Våtdräkt vid paddling?

Vilken typ av våtdräkt är att rekomendera vid paddling under vår & höst?
Tjocklek, långärmat, kortärmat, långa ben el.korta ben mm mm??
Skall tillägga att jag inte är ute efter paddling i samband med islossning utan snarare komma igång med paddling på våren innan vattentemperaturen blir badbar.

Jag tar gärna emot förslag på var man kan köpa våtdräkter till bra priser.
Stora storlekar är ett måste, 180cm 107kg.

/ Anders
 
Varför vill du ha en våtdräkt? Torrdräkt är betydligt smidigare och håller en behagligare temperatur när du paddlar. Om du vill ha en som är robust och ändå andas bra är Kokatat Expedition ett bra val (men ganska mycket pengar), om du vill ha en för lite snabbare paddling och som är så lätt & smidig att du inte ens tänker på den är Ursuit MPS ett klockrent val.
 
Våtdräkter är skit rätt över, på land blir man kokt och i vattnet är den inte tillräcklig och sen när man kommer upp igen så fryser man som en hund. Vätdräkt är såååå 70-tal.
 
2-3 mm neopren funkar fint, heldräkt alt korta ärmar långa ben är bäst long john modeller blir kallare och det är knöligt med en extra jacka.

Våtdräkten har utvecklats rejält dom senaste åren med ett ökat intresse för vattensporter typ surfing och kitesurfing m.m och nya våtdräkter är smidigare och nötningbeständigare än äldre modeller.

undvik billigare modeller typ biltema 399.90 helt OK dräkter kostar runt 1000-2000

Hans Friedel
 
eller så kan man ha ett vkv-rör och köra med pontoner om man känner sej osäker å inte vill bada. en kompis till mej som inte paddlat på extremt många år har redan kommit igång tack vare rör och pontoner. ingen badrisk alls och inte behöver han ha våtdräkt/torrdräkt/flytväst heller : )
vi va ute en sväng häromdagen och det såg ut som pontonerna fungerade fantastiskt bra. dom var precis ovanför vattenytan och tog bara i vid lutning. utan dom så hade han blivit kvar på land flera månader till.
en skitbra grej att ha.
för inte är det speciellt skönt med våtdräkt. usch!!! å inte är det speciellt kul att bada, ens med våtdräkt.
näe, varmt torrt och skönt ska det vara i kajaken : )
 
eller så kan man ha ett vkv-rör och köra med pontoner om man känner sej osäker å inte vill bada. en kompis till mej som inte paddlat på extremt många år har redan kommit igång tack vare rör och pontoner. ingen badrisk alls och inte behöver han ha våtdräkt/torrdräkt/flytväst heller : )

Så med pontoner behöver man ingen flytväst?
 
eller så kan man ha ett vkv-rör och köra med pontoner om man känner sej osäker å inte vill bada. en kompis till mej som inte paddlat på extremt många år har redan kommit igång tack vare rör och pontoner. ingen badrisk alls och inte behöver han ha våtdräkt/torrdräkt/flytväst heller : )
vi va ute en sväng häromdagen och det såg ut som pontonerna fungerade fantastiskt bra. dom var precis ovanför vattenytan och tog bara i vid lutning. utan dom så hade han blivit kvar på land flera månader till.
en skitbra grej att ha.
för inte är det speciellt skönt med våtdräkt. usch!!! å inte är det speciellt kul att bada, ens med våtdräkt.
näe, varmt torrt och skönt ska det vara i kajaken : )

Och hur går det med lutningar med en skeddakajak tillsammans med pontoner? Och högt stöd utför en våg? Jo, jag har sett "stödhjulen", men skulle inte ersätta en torrdräkt med dem.
 
För att återgå till ämnet våtdräkt, så har även jag tittat på torrdräkter men tyvärr hamnar dessa i en prisklass jag inte kan/vill matcha.

Jag har för mig att jag sett våtdräkter anpassade för paddling, dvs förböjda i formen för att vara bekvämare, stämmer det.
Och var hittar man dessa i så fall till överkomliga priser,1000-1500kr.
/ Anders
 
OK för en våtdräkt på hösten.

Jag skulle antingen som hassex, välja en tunnare variant. Eller ta en helt utan ärmar (typ bara hängslen). Komplettera med någon paddeljacka på överkroppen.

Men på våren är vattnet satans kallt och då vill jag ha en torrdräkt.
Men här finns alla typer av paddlare och därmed alla typer av råd.
Kanske kan du låna en våtdräkt och provbada och provpaddla i, det skulle nog vara en aha-upplevelse.
3499 SEK för en Gul Shadow Torrdräkt Breathable GCX4 är väldigt bra pris för en riktig torrdräkt.

En våtdräkt kan säkert kosta 1000 SEK och en bra paddeljacka lika mycket.
 
One design rear ju ut Gul våtdräkter för under tusingen

http://www.onedesigncenter.se/klader/vatdrakter/

moderna 3mm dräkter är anpassad för all typ av vattensport dom är oerhört smidiga. Köp en convertible (har en själv) eller en med långa ärmar. Köp även en paddeljacka på våren och hösten är detta ett måste. Dom flesta paddeljackor läcker mer eller mindre når man simmar så det är därför du skall undvika våtdräkter med hängslen.

Den stora nackdelen med våtdräkter är att dom i princip måste torkas inomhus. Att paddla flera dagar med våtdräkt är ingen höjdare. Men givetvis ingen omöjlighet.

Torrdräkten är kung när det gäller långsampaddling med övernattning.

Våtdräkter funkar fint för dagsturer speciellt fors eller motion

Hans Friedel
 
Och för 3200 kr får du t.ex. den här: http://www.ewetsuits.com/acatalog/kayaking-drysuits.html

Har inte provat den själv men hört en hel del gott om den, speciellt mot bakgrund av priset. Vi är ju alla olika men själv skulle jag ha svårt att stå ut ens på en dagstur iklädd våtdräkt. Innan jag köpte torrdräkt så använde jag våtdräkt ibland vid räddningsövningar, surf etc. men att sitta i den en hel dag under turpaddling. Inte jag i alla fall. Enligt min åsikt alla gånger värt pengarna investera i en torris, en helt annan komfortnivå.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pohman Våtdräkt Paddling allmänt 11
McO Problem med våt-/torrdräktsstorlek Paddling allmänt 6
manlan Underställ under våtdräkt Paddling allmänt 7
hassex Årets första roll utan våtdräkt Paddling allmänt 7
Nitsrek Våtdräkt vs torrdräkt? Paddling allmänt 33
Jonik Tunn våtdräkt/tröja av surftyp i Gbg Paddling allmänt 6
Ztubben Våtdräkt för överviktiga? Paddling allmänt 5
oberg_niklas Hur långt in på säsongen kan man paddla med våtdräkt Paddling allmänt 7
umevargen Våtdräkt Paddling allmänt 12
dangermouse Våtdräkt Paddling allmänt 4
Hutt Torrdräkt eller våtdräkt+paddeljacka? Paddling allmänt 15
74774543 Våtdräkt heltäckande eller long john Paddling allmänt 1
-Ruff- Säkerhetstänk vid kraftverk/dammar? Paddling allmänt 6
Snödrivan Poncho för cykling och fika vid paddling Paddling allmänt 2
EricL Klädsel överkropp vid rollträning sommartid? Paddling allmänt 12
eyck VKV Lisa - höjd vid sittbrunnsspets Paddling allmänt 6
Camomilchen Forsån vid Magelungen/Drevviken Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Lasse Be Isläget vid V Stendörren Paddling allmänt 0
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
Moga Torrdräktshandskar VS neoprenhandskar vid vinterpaddling? Paddling allmänt 14
Moga Synlighet vid nattpaddling? Paddling allmänt 9
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
Skogsäventyret Långtidsparkering vid Höga Kusten - Veåsand? Paddling allmänt 4
Wibrån Transportkapellets vara eller inte vara vid bilfärd Paddling allmänt 13
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
Lars R Kajak vid Vancouver Island. Tips på paddelvatten? Paddling allmänt 3
Elin75 Söker snabbt svar om paddling vid Ingarö/Björnö Paddling allmänt 0
SaraPG Klädsel vid vårpaddling Paddling allmänt 31
thureb Kajakincident vid Fjällbacka Paddling allmänt 4
friluftaren Tälta vid denna ö? Paddling allmänt 10
utesälen Paddling i lä vid Orust/Tjörn Paddling allmänt 4
Bigens Råd vid köp Paddling allmänt 3
Ballderrot Husbehovsfiske vid skärgårdspaddling? Paddling allmänt 11
jonny69 tänka på vid kajak köp? Paddling allmänt 9
Kennan423 Parkera bilen vid paddling Paddling allmänt 1
P-E Ploppljud vid paddelisättningen Paddling allmänt 3
stefanhum Betala parkering vid Räfsnäs Paddling allmänt 7
avslutat_17_06_20 paddla med pontoner vid fotografering Paddling allmänt 3
Kjell Lundgren Ny kanotlada vid Ekoln Uppsala Paddling allmänt 0
Mikael87 Hjälp vid köp av första Kajak / Aquilo K1 GF eXtreme Paddling allmänt 4
ski3r Hjälp vid köp av kajak Paddling allmänt 2
PeterTK Hur går man i/ur vid hög brygga? Paddling allmänt 8
jazzmatsa Parkera INTE vid Studsviks brygga vid tvären Paddling allmänt 18
orjanraberg Tältplatser nära Hjältön vid Orust som går att nå från land? Paddling allmänt 2
thureb Paddla vid Nötön Åråsviken? Paddling allmänt 1
heah Luta kajaken vid svängar Paddling allmänt 28
glenn o.c. Dun eller konstfiber vid paddling Paddling allmänt 7
tiddelipom Tips på paddeltur vid Stenungsund Paddling allmänt 3
matsh Öppet vatten vid Stendörren? Paddling allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.