Erfarenheter av Haglöfs "Vandra" skalbyxor vs L.I.M. Critus ?

Hejsan, jag har planerat en kortare vandring 2-3 dagar i trakterna kring jämtlandstriangeln i vecka 28 med övernattning i tält. Jag är inte en väldigt frusen person men har inte särskilt stor erfarenhet av fjällvandring och har gjort lite guesstimations kring val av underdelar som ser ut ungefär såhär;

Shorts att gå i på dagen när det troligen kommer vara mycket varm i solen, ullunderställ att ta på mig vid behov speciellt på kvällarna och när jag sover. Sedan har jag ett par Haglöfs L.I.M. Critus som jag äger som ett par packbara regn/vindbyxor att dra på vid behov ovanpå shorts eller långkalsongerna.

Critus-byxorna är lätta på strax över 200 g och väldigt packbara, en no-brainer - men med tanke på hur simpla de är, utan fickor och vädringsmöjligheter slog det dock mig att jag kanske behöver något mer mång-funktionellt då jag misstänker att det är en god idé att ta höjd för både varm vandring som växlas med mycket kall blåst och även mindre varma dagar än beräknat.

Jag gick och grävde runt och till min förvåning hittade jag ett par Haglöfs "Vandra" byxor i perfekt storlek i garderoben som jag inte har den blekaste aning om när jag införskaffat. Jag måste fått dem av någon vid något tillfälle. Troligen gammal svåger. Tack.

Vandra byxorna väger strax över 500 gram, är fortfarande riktigt packbara, ska vara lika vattentäta i materialet men inkluderar fickor med meshvent, och möjligheten att öppna från foten nästan ända upp till knäna för potentiell vädring den vägen också.

Jag undrar om någon här har erfarenhet av dessa byxor?

Tror ni det blir för clammy eller för kallt att bara använda Critus i kombination med shorts/underställ?
Tror ni "Vandra" byxan är för varm att bära som vandringsbyxor under dagarna i jämtlandsfjällen denna tid på året, trots vädringsmöjligheter?

Skulle ni tro att det är motiverat att ta med båda för en vikt på närmre 800 g totalt bara på byxorna?
(Det är ju en kort vandring så såklart kunde det vara värt det bara för vetenskapen, men ändå - jag skulle uppskatta era tankar och erfarenheter?)

L.I.M. Critus:

Vandra:


Edit: Kanske hör hemma i utrustning - kläder, mod kan känna sig fri att flytta, ber om ursäkt för besväret isf.
 
Senast ändrad:
Jag hade satsat på Vandra byxorna och lämnat shortsen hemma, inte minst för myggens skull. Första halvan av juli brukar normalt vara myggrik i fjällen. Blir det regn drar du på regnbyxorna över och tar av lika fort regnet upphör.
Underställ är vettigt att sova i och reserv om det blir kallt. Troligtvis kommer du inte behöva underställsbyxorna på dagarna. Att vandra i underställ och shorts, eller enbart shorts ger myggen middagsbjudning.
 
Jag hade satsat på Vandra byxorna och lämnat shortsen hemma, inte minst för myggens skull. Första halvan av juli brukar normalt vara myggrik i fjällen. Blir det regn drar du på regnbyxorna över och tar av lika fort regnet upphör.
Underställ är vettigt att sova i och reserv om det blir kallt. Troligtvis kommer du inte behöva underställsbyxorna på dagarna. Att vandra i underställ och shorts, eller enbart shorts ger myggen middagsbjudning.
Det låter rimligt, men tror du jag behöver ha med regnbyxorna i sådant fall - vad jag kan se är vandra byxorna ratade till samma vattenpelare på 28000 mm - i och för sig väger ju critusbyxorna nästan inget extra och har exakt noll fickor eller annat som kan släppa in vätska...

Jo du tack, jag erfor det på väg upp på kebb för några år sedan - mina knän och armbågar i understället var härliga matstationer för myggorna =D
 
Senast ändrad:
Ok, missade att Vandra byxorna var skalbyxor, trodde de var vanliga vandringsbyxor dvs utan membran. Att gå i regnbyxor eller skalbyxor när det inte regnar är inte optimalt, du blir varm och svettig inifrån. Se vad du har för lämpliga långbyxor du kan vandra i och ta bara med de lättaste regnbyxorna för de tillfällen det kan behövas.
 
Ok, missade att Vandra byxorna var skalbyxor, trodde de var vanliga vandringsbyxor dvs utan membran. Att gå i regnbyxor eller skalbyxor när det inte regnar är inte optimalt, du blir varm och svettig inifrån. Se vad du har för lämpliga långbyxor du kan vandra i och ta bara med de lättaste regnbyxorna för de tillfällen det kan behövas.
Tack för svar. Det låter som ett bra tips.
Antingen blir det vanliga lätta joggingbyxorna eller så investerar jag i någon frilufts/vandringsbyxa, jag är ändå gärna ute mycket året om och har schysta kläder för de kallare säsongerna - saknar dock något för sommarens och varmare våren höstens uteaktiviteter så det känns som en rimlig investering.

Något tips på den fronten?
 
Finns ju mängder av byxor som funkar, tror du behöver prova och välja vad du gillar och är bekväma på dig. Några grundtips är att de är tillverkade i snabbtorkande material ( gärna en bomull/polyesterblandning) som är bekvämt att ha på sig. Gärna tätt slagen väv som bättre håller både mygg och vind ute. Bekvämt skurna så de inte stramar i gren eller över knäna även vid höga kliv och har fickor på de ställen du föredrar. Även ventilation är en personlig preferens. Strechpaneler kan vara bekvämt men håller inte mygg, vind och regn ute lika bra. Vristremmar för att dra ät mot kängorna kan vara bra speciellt när man går i ris och vide, men inte nödvändigt.
Ett inte för dyrt tips kan vara:

Svarta byxor blir varma, samtidigt syns inte skiten efter en lång vandring på dem lika lätt. Välj en färg som passar dig. Du skall ju bara vara ute några dagar i fjällen, så användningen som fritidsbyxor hemma är gissningsvis prioritet.
Själv har jag många olika vandringsbyxor, även de jag länkade till ovan. Jag har däremot inte använt Lundhagsbyxorna på någon längre fjällvandring, utan då oftast ett par väl urtvättade och lappade gröna Fjällräven Grönlandsbyxor inköpta förra millenniet eller ett par Haglöfs Rugged II Mountain Pants för lite svalare årstider.
 
Tack för svar. Det låter som ett bra tips.
Antingen blir det vanliga lätta joggingbyxorna eller så investerar jag i någon frilufts/vandringsbyxa, jag är ändå gärna ute mycket året om och har schysta kläder för de kallare säsongerna - saknar dock något för sommarens och varmare våren höstens uteaktiviteter så det känns som en rimlig investering.

Något tips på den fronten?
Det är inget fel på joggingbyxor på fjället! Jag går mycket i friluftsbyxor men jag har börjat tröttna, det är inte så bekvämt egentligen. Träningsbyxor gör sig dessutom mycket bättre under regnbyxor än vad vadnringsbyxor gör. Plus att du redan verkar äga ett par? Annars finns de ju billigt på loppis också.
 
Håller med Kimkim. Sköna lätta löparbrallor, gärna lösa vilket försvårar för myggen. Critus som regnbyxor bara när det verkligen regnar, eller om du kanske ska genom blöta videsnår. Sammanlagt behöver de inte väga mer än "Vandra"-byxorna. Goretex. Paclite som Critus är gjorda av "andas" tillräckligt för att det ska vara helt uthärdligt, men det är klart skönare att slippa dem när vattentätheten inte behövs.
.
Traverse-byxorna innehåller bomull och väger hela 580 g, jämfört med Vandras 410 som redan de känns onödigt tunga. De ser dessutom ut att vara rätt smala om låren. Vill du investera i fina lätta "vandrings"-byxor, så tycker jag själv att Houdinis modeller sydda i "Liquid Rock"-tyget är lite i särklass: lätta, luftiga, stretchiga och ändå slitstarka. Att de inte ser så hysteriskt "frilufts"-aktiga ut utan tål att brukas i stan är ju ett bonus.
Ett viktigare bonus är att de (också) tillverkas i fina, lugna, ljusa färger. Välj inte svart/mörkt - det bränner i solen och faktiskt drar till sig elaka flygfän. Många fläckar, damm och svettsalt syns IMHO tydligare också.

Jag har själv den ursprungliga "Liquid Rock"-modellen som går att hitta här och var, men inte längre tillverkas; mitt par i S väger 185 g. De är nu ersatta med ett par andra modeller i samma sköna tyg, samma låga vikt och lika fina färger. "Wadi" har skönt lös passform - effektivt mot mygg.
 
Jag hade absolut inte valt ett par byxor med membran som vandringsbyxa.

Lätta, luftiga och snabbtorkande långbyxor till bra väder. Skyddar mot vind, sol, mygg och kvistar/ris.
Till detta ett par lätta regnbyxor att nyttja vid behov.

Visst kan du gå i långkalsonger och shorts, men betänk då att långkalsonger inte skyddar mot mygg, och att långkalsongerna kanske inte är torra och rena när du ska ha dem på kvällen. Du väljer själv om det är värt det.

Själv kör jag ett par haglöfs zip-off lite. Väger in på 240 g. Går att förvandla till shorts om man vill.
Till det ett par regnbyxor helt utan finesser som väger in på 170g.

Prylar gör sig enligt mig bättre i fickorna på höftbältet eller i en superlätt magväska, än i byxfickor.
Stirra dig inte blind på "vandringskläder". Löparbyxor fungerar lika bra, eller kanske till och med bättre (oftast till lägre pris).
 
Ett annat tips är dessa byxor från Trekmates som finns på Stadium Outlet. Jag har använt dessa som fritidsbyxor i ett år och de har fungerat över förväntan, inköpta för 299kr. Tunna och sköna i softshell material.
 
Vilka byxor man brukar skiljer sig per person. Lätta tätslagna arbetsbyxor brukar vara bekväma och med nödvändiga fickor. Vandringsklädesplagg är ett sentida uppfunnit mode.
I myggtider alltid långa byxor. Regnbyxor eller lårings, de senare kräver längre regnjacka eller regnkjol. Välj det du trivs med.

go tur
 
Finns ju mängder av byxor som funkar, tror du behöver prova och välja vad du gillar och är bekväma på dig. Några grundtips är att de är tillverkade i snabbtorkande material ( gärna en bomull/polyesterblandning) som är bekvämt att ha på sig. Gärna tätt slagen väv som bättre håller både mygg och vind ute. Bekvämt skurna så de inte stramar i gren eller över knäna även vid höga kliv och har fickor på de ställen du föredrar. Även ventilation är en personlig preferens. Strechpaneler kan vara bekvämt men håller inte mygg, vind och regn ute lika bra. Vristremmar för att dra ät mot kängorna kan vara bra speciellt när man går i ris och vide, men inte nödvändigt.
Ett inte för dyrt tips kan vara:

Svarta byxor blir varma, samtidigt syns inte skiten efter en lång vandring på dem lika lätt. Välj en färg som passar dig. Du skall ju bara vara ute några dagar i fjällen, så användningen som fritidsbyxor hemma är gissningsvis prioritet.
Själv har jag många olika vandringsbyxor, även de jag länkade till ovan. Jag har däremot inte använt Lundhagsbyxorna på någon längre fjällvandring, utan då oftast ett par väl urtvättade och lappade gröna Fjällräven Grönlandsbyxor inköpta förra millenniet eller ett par Haglöfs Rugged II Mountain Pants för lite svalare årstider.
Tack så mycket för tipsen och för att du tagit dig tid att svara i tråden =)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cloud76 Erfarenheter för området kring Márggo (nordväst om Ritsem)? Fjällvandring 7
randomnilla Erfarenheter av tält från Decathlon samt tunnel vs. självstagande? Fjällvandring 14
JuliaL1 Kinsarvik - Trolltunga, erfarenheter, tips? Fjällvandring 0
marianneg Erfarenheter av etapp: Nikkaluokta - Vistas Fjällvandring 8
tsebring Erfarenheter av björlings glaciär (östra leden till Kebnekaise sydtopp) Fjällvandring 10
Elin75 Erfarenheter av vandring i Bunnerfjällen? Fjällvandring 2
tsebring Erfarenheter av Hydrologgrottan? Fjällvandring 3
jotho Erfarenheter av björn efterlyses. Fjällvandring 12
Morannon Nordkalotten - Söker tips och erfarenheter Fjällvandring 14
resqual Erfarenheter - färdväg Fjällvandring 5
avslut120813 Erfarenheter från Vadvetjåkka Nationalpark? Fjällvandring 5
MarkusN Billiga fjällkläder - tips och erfarenheter efterlyses! Fjällvandring 9
markusbacka Kungsleden abiskor-nikkaloukta med hund. Erfarenheter och mat? Fjällvandring 14
Elin-d Dovre fjell - tips och erfarenheter Fjällvandring 0
Medon Erfarenheter av Södra Storfjället från Atoklinten? Fjällvandring 7
Sofie_W Borgafjäll, erfarenheter? Fjällvandring 4
mherma Bydalen-Vålådalen. Erfarenheter sökes. Fjällvandring 5
virab Vandring med barn i Sylarna-trakten - erfarenheter? Fjällvandring 1
carl_ Darfallahku? Bilder eller erfarenheter? Fjällvandring 15
Gaion Nepal -Vandringar/Trecking och erfarenheter. Fjällvandring 27
matala-0 Har du erfarenheter av följande sträcka? Fjällvandring 2
nils73 Erfarenheter med "vadarpåsar"? Fjällvandring 6
Jörgen Fjaderlatt.se Erfarenheter av Sealskinz och lätta dojor i fjällen Fjällvandring 20
PerAnd Jojoleden 19-26 juli 2004 - erfarenheter Fjällvandring 0
plp Erfarenheter av Linnés väg(vallevagge)? Fjällvandring 3
eaglerock Erfarenheter av att boka biljetter hos Connex? Fjällvandring 22
bjornw Grönländska erfarenheter? Fjällvandring 4
74580 Erfarenheter av NEW GREENLAND HYDRATIC TROUSERS?? Fjällvandring 0
PatrikDahlström Avbärarbälte till Haglöfs Alaska Sökes Fjällvandring 1
Klofver Haglöfs lex 110 /lundhags v12 90 Fjällvandring 9
petmay Information om "Haglöfs Turist" ramryggsäck? Fjällvandring 4
Miss Yster Haglöfs Skarja - Vill ha! Hjälp önskas! Fjällvandring 24
snowdog skor: Salomon cosmic el haglöfs observe mid? Fjällvandring 1
kalalokki Meindl Dovre Extrem GTX vs. Haglöfs Solid Hi Fjällvandring 8
flygare69 Vindtätheten i Haglöfs LIM Ultimate??? Fjällvandring 4
Kristina&Neo Syberia Q - har du testat denna haglöfs tröja? Fjällvandring 0
Topi Packtips av Haglöfs Alaska Fjällvandring 10
Obbe Haglöfs Ultra pro? Fjällvandring 2
carlstenson Är Haglöfs-kängor lika bra som konkurrenterna? Fjällvandring 6
Martin Gidlund Haglöfs Victor 50 eller Haglöfs Victor 50 Fjällvandring 3
haglöfs? Fjällvandring 2
markthenils Haglöfs kläder Fjällvandring 10
snurpen Haglöfs klimber Fjällvandring 1
Haglöfs eller inte? Fjällvandring 5
Ny produkt ifrån Haglöfs! Fjällvandring 4
McKinley vs Haglöfs - Hur stor skillnad i kvalitet ? Fjällvandring 4
rumdiidumdii Vandra runt vålådalen så här års? Fjällvandring 3
Gullis Vandra hela Kungsleden Fjällvandring 14
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.