Våtdräkt vs torrdräkt?

Jag ska köpa kläder för kajakpaddling.
Har inga sen tidigare och vill börja paddla så fort isen smälter på sjöarna.

Jag läser här på forumet att någon har torrdräkt, andra våtdräkt.
Vad är egentligen att rekommendera av dessa ?

Ska köpa våt/torrdräkt, jacka, handskar och skor eller strumpor...
Är det något annat som är ett "must", vad gäller kläder för vårpaddling ?

kerstin
 
Finns inget annat "must" än omdöme!
Erfarenhet är en bra grund för omdöme... Prova dina klädsel.

Jag tycker:
Våtdräkt är lite otäckt. Klibbigt och kallt. Inte så skönt att fika i, eller att paddla länge i.
Torrdräkt är klart bättre bortsett att det är klart dyrare.
Jag trivs klart bäst i skaljacka och skalbyxa.

Men jag tycker inte att man behöver känna sig tvungen...
Man kan ha bra kläder utan att ha torr- eller våtdräkt.

Du kommer att få många bra svar på denna tråd. (Eller sök lite på forumet.) Lyssna och känn in de råd som passar din hållning. Det blir nog bra. :)
 
Pesonligen kan jag inte begripa hur det går att paddla med våt- eller torrdräkt! När jag använder våtdräkt vid t.ex. vattenskidåkning tycker jag att rörelsefriheten i axelpartiet försämras betydligt eftersom den sitter så tätt in på kroppen. Ännu värre har jag upplevt de torrdräkter jag provat vid dykning.

Att vara rörlig i axlarna är ju ett måste för att kunna paddla avslappnat och tekniskt bra. Jag försöker till och med unvika paddeljacka så långt det är möjligt eftersom de flaxar kring armarna och axlarna (kanske en liten överdrift, men det är så jag upplever det).

Själv använder jag alltid olika typer av Craft-underställ som är tunna och sitter tätt inpå kroppen, ibland dubbla och tillsammans med en vind- och vattenavvisande paddeljacka beroende på temperatur. Underställ tycker jag inte begränsar rörelsefriheten alls, de värmer även fast de är blöta och isolerar även värmen hyfsat när man ligger i vattnet (inte lika bra som våt- torrdräkter naturligtvis).
 
Jag känner mig betydligt tryggare i torrdräkten även om jag sällan välter utan att vilja det. Och är jag trygg paddlar jag bättre...

Med byxa/jacka sitter det sällan sockar på benen, tycker jag är en nackdel som inte är glad i att sitta med blöta fötter. Men å andra sida är det mycket lättare att ta kissepaus.
Hörde talas om en torrdräkt som ska komma med dragkedjan mellan benen. Min sambo väntar ivrigt på det modellen.
 
Pesonligen kan jag inte begripa hur det går att paddla med våt- eller torrdräkt! När jag använder våtdräkt vid t.ex. vattenskidåkning tycker jag att rörelsefriheten i axelpartiet försämras betydligt eftersom den sitter så tätt in på kroppen. Ännu värre har jag upplevt de torrdräkter jag provat vid dykning...

Du borde kanske testa grejor som är gjorda för paddling? Våtdräkter gjorda för paddling är ofta av modellen "Farmer John" dvs helt utan ärmar och påverkar således inte axelpartiets rörelsefrihet. Torrdräkter gjorda för paddling är ofta i samma material som skaljackor och påverkar alltså inte rörelsefriheten mer än en paddeljacka.

En våtdräkt eller ännu hellre torrdräkt gör en avsevärd skillnad om du ramlar i nollgradigt vatten. Visst kan du klara dig utan men marginalerna är mycket större med torr- eller våtdräkt. En paddeljacka eller underställ ger inte alls samma skydd i vattnet. Till sist är det en personlig bedömning av riskerna kontra komforten som avgör hur man klär sig, men det ska vara ett medvetet val.
 
Nya våtdräkter smidigare

Klädsel vid paddling handlar mycket om att analysera alla påverkande faktorer: väder, läge, färdighet...
Klär mig väldigt olika om jag ska paddla i kanalen eller om jag ska dra rakt över Bråviken på vintern.
Paddlar oftast motionsinriktat, kört en del torrdräkt i vinter, blir rätt varmt när det temperaturen går
över 2 plus, å andra sidan har jag paddlat rätt över fjärdar på ett sätt jag inte gjort tidigare vintrar.

Senaste åren har våtdräkterna blivit smidigare och hämmar inte axelrörelsen speciell mycket.
Det finns massor med nya fina 0,5 mm neoprentröjor/byxor som ger extra tid i vattnet. Provbada på ett säkert sätt för att se hur du reagerar
 
Senaste åren har våtdräkterna blivit smidigare och hämmar inte axelrörelsen speciell mycket.
Det finns massor med nya fina 0,5 mm neoprentröjor/byxor som ger extra tid i vattnet. Provbada på ett säkert sätt för att se hur du reagerar

Kan bara hålla med! Sitter i en tunn torrdräkt med bara ett tunnt superunderställ under nu på vintern har full rörlighet! Eller så har jag tunna 0,5mm neopren byxa å tröja! Betydligt smidigare än mina gammla 2-delade paddelkläder!

/Janne
 
Även underställen har blivit bättre. Fick tips här på Utsidan om att ullunderställ stinker betydligt mindre. Har kört med en Icebreaker unställströja och ibland även långkallingar. Värmer bra när de är fuktiga och det bästa av allt, de stinker inte ens efter en veckas användning.
Brynje, Craft och Helly Hansen använder jag inte längre till paddling.
Icebreaker är dyra, men att slippa stinkande underställ är mycket värt för mig.
 
Jag kan inte tänka mig att ge mig ut på sjön utan torrdräkt för även om solen skiner och det är mitt i juli är det inte speciellt behagligt i vattnet efter en stund. Jag räknar inte med att komma tillbaks upp i kajaken direkt efter ett haveri.

Jag trivs jättebra i min torris sen jag moddade den med neoprenestövlar av rejäl modell och fasta ringmanschetter med möjlighet att växla mellan handledstätningar och hela torrhandskar. Nu fattas bara gylfdragkedja.
 
Tid i vattnet

Jag räknar med att jag är tillbaka på min surfski inom 1 minut, på vintern klär jag mig dock för en kvart i vattnet.

Torrdräkt i juli, inte fel om det funkar för dig, men jag blir ångkokt...
 
Tack alla för era bra tips.

Torrdräkten verkar kanske mest behaglig. Blir kanske en sådan.
Nu har jag lite att fundera på :)

mvh
Kerstin
 
Har du en torrdräkt måste du vara mycket försiktig med den. En reva eller en trasig manschett så blir den en dödsfälla om du ramlar i. Du får in vatten som enligt Murphy hamnar på "fel" ställe och du får mycket svårt att ta dig upp. Om en våtdräkt får en reva så lagar du den när du får tid...

Har haft bägge sorterna till dykning och vindsurf. Föredrar torrdräkten men ska man bli svettig (träna) så spelar det ingen roll vilken man använder. Torrdräkten är betydligt dyrare men bägge håller i många år om man sköter dom. Latexmanschetterna måste bytas ibland men med hjälp av en PET-flaska så är det lätt att limma dit nya.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
McO Problem med våt-/torrdräktsstorlek Paddling allmänt 6
Hutt Torrdräkt eller våtdräkt+paddeljacka? Paddling allmänt 15
Pohman Våtdräkt Paddling allmänt 11
manlan Underställ under våtdräkt Paddling allmänt 7
Welsh Våtdräkt vid paddling? Paddling allmänt 17
hassex Årets första roll utan våtdräkt Paddling allmänt 7
Jonik Tunn våtdräkt/tröja av surftyp i Gbg Paddling allmänt 6
Ztubben Våtdräkt för överviktiga? Paddling allmänt 5
oberg_niklas Hur långt in på säsongen kan man paddla med våtdräkt Paddling allmänt 7
umevargen Våtdräkt Paddling allmänt 12
dangermouse Våtdräkt Paddling allmänt 4
74774543 Våtdräkt heltäckande eller long john Paddling allmänt 1
MrP Torrdräkt för kajakpaddling? Paddling allmänt 4
tango Välja rätt torrdräkt för paddling? Paddling allmänt 15
anholl Lång och smal torrdräkt dam, tips? Paddling allmänt 0
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Skor till torrdräkt vintertid Paddling allmänt 10
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Mats L Tips torrdräkt Paddling allmänt 5
Kajakistan Köper torrdräkt/tuiliq för vintern Paddling allmänt 5
Knall Val av torrdräkt Paddling allmänt 23
Kaffekopp Läckande torrdräkt Paddling allmänt 4
Peterspeed Palm Bora Torrdräkt Paddling allmänt 2
hejpådig UL Torrdräkt för Packrafting i fjällen? Paddling allmänt 7
friluftaren Torrdräkt hobieshop? Paddling allmänt 0
friluftaren Erfarenhet kring denna torrdräkt? Paddling allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Torrdräkt Paddling allmänt 24
thureb Tips och tricks sköta och trivas med torrdräkt Paddling allmänt 8
pelle.k Ursuit torrdräkt Paddling allmänt 5
Johan60 Var köpa Kokatat torrdräkt? Paddling allmänt 9
gale warning Erfarenhet av Palm Lofoten Torrdräkt? Paddling allmänt 7
martallen Vilken torrdräkt håller längst? Paddling allmänt 4
khmd Torrt i torrdräkt? Paddling allmänt 12
Veon Nya muddar på torrdräkt Paddling allmänt 6
utesälen Passform torrdräkt Paddling allmänt 4
L.A. Torrdräkt, fluor och miljö Paddling allmänt 3
Trikåmannen Letar efter ny torrdräkt Paddling allmänt 79
manlan Torrdräkt - normalt slitage? Paddling allmänt 11
utesälen Vilka skor till torrdräkt Paddling allmänt 9
Lgm Byte av sockar på torrdräkt Paddling allmänt 1
friluftaren Underställ under torrdräkt? Paddling allmänt 46
avslutat_17_06_20 Reparation/byte av latexmuddar torrdräkt Paddling allmänt 6
Lgm Torrdräkt Paddling allmänt 14
Lgm Torrdräkt Paddling allmänt 7
arild rolla med torrdräkt Paddling allmänt 9
Anders V muddar på torrdräkt Paddling allmänt 18
manlan Hiko torrdräkt - erfarenheter? Paddling allmänt 12
Kal-P-Dal Hur fort simmar man i en torrdräkt? Paddling allmänt 60
tcj Modifiera torrdräkt Paddling allmänt 10
hs Torrdräkt och flytväst? Paddling allmänt 16
robertholmstrom Vattentemperatur och torrdräkt Paddling allmänt 21

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...