Abisko-Nikkaluokta – var lämnar jag bilen smidigast?

Hej,

ger mig snart ut på vandring mellan Abisko och Nikkaluokta.

Kommer att ta bilen upp och undrar var någon, vis av erfarenhet, rekommenderar att ställa den. Vi utgår ifrån Abisko.
Är det smidigast att lämna bilen här och sedan ta bussen från Nikkaluokta tillbaka och hämta den?
Är det ett bättre alternativ att lämna bilen i Kiruna?

Efter att ha läst tidigare ämnen i tråden passar jag på att ställa en fråga om snöläget: Har det blivit markant bättre den senaste veckan jämfört med veckan innan midsommar?

Tack och hej!

Nikkaloukta

Jag skulle ha lämnat bilen i Nikkaloukta.

Se till att man kommer dit strax innan bussen till Kiruna åker därifrån.
Då tar det inte alltför lång tid att ta sig till Kiruna för att sedan byta buss eller till tåg mot Abisko.

Ett annat alternativ är att lämna den i Kiruna men iom att man inte vet när man kommer fram så kan man missa dagens sista buss eller behöva vänta ett bra tag på den.

Parkerar ni i Abisko kommer ni iofs fram snabbt till starten men dit är det lätt att komma med kollektivtrafik som buss & tåg.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tror nog att det är lättare att tajma en buss till Kiruna än att tajma buss till Kiruna tillsammans med tåget/buss till Abisko. Mao borde det vara bättre att lämna bilen i Kiruna, så man inte får massa väntetid på vägen upp.

hejsan
lämnar du bilen i kiruna på nåt lämpligt ställe(typ fd högskolan ) så slipper du p-avgift.
i nikka kostar det pengar...
vänligen nils

Om man ska upp i Vistas, kan man då ställa bilen på någon parkering närmare stigen? Har dessa parkeringar (ser ut att vara det enligt Google Maps) p-avgifter?

Det finns en parkering nära vattnet i närheten av där vandringsleden till Vistas börjar. Inga avgifter.

avslutad210712

Gäst
hejsan
lämnar du bilen i kiruna på nåt lämpligt ställe(typ fd högskolan ) så slipper du p-avgift.
i nikka kostar det pengar...
vänligen nils

Nu vet jag inte riktigt vad som menas med "typ fd högskolan" men om man menar den verksamhet som LTU har i Kiruna så är den väl knappast fd utan i högsta grad finns den fortfarande. Eftersom jag själv tidigare jobbade på LTU så kollade jag med Kiruna angående möjligheten att parkera på deras område och man skall vara medveten om att man kan få p-böter om man står där utan tillstånd under en längre tid.

Nedanför Kiruna kyrka finns en stor parkeringsplats. Den är avgiftsfri och två minuters gångväg från busstationen. Här står också en del husbilar och husvagnar vilket hjälper till ytterligare med att hålla inbrottsrisken nere.

Jag ställde bilen här i en vecka. Hur smidigt som helst.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips