Våtdräkt

Jag vill köpa en våtdräkt för att våga träningspaddla lite rankare kajaker även en bit in på hösten och under våren. Det är alltså inte fors utan sjö/hav som i första hand gäller.
Vilken sorts våtdräkt är bra att ha för detta (shorty, långa ärmar, hängselmodellen...)?
och vilken tjocklek behövs för att överleva 30 minuter i 0-5 gradigt vatten?
Var finns billga o bra butiker i Stockholm?

Tack på förhand

/Daniel
 
Jag använder hängselmodellen (Long John) av ca 3 mm neopren på vintern eller vid lek i surf då det är kyligt. Jag köpte min rätt billigt (typ 700 kr) hos Bromma Skidsport på Drottningholmsvägen i Abrahamsberg för ett par år sedan. Svima har fina våtdräkter av märket Palm men de kostar nog 1500 kr. Annars finns det våtdräkter hos Watski på Erstagatan.

/A
 
Om det enbart gäller träningspaddling tycker jag att du skall lämna våtdräkten hemma. Paddla så pass nära land att du kan simma dit med kanoten inom 2 minuter. Underställströja, vindjacka, fleecebyxor alternativt underställsbyxor och vindbyxor, tjocka strumpor, mössa och flytväst fungerar för mig under den kalla perioden.
Så länge du sitter i kanoten lär du inte frysa och skulle du gå runt är det inte värre än att du kan ta dig i land, tömma kajaken och paddla hem. Visst är det kallt, men det händer inte så ofta.

Min enda erfarenhet av våtdräkter är från vindsurfing. 3-4 mm neoprene HELDRÄKT brukar duga ner till 7-10 grader. 0-5 grader kräver en tjock dräkt på minst 5 mm och den är inte bekväm att paddla i. Skall du ligga i vattnet behöver du en heldräkt.
Vill du utveckla din paddlingsteknik under den kalla delen av året, kommer du få en bättre utdelning om använder en stadigare kanot än om du kör en rankare med våtdräkt.

///Erik
 
Jag har legat i och plaskat några minuter på vintern i vatten som varit ett par grader för att sedan komma upp och paddla någon halvtimme till dock aningen kylslagen. Vid dessa tillfällen har jag min long-john-våtdräkt, ullfrottetröja, paddeljacka med latexmudd och neoprenhals samt neoprenhuva. Är det upp mot 8-10 grader i vattnet är det inga problem alls så jag tycker det är rätt vettigt med än long-john-våtdräkt.

/A
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.