Cykla på Falkvålen / Flatruet Jämtland

Hej,

Vänster fot krånglar men inte då jag cyklar. Det ser då ut som att en fjällsemester kan säkras med hjälp av en mountainbike. Har tittat en del på Jämtland då det finns möjligheter att starta från hög höjd där.

Alternativ 1. Flatruet mot öst. Den sträckningen ser ut att vara torr och slutmålet blir hällmålningarna.
Alternativ 2. Flatruet mot väst. Här blir det lite mer stigning men sedan ser det ut att kunna bli riktigt blött.

Min fråga till er som har erfarenhet av området, går det att cykla där i juni månad, eller är det för tidigt?
Vilket alternativ skall jag satsa på?
Tänkte vara ute en vecka och njuta av camping och fjällväder.

Bilagor

• Flatruet 1.PNG
    Flatruet 1.PNG
    5.2 MB · Visningar: 70
  • Flatruet 2.PNG
    Flatruet 2.PNG
    3.2 MB · Visningar: 61
Jag skulle säga att öst är blötare. På den sidan har jag plockat hjortron och det är myrar lite överallt.
Mot väst är torrare. Det finns stigar/fyrhjulingsspår nästan ända fram till Skärvagsvålen, kanske t.o.m. förbi i den sträckning du ritat. Fantastisk utsikt mot Helagsmassivet om du tar dig på norra sidan av Skärvagsvålen antingen genom att ta branten upp mellan toppen och 1073 eller runda 1073. Branten är dock inte cyklingsbar :D

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Torrt i markerna blir det i slutet av augusti. Inom naturskyddsområden råder fordonsförbud. Trista merddelanden i ditt fall, beklagar.

Kring Ramundberget och Funäsdalen annordnas ett MTB lopp varje sommar, Fjällturen, du kan ju kolla sträckningen och prova cykla samma väg.

Själv har jag cyklat från Höglekardalen till Hosjöbottnarna, det är grusväg men man är uppe på lågfjället, fin natur, inte särskilt långt dock, kanske 2 timmar ToR i bra tempo. Men från Höglekardalen ser det även ut att vara bra stig/väg ner till Glen på södra sidan (jag har inte provat), så trampar du runt där kanske du kan få ihop 2-3 dagar.

Har även cyklat Handöl och uppström Handölan en bit förbi Tjallinge. Det är grusväg i björkskog fram till Tjallinge, sedan fin stig i öppen terräng. Mycket vackert. Kanske en dag lugn cykling upp och en lugn dag tillbaka?

Det är inga naturskyddsområden vid Flatruet. Bara lite renar och husbilar. Renarna flyttar på sig om du har tuta på cykeln :-D

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips