Kårsavagge och Katterat

Hej,
vi tänkte ta en tur "offroad" mellan Katterat och Björkliden i början av Aug. Troligtvis en halvbåge söderut för att korsa gränsen ung. vid Unna Allakas och sedan ta oss österut och upp mot Kårsavagge och Björkliden. Vi hoppas på trevliga dagsturer och lite mindre folk.

Efter kartstudier har nu två frågor uppkommit:

1: Kan man gå rakt Österut från Katterat över ravinen. Är det en järnvägsbro där? Hur brant är ravinen annars? Vill helst slippa (grus?)vägen mot Hunddalen samt att gå ner till Rallarleden som går längre ner i ravinen.

Några tips om tältplatser eller annat i det området (mellan Katterat o gränsen)?

2: Hur långt Västerut kan man med full packning (utan klätter eller glaciär utrustning) ta sig ner/resp upp ur Kårsavagge på den södra sidan av dalen.

Tacksam för alla tips

/uffe
 
Jag vet egentligen inte så mycket, men eftersom det inte har kommit några svar så är väl detta bättre än inget.

Att gå på malmbanan är inte tillrådligt och dessutom förbjudet. Ett alternativ till grusvägen kan väl stigen över Hunddalstoppen vara.

Jag har gått upp ur Kårsavagge mot Hoiganvaggi ungefär en halv km öster om Kårsavaggestugan. Det går nog att gå längre västerut också, men nu kom jag från stugan och uppstigningen var mycket enkel där. Det passar ju också bra om man ska vidare till Björkliden. Man kan t.ex. gå från Kårsavaggestugan i princip rätt mot Kåppatjåkka. Det har jag också gjort en gång.

Hälsningar
Harald
 
Tack för svaret

haraldn; sa:
Att gå på malmbanan är inte tillrådligt och dessutom förbjudet. Ett alternativ till grusvägen kan väl stigen över Hunddalstoppen vara.
Ska försöka undvika malmbanan och sikta in mig på vadet några kilometer upp i dalen. Kanske ändrar jag mig när jag får se hur ravinen och vattenflödet vid Katterat ser ut.

Jag har gått upp ur Kårsavagge mot Hoiganvaggi ungefär en halv km öster om Kårsavaggestugan.
Hälsningar
Harald
Jo, så langt Österut ser det framkomligt ut pa kartan. Kul att verkligheten stämmmer överens även med min karttydning :)
Ingen som gått upp ur Kårsavagge i höjd med glaciären eller dess delta?

/uffe
 
För några år sedan gick jag leden från Katterat och söderut, träffade 2 personer mitt i Juli, så det är inte överbefolkat.

mvh Christian
 
Re: Tack för svaret

ulfnor; sa:
... Ingen som gått upp ur Kårsavagge i höjd med glaciären eller dess delta?

Jag har gått ner från Guoblavaggi till Korsavagge efter den leden som går nästan rakt söderut från Låkta (fin utsikt). Nedförsbacken var jobbig men inte på något sätt svår.
Däremot såg den södra sidan av dalen inte särskilt lockande ut, den verkar brant och såg inte framkomlig ut förrän nere vid stugan (och då missar du den fina delen av Korsavagge).

/M
[Ändrat av granbom 2004-07-19 kl 07:27]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maalla Abisko 8-10 september Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Siellavagge-Ballinvagge-Abisko Fjällvandring 4
peter_i_naturen Alternativ väg i Kårsavagge Fjällvandring 2
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
DanielK Kårsavagge-Låktatjåkka-Trollsjön-Måndalen-Abisko Fjällvandring 5
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3
hedtjarn Genväg mellan Hoiganvággi och Kårsavagge Fjällvandring 12
Maskrospigg Snöläge. Kårsavagge Fjällvandring 1
andershugo Stuor Kärpel till Kårsavagge Fjällvandring 7
casset Vattentillgång nu i Kårsavagge? Fjällvandring 4
mkruse Kårsavagge - Stuor Kärpel Fjällvandring 3
intehelena Abisko - Kårsavagge - Trollsjön - Raukdalen - Riksgränsen? Fjällvandring 8
kristinlarsson Snedda mellan Låkta/Kårsavagge och Unna Allakas Fjällvandring 1
camlun Abiskojaure-Kårsavagge Fjällvandring 7
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
andy69 Kårsavagge... Fjällvandring 6
lindajones Björkliden - Låktatjåkka - Kårsavagge - Abisko 2 dar? Fjällvandring 3
stinzen Vandra låktatjåkka - kårsavagge Fjällvandring 6
quango Låktatjåkko - Kårsavagge telefontäckning Fjällvandring 6
ytilde Abisko - Kårsavagge t-o-r på en dag? Fjällvandring 8
k elias Abiskojaure - Kårsavagge med barn? Fjällvandring 10
Patrik_L Måste man gå ner i Kårsavagge? Fjällvandring 1
björnkraft Orösad vandring Hukejaure - Kårsavagge Fjällvandring 3
niben Unna Alka - Kårsavagge höga vägen? Fjällvandring 1
pergit Från Kårsavagge - Låktatjåkka, vilken väg? Fjällvandring 8
Vonsan Abiskojaure-Kårsavagge Fjällvandring 7
Daddy Låktatjåkka-Kårsavagge - enklaste vägen Fjällvandring 10
piaea Sitasjaure - Sälka - Kårsavagge - Låktatjåkka Fjällvandring 22
Ringblom Vandra i Abisko mellan Abiskojaure och Kårsavagge Fjällvandring 22
Almgren Hoiganvagge till Kårsavagge Fjällvandring 11
Meneva Svårt att gå mellan Kårsavagge - Abiskojaure? Fjällvandring 1
lillo Abisko-Kårsavagge-Låktatjåkka Fjällvandring 5
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
flindvl Katterat - Hellmotn --> fraga gällande sträckan Hunddalshytta till Lossistua Fjällvandring 2
uldall Katterat till Hellmobtn Fjällvandring 12
Evajar Katterat till Cáihnavággihytta sommaren 2020 Fjällvandring 10
TrineA Katterat - Unna Allakas? Fjällvandring 3
Gunnar81 Nordkalottleden, sträckningen Katterat - Ritsem (via Sitashyttene, Pauro, Röysvatn) Fjällvandring 1
tsarpjotyr Fjällvandring Nikkaluokta - Katterat Fjällvandring 3
Osynlig Katterjåkk - Gatterjavri - Katterat Fjällvandring 3
Pelletz Ensamvandring Prinsleden (Katterat - Nikka) - Tips? Fjällvandring 5
nicko_ Katterat-Unna Allakas-Alesjaure-Vistas-Sielmatjåkka-Nallo-Unna Räitavagge-Nikkaluokta Fjällvandring 14
ulfbn Katterat-Unna Allakas-Abiskojaure-Abisko Fjällvandring 2
miaber Vandring Katterat - Unna Allakas Fjällvandring 7
Zephyria Katterjauri till Katterat? Fjällvandring 0
Slagathoria F d anläggarvägen mellan Katterat och Hunddalen Fjällvandring 8
Zephyria Abisko - Katterat - synpunkter & turhjälp? Fjällvandring 17
TuomasSakari Abisko-området: Från Gátterjavri till Katterat/ Sördalen med skidor. Fjällvandring 0
Almgren Sommarens tur start i Katterat Fjällvandring 22

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.