Underställ under våtdräkt

Hej,

planerar att göra en dagstur vintertid med paddlare som visserligen paddlat en del förr, men inte på vintern. Tanken är att klä dem i underställ/våtdräkt/skalplagg eftersom vi inte har torrdräkter till alla, och ha ombyte packat torrt.
Hur är det att paddla en dag i våtdräkt enligt denna modellen? Blir det fuktigt/obekvämt/för varmt/för kallt?

/Måns
 
Jag tror det blir skav i armhålor. Skulle möjligen kunna tänka mig ett tunnt sidenunderställ, enbart för att minska skav och öka komfort. Eller en ärmlös longjohn-våtdräkt med paddlarjacka ovanpå.

thomas
 
Jag har paddlat kajak med våtdräkt på nån timme eller så, och det var inte en höjdare. Blir varmt och trångt, och våtdräkten är sällan anpassad för armrörelser.
Kanske funkar om våtdräkten är för stor för brukaren dock.
 
Jag kör ibland med underställströja under en våtdräkts-t-tröja/kortbyxecombo på vår/sommar/höst när det är lite småkyligt men inte helt torrdräktsväder. Allt blir rätt tajt, man har stor rörlighet och kan jobba på ordentligt men ändå med hygglig köldtålighet om man drullar i. Tycker det funkar mycket bra och det att gör våtdräkten blir lite behagligare att ha på under en hel dag.

Kräver dock att våtdräktströjan inte är för trång då det nog kan börja skava ordentligt. Sen luktar ju understället lite gammal våtdräkt efteråt men konstfiber brukar ju inte dofta mums efter paddling annars heller..

Så har ni någorlunda rymliga våtdräkter, testa och känn efter..

/ Ulf
 
Jag kör ibland med underställströja under en våtdräkts-t-tröja/kortbyxecombo på vår/sommar/höst när det är lite småkyligt men inte helt torrdräktsväder. Allt blir rätt tajt, man har stor rörlighet och kan jobba på ordentligt men ändå med hygglig köldtålighet om man drullar i. Tycker det funkar mycket bra och det att gör våtdräkten blir lite behagligare att ha på under en hel dag.

Kräver dock att våtdräktströjan inte är för trång då det nog kan börja skava ordentligt. Sen luktar ju understället lite gammal våtdräkt efteråt men konstfiber brukar ju inte dofta mums efter paddling annars heller..

Så har ni någorlunda rymliga våtdräkter, testa och känn efter..

/ Ulf

Viktigt är att tänka på principen med en våtdräkt. Den behåller vattnet i dräkten så kroppen kan värma upp det. Om våtdräkten är rymlig behåller den inte vattnet, som istället rör sig, och nedkylingen går mycket snabbare.

Minns en artikel för två år sedan om en dykare som dog av nedkylning på grund av för stor våtdräkt.

--- Mats ---
 
Moderna 2-3mm våtdräkter är väldigt smidiga och komfortabla. Bäst funkar en kortärmad dräkt med långa ben. Long John modeller är kallare och är inte lika komfortabla

Våtdräkter skall sitta tight. Vid kallare väder har jag ofta en långärmad superunderställs tröja under våtdräkten. Neoprenet isolerar skönt och våtdräkten funkar mer som ett tjockare underställ.

För en dagstur funkar en våtdräkt hur bra som helst

http://www.youtube.com/watch?v=3ugN1t3ILkI&feature=related

Självklart skall man vara extra försiktig när vattnet är kallt

Hans Friedel
 
Använder själv en shortie ibland för kajaksurfande under sommaren, den är 3mm tjock har jag för mig. Passformen är bra, men den är gjord för dykning i varma vatten i första hand, vid distanspaddling har jag fått skavsår vid armhålorna och det är väldigt obekvämt kan jag lova. (Bra för dykning i Thailand t.ex. dock)

Underställ under våtdräkt är kontraproduktivt. Det som isolerar=värmer i en våtdräkt är inte vattnet i dräkten, vilket iofs värms upp av kroppen men det innebär ju nedkylning.
-Det är neoprenet som har mikrobubblor med nitrogen som isolerar. En bra våtdräkt / semidry ska ha så bra passform att minimalt med vatten sipprar in. Då isolerar den bäst mot kyla. (Neoprens konstruktion med "luftvispat skum" gör också att isoleringen mot kyla blir sämre ju djupare man dyker, när materialet med mikrobubblor komprimeras allt mer, men det är inte så relevant för paddling)

En för stor våtdräkt med underställ under kanske är skönare så länge man paddlar, men hamnar man i kallt vatten är den mycket mindre effektiv. Just för att kroppen då inte har direktkontakt med det isolerande materialet utan då måste värma upp massa vatten.

Edit; Har också använt shortien för höstpaddling som "livräddare" vid bad, men då har jag haft underställ/fleece och goretex-skal plagg utanpå.
 
Okej...siktar på att köra som tänkt då, det är väl inte optimalt men funkar för nån enstaka dag. För det finns väl ingen som hyr ut torrdräkter, eller gör det?

/Måns
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
friluftaren Underställ under torrdräkt? Paddling allmänt 46
delfinen De finska paddlingsbanden under säsongen 2018 Paddling allmänt 0
mekare Kajak under 15 kg Paddling allmänt 14
McO Val av kajak (PE eller glasfiber) under 10.000 kr? Paddling allmänt 10
avslutat_17_06_20 fiskeutrustning under paddeltur i Nord Norge? Paddling allmänt 12
thejaccen Finns det någon liten kajak för under 4000kr? Paddling allmänt 4
Mats Bengtsson Erfarenhetsbaserad klädsel under torrdräkt Paddling allmänt 13
North shore Repor under vattenlinjen Paddling allmänt 3
Iguanodon Kläder under torrdräkten ? Paddling allmänt 5
Zingo62a Hur ofta justeras skäddan under färd.... Paddling allmänt 20
Arbogot 2 kanotplatser sökes i Stockholm under V429-430 Paddling allmänt 0
R E Hur mycket har Ni paddlat under det gångna året? Paddling allmänt 14
31742 Flytväst på! Över eller under kläder. Paddling allmänt 2
Jag vill hyra din kajak under några sommarmånader... Paddling allmänt 0
mielo Sugen på att tävla även under vintern..? Paddling allmänt 0
kajakmannen Vattenkonsumption under en 3-4 dagars tur???? Paddling allmänt 3
Pohman Våtdräkt Paddling allmänt 11
McO Problem med våt-/torrdräktsstorlek Paddling allmänt 6
Welsh Våtdräkt vid paddling? Paddling allmänt 17
hassex Årets första roll utan våtdräkt Paddling allmänt 7
Nitsrek Våtdräkt vs torrdräkt? Paddling allmänt 33
Jonik Tunn våtdräkt/tröja av surftyp i Gbg Paddling allmänt 6
Ztubben Våtdräkt för överviktiga? Paddling allmänt 5
oberg_niklas Hur långt in på säsongen kan man paddla med våtdräkt Paddling allmänt 7
umevargen Våtdräkt Paddling allmänt 12
dangermouse Våtdräkt Paddling allmänt 4
Hutt Torrdräkt eller våtdräkt+paddeljacka? Paddling allmänt 15
74774543 Våtdräkt heltäckande eller long john Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.