Orösad vandring Hukejaure - Kårsavagge

Har ett par funderingar kring några orösade leder som kan bli en del av sommarens vandring.

Hukejaure – Tjäktja
Har tänkt vandra på ”platten” väster om Sälkamassivet och öster om sjöarna som ligger på gränsen mellan Sverige och Norge. Inledningsvis blir det vandring en kort sväng på leden mot Gautelis för att sedan t.ex. vika av förbi Kärpel och sedan fortsätta bort mot Muorahisvaggi för att komma Tjäktjastugan.

Har någon vandrat här som kan ge lite info; hur är terrängen? Några vad som är kan bli luriga?


Tjäktja – Unna Allakas
Har tänkt vandra över blötmarkerna/vattnet väster om Luokterkluoppal och fortsätta nordväst upp förbi topparna 1261 och 1270 upp mot toppen 1584. Därifrån är tanken att ta sikte på sjön Bajip Gorzzijavri och sedan vidare mot berget Snarapoaivi och ner mot stugorna.

Har någon vandrat här som kan ge lite info; hur är terrängen? Några vad som är kan bli luriga?
Funderar mestadels på hur det är att komma över nästan direkt efter Tjäktjastugan över blötmarkerna/vattnet väster om Luokterkluoppal. Någon som har info om hur det vadet är?


Unna Allakas – Kårsavagge
Funderar på hur det är att vandra över fjällen från Unna Allakas till Kårsavagge. Tanken är att vandra upp mot Sjangeli och sedan trixa sig igenom bort mot Hoiganvaggi och sedan bort mot Kårsavagge.
Har någon vandrat här som kan ge lite info; hur är terrängen?

Vet att de utmärkta vaden vid Valfojåkka på leden mellan Unna Allakas och Katterjåkk kan vara svåra, men hur är det att vada över mer österut t.ex. vid sjöarna 835 eller 794?

Verkar ju vara en del jåkkar mellan dessa sjöar och Hoiganvaggi sedan också. Någon som vet hur det är att vada över dessa?

Någon som vet hur det är att vada över vid Hoiganvaggi och var det är mest lämpligt i så fall?
 
Jo.. jag har gått i princip den rutt du frågar om. Jag gjorde det för fyra år sedan. Jag tror till och med jag då lade in en markerad karta här på Utsidan och själv frågade om någon gått vägen för att kunna jämföra upplevelser. Som jag förstått det är det väldigt få som överhuvudtaget tänker i dom här banorna då det gäller att hitta nya och obeträdda fjäll och nya vägar även väldigt nära Kungsleden.

Mitt minne generellt om det hela, är att vädret är ‘A och O‘. Jag hade tur. Det var soligt och väldigt varmt när jag gick på så sätt tog jag det lugnt, badade i varma gölar, gjorde utflykter och annat. Jag mötte inte en enda människa under de sex dagar sträckan tog. Jag gick typ 6-7 kilometrar varje dag.

Det är en geologiskt spännande sträcka att gå och det finns väldigt mycket att se även i form av växter och fåglar. Det mesta av det lilla djurliv som en gång fanns i Kebnekaisefjällen verkar dessutom tagit sin tillflykt hit i dessa mer ödsliga gränstrakter.
Jag kan bara starkt och varmt rekommendera det här förslaget. Sträckan är värd att skriva mycket om.

Du frågar först om:
Hukejaure – Tjäktja
Trot eller inte, men det finns faktiskt en slags obskyr väg, fyrhjulingsspår eller skotermärken att följa. Du kommer förr eller senare hitta dessa när du beger dig ifrån Hukejaure. Dessa spår går i den naturliga mittfåran av dalsänkan/slätten som på sitt sätt leder ned i ’Alesvagge-dalen’ Om du vill följa dessa är ju upp till dig. Några besvärliga vad finns ju inte här. Det är både svagt uppför och svagt nedför.Väldigt lättgånget. Att ha en kikare med sig är väldigt givande då ju allt liksom är lite längre bort. Det finns här en hel del rovfågel, både ugglor och örn.Har man aldrig sett sånt bör man gå här. Det finns även en hel del fina tältplatser som är värda att tälta på just för att solnedgångarna blir så vackra.


Sedan då:
Tjäktja – Unna Allakas,
Tjäktja kommer du ju liksom inte till, eftersom du går i denna backe som är en dal:Muorahisvagge. Den för dig ner mot sjöarna. Det är väldigt klafsigt, stenigt runt där. Bäst är att gå väster om den stora sjön Luokterjavrit och börja knega uppför denna enorma backe-uppåt.. Väldigt uppför, men det går om man vilar då och då. Att vada eller klafsa i det där träsket ’Louktelouppal’ är inte att rekommendera på nått vis. Det är liksom en sjö! Överlag är det väldigt guppigt här med steniga höjdryggar.
Ta sikte på: triangelpunkten 1557, och gå på hela den ryggen. Men vädret måste vara soligt, annars kan du följa gamla ledsträckningen av Kungsleden till Gungar och gå up där (1442) och trixa i serpentinstigar upp och över och ned till Bajip Gorzajaure, även det vackert. Gungarsjöarna är mycket vackra, med stupbranta väggar. Dom ser ut som vulkankratrar. Men även om det är vackert där så är det som sagt inget emot utsikten ifrån toppen 1584. Därifrån ser du hela Kebnekaisefjällen och Norge i ett helt otroligt panorama och bakom dig ser du ända bort faktiskt till Sarek. Du har en enorm fin vy över Rikujekna med. Det är inte svårgånget detta heller. Stenen här är mest skiffrar och allt ligger skiktat som platt sten att gå på. Stenen blir dock klyftigareoch blockigare ju mer mot U Allakas du kommer och det blir mer block att hoppa på ibland, men det är ändå mest gräs och fint& platt att gå här. Du kommer till en renvaktarstuga och där börjar videt ned mot U.A stugan. Dom har lite mat till försäljning. Ett mygghål i sann bemärkelse, men fint på sitt sätt.
Denna etapp är på det hela taget inte svår. Dock, att gå den på en dag funkar inte. Det är väldigt mycket uppför-stretande med packning och kul är dessutom att tälta vila och strosa runt. Så ta den i två etapper.

Unna Allakas – Kårsavagge
Är även det en lite för lång etapp för en dag. Den tycker jag du kunde dela upp i tre.
Hur som helst.. Att ta sig till Sjangeli är lite tradigt och uppför. Du måste vada denna lilla strida jokk Ruovsokjoko. Men, om du letar och tar tid på dig hittar du säkert nått bra ställe.Det gör alla förr eller senare. Sök dig sedan ned till sjön 835. Vid dess utlopp i Valfojokko kan du ta dig över. Det är liksom ett litet delta där med grus och flata stenar. Efter detta, går du upp i en liten dal och går mot mot Jorba Kärpel, korsar Hoiganvagge och stetar upp, upp.. mot sjön 1050 som du går på södra sidan av. Mer ’stenöken’ i skiffersten är det här. Ta sikte mot en höjd: 1200, och en klyfta, mellan höjderna: 1230 &1300. Det ligger en sträng av fem väldigt små sjöar där. Sedan är det väldigt brant nedför till Kårsavagge. Antagligen är detta en av de få möjliga platserna att utan att drutta på ändan , för att ta sig ned dit. Du ser den lilla stugan i flygperspektiv. Väldigt ont i knäna har du när du sedan kommit ned.
Den här sträckan du frågar om är väldigt lång och den kämpigaste. Det är därför du bör dela upp den i tre etapper.

Avslutningsvis då.
Det här är en enormt fin sträcka att gå. Det är rena upptäckarkänslan i det hela. Få har gått den dessutom. Gillar du nu inte detta och det börjar bli hopplöst dåligt väder då är det ju bara att gå till någon stuga vid Kungsleden och vara där.
 
Hej!

Jag gjorde de etapperna du frågar efter sommaren 2007. Jag har lagt in turen som ett färdspår och det hittar du här. Jag tog ungefär samma väg som Anders tipsar om, men med ett par avvikelser.

Jag gick t ex över berget öster om Muorahisvagge, i svackan norr om toppen 1462. Eftersom jag skulle till Tjäktjastugan ville jag undvika den eländiga terrängen på nordsidan om Muoratistjåkka.

Jag vadade precis vid jokkens utlopp i sjön 858 vid Luoktekluoppal. Inga jätteproblem med sumpig mark, så som det tydligen är uppströms.

Jag upplevde terrängen som ganska besvärlig när jag skulle ner från Gungar mot Bajip Gorzzijavri, men det kanske var otur att jag hamnade just där. Det gick ändå ganska bra, fick ta det lite försiktigt.

På sträckan mellan Unna Allakas och Kårsavaggi hade jag lite problem att hitta ett bra vadställe över jokken nedströms sjön 835 norr om Sjangeli, men vid den bananformade sjön gick det att komma över.

Jag kan väl hålla med Anders om att det inte är fel att dela upp etapperna, för det finns ganska mycket trevligt att titta på, och i synnerhet den sista etappen blir lång, runt 30 km, och det blir en del höjdmeter att beta av. Men då jag gick där gjorde jag det som stugvandring och sov i Hukejaure, Tjäktja, Unna Allakas och Kårsavaggi, så visst går det att pressa på om man vill.

Ha en trevlig tur!

häpp / Filiokus
 
Senast ändrad:
Tack för informationen.

Tanken är att gå mellan stugorna och bo i dessa, men samtidigt kunna ta lite andra vägar än de vanliga och de som jag tidigare vandrat.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Planera vandring och kartor Fjällvandring 34
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
gabriellundblad Vandring i stora sjöfallet och Kallaktjåkkå Fjällvandring 0
Liselh avsluta vandring i Ramundberget Fjällvandring 1
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.