Abisko/ Keb bästa turen?

Hej,
jag behöver lite hjälp från er luttrade fjällrävar...
Sommarens vandring bär av mot Kungsleden, men jag väljer mellan att knata uppför Kebnekaise eller att se norrsken i Abisko....

Vi har planerat att vara borta i nån vecka, vilket gör att vi antagligen inte hinner med att vandra uppför keb, kungsleden norrut för att avsluta i abisko, right?

Vi vandrar för att hitta lugnet och tar därför inte mer än 15 km / dag.

Så, hur ska vi vandra? Vad får vi inte missa?

Tack på förhand för alla era goda råd :)

(Går det att ta sig hem enkelt (tågstation/flyg/buss) nånstans mellan Kebnekaise och Abisko?)

Senast ändrad:
Oj!

Du har inte läst på alls ser jag så jag föreslår att du:
1. Skaffa en karta över området
2. Sök här på Utsidan

De flesta av dina frågor får du då svar på (T.ex hur långt tid turen tar, transportmöjligheter, sevärdheter, etc...)

/M
(Förresten, Norrsken syns inte på sommaren...)

Senast ändrad:

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
En möjlighet bland tusen andra...

Detta skrev jag för en massa år sedan (-86 eller nåt med återbesök -97) men funkar även idag. Tält förutsätts.
http://www.frilufts.se/uppsala/tips/vandring/wmtips/sitaskeb.html

Stycket om att "det är nog bättre nu" angående bussar till Sitasjaure är dessvärre tvärtom vad jag hört men det kanske kan ordnas skjuts. Att övernatta i toppstugan kan vara kul men den lär vara rejält sunkig nuförtiden om inget gjorts åt den.

/Per

Möjlighet 2. 998 kvar...

Ang. mitt förslag: Om skjuts till Sitasjaure inte kan ordnas är alternativet 2 mil på väg från Ritsem. Inte så kul. Kungsleden från Vakkotavare kan då vara ett alternativ. Den passerar Kaitum och Teusajaure. Två mycket vackra platser.

Alla är vi nybörjare i början :)

Den mest klassiska av alla:

* Ta tåget från Sthlm (förmodar jag att du kommer ifrån av ditt nick att dömma) till Kiruna
* Buss till Nikkaluokta (ca. 6-7 mil, linje 93 vill jag minnas http://www.ltnbd.se/)
* Mellan Nikka - Abisko är det 11 mil (en bra karta hittar du här, http://www.fjallraven.se/classic/The-trek/Vandringen/Map/). Kungsleden går du på mellan Singi och Abisko
* Ni går förbi Keb (men med en vecka och 15 km om dagen hinner du nog inte med en topptur).
* Från Abisko kan du ta tåget direkt till Sthlm

Lycka till med din research och god tur!

Att övernatta i toppstugan kan vara kul men den lär vara rejält sunkig nuförtiden om inget gjorts åt den.

Den gamla (mindre/östra) "åtgjordes" för några år sedan, så om ingen sunkat ner den igen är den fin, men inte så rymlig. Den nya (större/västra) får nog gå under "i yttersta nödfall".

Som tidigare nämnt: Skippa norrskenet. Solen går inte ner där uppe på sommaren.

Om du tar en karttitt så kan du konstatera att om man räknar varje stuga mellan Abisko och Keb som en dagsetapp (=ganska så korta och behagliga etapper) så är det sex dagars vandring och plus en knapp dagsmarsch till Keb-Nikka (snabbare om man tar båt).

Tältar man och håller lite högre tempo än stugetapperna så är det inga problem att knäcka sträckan på 4,5-5 dagar. Då går man ändå fortfarande i rätt bekväm hastighet - leden är lättvandrad!

Alltså: En dag kvar till toppbestigning om ni vill göra allt på en vecka. Men: lägg alltid till en extradag, annars kan du ge dig katten på att det spöregnar just den dagen.

Men som andra också antytt: Läs på lite mer! Det är inte illa ment - tvärtom. Dina inledande frågor visar att det finns en hel del luckor och förmodligen finns det fler. Det är bättre att du söker och läser själv - det ger ett större djup och följdfrågor som du letar upp själv osv. Att bara fråga på forumet (vilket du dock självklart kan komplettera med) ger svar på den specifika frågan, men utelämnar många gånger fördjupningen som du får när du söker på egen hand.

Med lite extra kunskap kommer din vistelse i fjällen bli mycket angenämare!

Lycka till!!

abisko - keb

Följ Kungsleden fr Abisko söderut. Vik av kungsleden och gå uppför ravinen till Singivagge.
Därifrån väljer du sk. Durlings led till sk Kaffedalen. Då är du framme på den Västra leden till sydtoppen.

Hej,
jag behöver lite hjälp från er luttrade fjällrävar...
Sommarens vandring bär av mot Kungsleden, men jag väljer mellan att knata uppför Kebnekaise eller att se norrsken i Abisko....

Vi har planerat att vara borta i nån vecka, vilket gör att vi antagligen inte hinner med att vandra uppför keb, kungsleden norrut för att avsluta i abisko, right?

Vi vandrar för att hitta lugnet och tar därför inte mer än 15 km / dag.

Så, hur ska vi vandra? Vad får vi inte missa?

Tack på förhand för alla era goda råd :)

(Går det att ta sig hem enkelt (tågstation/flyg/buss) nånstans mellan Kebnekaise och Abisko?)

Följ Kungsleden fr Abisko söderut. Vik av kungsleden och gå uppför ravinen till Singivagge.
Därifrån väljer du sk. Durlings led till sk Kaffedalen. Då är du framme på den Västra leden till sydtoppen

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips