädd för att blöta ner dig själv och barnet - välj en annan väg.

Dagsutflykt? Frippes fall så klart. Eller... det blir kanske för långt...

HåkanF
 
Det är helt klart jobbigast att gå ner genom björkskogen vid Abiskojaure, så ditt val av riktning känns helt rätt. Mycket lättare uppför för knän och kropp tycker i alla fall jag.

De gånger jag vadat vid Kårsavagge så har det varit så grunt att det bara var att gå rakt över, och på så sätt undvikit de hala stenarna. Alltså efter att rullat upp byxbenen då förstås.

En fin dagstur är ju in i vaggen mot glaciären. I alla fall jag skulle inte vilja ta mig ner för den markant branta stigen från Frippes fall med en bebis på magen (om jag nu förstått rätt var det ligger).

/Allan
 
Hallå och tack för alla råd!
Vi siktar nog att gå långa vägen runt, "better safe than sorry" när det gäller lillemans första fjälltur. Vyerna från Boazocohkka får siktas vid ett annat tillfälle...
 
Dagsutflykten...

Ja, hur är det med vägen till Frippes fall? Det verkar vara något i särklass att visa för pojkarna! Finns det en stig att följa, eller är det svårorienterat? Och är det lätt eller svårvandrat?

Annars får det väl bli en tur bortåt glaciären :)
 
Ja, hur är det med vägen till Frippes fall? Det verkar vara något i särklass att visa för pojkarna! Finns det en stig att följa, eller är det svårorienterat? Och är det lätt eller svårvandrat?

Annars får det väl bli en tur bortåt glaciären :)
Njaee... någon riktig stig finns inte (än?), men personalen vid forskningsstationen (läs: professor Ulf Molau) har rösat den väg de brukar ta sig upp och ner ur Gorsavagge på väg till Abisko. Man kan följa denna - otydliga - rösning ungefär 1 km längs kanten till Gorsavagge, men sedan försvinner den ner i dalgången. Då har man emellertid inte speciellt långt kvar innan man fångas in av den jokk som kommer från Frippes fall. Jag rekommenderar dock att man bör känna sig relativt säker på att läsa kartan för att ta sig dit. Men terrängen är lättvandrad när man väl kommit upp på höjden.

JAG hoppas förstås att ni väljer att ta er dit för att öka mängden A- och/eller B-diplom. :)

Håkan/majjen/Frippe
 
Njaee... någon riktig stig finns inte (än?), men personalen vid forskningsstationen (läs: professor Ulf Molau) har rösat den väg de brukar ta sig upp och ner ur Gorsavagge på väg till Abisko. Man kan följa denna - otydliga - rösning ungefär 1 km längs kanten till Gorsavagge, men sedan försvinner den ner i dalgången. Då har man emellertid inte speciellt långt kvar innan man fångas in av den jokk som kommer från Frippes fall. Jag rekommenderar dock att man bör känna sig relativt säker på att läsa kartan för att ta sig dit. Men terrängen är lättvandrad när man väl kommit upp på höjden.

JAG hoppas förstås att ni väljer att ta er dit för att öka mängden A- och/eller B-diplom. :)

Håkan/majjen/Frippe

Diplomet skulle ju säkert vara en fin morot för pojkarna, och kan ju spä på auran av äventyr! Finns det något mer skrivet om Frippes här på utsidan, det verkar nämnas i så många trådar att det är svårt att hitta något matnyttigt ;-)

Orienteringen borde vi klara, jag är ju van att gå utan led. Jag är förstås mest angelägen om att terrängen är hyfsat lätt, utan allt för mycket branta passager...
Hur långt är det? Och hur lång tid skulle det ta en medelgod vandrare att ta sig fram och tillbaka till Kårsavaggestugan?
 
Frippes fall.

Detta är det senaste inlägget i min blogg som handlar om Frippes fall. En bit ner i texten finns en länk till bakgrunden till det hela.
Om du tittar en gång till på Kalles inlägg här ovanför, så har han en länk till en kartbild där Frippes fall finns inlagt. Där finns även koordinater.
Avståndet från Gorsavaggestugan är inte mer än ca 4 km och det är ju enbart den första kilometern som är brant. Man kommer snabbt upp mot höjden och utsikten är magisk.

HåkanF
 
Detta är det senaste inlägget i min blogg som handlar om Frippes fall. En bit ner i texten finns en länk till bakgrunden till det hela.
Om du tittar en gång till på Kalles inlägg här ovanför, så har han en länk till en kartbild där Frippes fall finns inlagt. Där finns även koordinater.
Avståndet från Gorsavaggestugan är inte mer än ca 4 km och det är ju enbart den första kilometern som är brant. Man kommer snabbt upp mot höjden och utsikten är magisk.

HåkanF

Tusen tack! Då gör vi nog ett försök och återkommer isåfall med foton på gänget!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maalla Abisko 8-10 september Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Siellavagge-Ballinvagge-Abisko Fjällvandring 4
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3
camlun Abiskojaure-Kårsavagge Fjällvandring 7
Vonsan Abiskojaure-Kårsavagge Fjällvandring 7
Ringblom Vandra i Abisko mellan Abiskojaure och Kårsavagge Fjällvandring 22
Meneva Svårt att gå mellan Kårsavagge - Abiskojaure? Fjällvandring 1
Jockemeister Upphittat i katterjokk, abiskojaure Fjällvandring 0
Crimper Från Abiskojaure Fjällvandring 5
ulfbn Katterat-Unna Allakas-Abiskojaure-Abisko Fjällvandring 2
JoeSwede Trevligast väg till Abiskojaure? Fjällvandring 2
svegus Alternativ väg Abiskojaure - Abisko? Fjällvandring 9
krustofski_gmx.com Tältplats mellan Abiskojaure och Vistasstugan Fjällvandring 5
givin Katterat – Hunddalen – Cunojavri - Unna Allakas – Abiskojaure – Abisko Fjällvandring 18
Ringblom Någon som vandrat Abiskojaure-Stuor Kärpel Fjällvandring 7
Per Edvardsson Abiskojaure - Unna Allakas Fjällvandring 3
841225 Varning för abiskojaure Fjällvandring 13
peter_i_naturen Alternativ väg i Kårsavagge Fjällvandring 2
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
DanielK Kårsavagge-Låktatjåkka-Trollsjön-Måndalen-Abisko Fjällvandring 5
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
hedtjarn Genväg mellan Hoiganvággi och Kårsavagge Fjällvandring 12
Maskrospigg Snöläge. Kårsavagge Fjällvandring 1
andershugo Stuor Kärpel till Kårsavagge Fjällvandring 7
casset Vattentillgång nu i Kårsavagge? Fjällvandring 4
mkruse Kårsavagge - Stuor Kärpel Fjällvandring 3
intehelena Abisko - Kårsavagge - Trollsjön - Raukdalen - Riksgränsen? Fjällvandring 8
kristinlarsson Snedda mellan Låkta/Kårsavagge och Unna Allakas Fjällvandring 1
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
andy69 Kårsavagge... Fjällvandring 6
lindajones Björkliden - Låktatjåkka - Kårsavagge - Abisko 2 dar? Fjällvandring 3
stinzen Vandra låktatjåkka - kårsavagge Fjällvandring 6
quango Låktatjåkko - Kårsavagge telefontäckning Fjällvandring 6
ytilde Abisko - Kårsavagge t-o-r på en dag? Fjällvandring 8
Patrik_L Måste man gå ner i Kårsavagge? Fjällvandring 1
björnkraft Orösad vandring Hukejaure - Kårsavagge Fjällvandring 3
niben Unna Alka - Kårsavagge höga vägen? Fjällvandring 1
pergit Från Kårsavagge - Låktatjåkka, vilken väg? Fjällvandring 8
Daddy Låktatjåkka-Kårsavagge - enklaste vägen Fjällvandring 10
piaea Sitasjaure - Sälka - Kårsavagge - Låktatjåkka Fjällvandring 22
Almgren Hoiganvagge till Kårsavagge Fjällvandring 11
lillo Abisko-Kårsavagge-Låktatjåkka Fjällvandring 5
ulfnor Kårsavagge och Katterat Fjällvandring 8
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
Sofiesj Tält för 3 vuxna och 2 barn Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
berekson Treparksmötet med barn Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.