Våtdräkt

Är rookie men vill beslutsamt börja kajakpaddla. Anar att en våtdräkt är en fördel innan vanan sitter.
Vad rekommenderar ni erfarna. 3/4 längd eller heltäckande. Särskild tillverkare. Får kosta Max 1500kr
 
Vid forspaddling med frekventa bad / eskimåsväng är våtdräkt eller torrdräkt smart.

Skall du paddla en stadig kajak i hyfsat bra förhållanden är risken att gå runt mycket liten förrutom vid i och urstigning. Så jag ifrågasätter behovet av våt eller torrdräkt. Men vill du ha en våtdräkt skulle jag avstå heldräkt i ditt fall. Långjohn dvs typ hängselbyxor med löst sittande regnjacka över funkar och hindrar inte paddelmotoriken så mycket. Typ https://kitedanmarkm1.b-cdn.net/med...etsuit_radical-long_john-4-3mm-black_02_1.jpg 2 eller 3 mm tjock är rätt smidig.

Kolla begagnatmarknaden t ex FB marketplace.

Thure
 
Vid forspaddling med frekventa bad / eskimåsväng är våtdräkt eller torrdräkt smart.

Skall du paddla en stadig kajak i hyfsat bra förhållanden är risken att gå runt mycket liten förrutom vid i och urstigning. Så jag ifrågasätter behovet av våt eller torrdräkt. Men vill du ha en våtdräkt skulle jag avstå heldräkt i ditt fall. Långjohn dvs typ hängselbyxor med löst sittande regnjacka över funkar och hindrar inte paddelmotoriken så mycket.

Kolla begagnatmarknaden t ex FB marketplace.

Thure
Smart
 
Investera pengarna istället i kurs är lär dig paddla på ett säkert sätt. Paddling blir inte med automatik säker bara man har våt eller torrdräkt.
 
Med reservation för att det finns olika typer av kajaker, bredd, skrovform, skädda eller roder mm, mm.....och jag inte vet hur du skall paddla så kan jag säga att jag är ny(gammal) kajakist. Köpte en kajak i januari och har nu vart ute drygt tio ggr i Mälaren i olika mycket vind och vågor och jag har inte ens nästan vart nära att välta. Varken vid i eller urgång och inte heller ute i sjö.

Så lägg inte för mycket pengar på våt/torrdräkt nu, ska du paddla in i den kalla årstiden blir det en annan sak men det är ju ett tag tills dess.
 
Långjohn dvs typ hängselbyxor med löst sittande regnjacka över funkar och hindrar inte paddelmotoriken så mycket

Det är det jag använder med knälånga tunna neoprenstövlar utanpå och en långärmad tunn neoprentröja under.
Utanpå det har jag en tunn vindjacka som är vindtät men inte vattentät.
En t-shirt utanpå neoprentröjan kan behövas när det är under 10 grader ute.
Då har man full rörlighet.

Utgår man ifrån den klädseln så ger det sej självt hur man ska klä sej utifrån utomhustemp och kall blåst.
Neoprenhandskar och neoprenmuffar på paddeln har jag när det blåser kallt tidig vår eller sen höst.

Heldräkt känns lite överkurs och då kan man inte öppna upp och ventilera ut värme lika bra, för man blir rejält varm och svettig av att paddla.
 
Torrdräkt kan man köpa begagnat, men skulle aldrig köpa våtdräkt begagnad. Det är som att köpa baddräkt eller kalsonger så. Nån annans svett vill man inte ha på sig.

En long John som redan föreslagit är helt ok, finns hyfsat billig på Dechatlon, men man välter normalt inte med en havskajak om man inte får panik och välter pga den.
 
men man välter normalt inte med en havskajak om man inte får panik och välter pga den.

Hahaha jag gjorde en dundertabbe en gång när jag paddlade i en sjö full med näckrosor. På något vis fastnade paddeln i näckrosorna under ett paddeltag och det märkte jag först när skulle ta nästa paddeltag....

Framåtdrivningen gjorde att det var för sent att korrigera när paddeln satt fast, så jag gick omkull inför mycket folk som direkt tog fram sina mobiler.

Ta fram sin mobil och filma är alltid viktigare än att fråga hur man mår när jag låg i vattnet!?
Allt löste sej, det var bara stoltheten som fick sej en törn.
 
Som flera skriver behövs sällan någon speciell dräkt vid vanlig paddling. Skaffa koll på hur långt du kan simma vid olika vattentemperaturer och håll dig med god marginal inom det avståndet från land, med vind och strömmar inräknade. Undantaget är om du vet att det kommer förbli lugnt väder och du vet helt säkert att du kan ta dig upp i kajaken med paddelflottör eller kompis under blivande väderleksförhållanden. (Medför alltid vattenskyddad mobil i t.ex. vattentätt fodral.)

Vill du utöka avståndet till land kan våtdräkt vara ett bra verktyg som möjliggör detta. Testa först att simma med dräkten i olika vattentemperaturer så att du vet vad du klarar.

Slutligen vill jag slå ett slag för vår medfödda förmåga som vi litat på, och använt oss av i tusentals år. I detta fall: Ett vanligt litet bad är inte farligt.
 
Som flera skriver behövs sällan någon speciell dräkt vid vanlig paddling. Skaffa koll på hur långt du kan simma vid olika vattentemperaturer och håll dig med god marginal inom det avståndet från land, med vind och strömmar inräknade. Undantaget är om du vet att det kommer förbli lugnt väder och du vet helt säkert att du kan ta dig upp i kajaken med paddelflottör eller kompis under blivande väderleksförhållanden. (Medför alltid vattenskyddad mobil i t.ex. vattentätt fodral.)

Vill du utöka avståndet till land kan våtdräkt vara ett bra verktyg som möjliggör detta. Testa först att simma med dräkten i olika vattentemperaturer så att du vet vad du klarar.

Slutligen vill jag slå ett slag för vår medfödda förmåga som vi litat på, och använt oss av i tusentals år. I detta fall: Ett vanligt litet bad är inte farligt.

Visst är det bra med en mobil i fordral men vem räknar du med ska hinna fram om du ringer från kallt vaten med fumliga fingrar? Innan sjöräddning eller räddningstjänst är på plats och kan assistera på många ställen har det gått lång tid, med dig i kallt vatten.
En annan sak att ringa om man skadar sig och är på rätt sida vattenytan men att räkna med att bli räddad av någon som är ett smatal bort tycker jag är fel tänkt.
En stabil kamrat är viktigare än mobil, men så klart är "både och" ännu bättre.
Kallabd är inte farligt om man sjäv väljer när det ska avslutas men brediv en kajak med stela fingrar är det inte allas lika självklart att ta sig upp.

/Patrik
 
Hahaha jag gjorde en dundertabbe en gång när jag paddlade i en sjö full med näckrosor. På något vis fastnade paddeln i näckrosorna under ett paddeltag och det märkte jag först när skulle ta nästa paddeltag....

Framåtdrivningen gjorde att det var för sent att korrigera när paddeln satt fast, så jag gick omkull inför mycket folk som direkt tog fram sina mobiler.

Ta fram sin mobil och filma är alltid viktigare än att fråga hur man mår när jag låg i vattnet!?
Allt löste sej, det var bara stoltheten som fick sej en törn.
ja, näckrosor är jobbiga när man paddlar. Man får va försiktig i åar och små sjöar. Grunda vatten är inte heller nån höjdare där paddeln lätt slår i botten.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.