Våtdräkt

Sitter och funderar på att köpa till en våtdräkt till min paddlingsgarderob. Denna sommar verkar inte bjuda på några skyhöga vattentemperaturer i norra Sverige och jag vill gärna leka i vattnet. MEn vad ska jag välja?? Finns ju heldräkt, korta armar och ben och long johns. Vad lämpar sig bäst för paddling vår, sommar och höst?
 
Longjohns med långa eller korta ben skulle jag rekommendera. Rörligheten blir inte den bästa med heldräkt, men det funkar. Med en tät paddeljacka och longjohns kan du ligga å plaska bra länge utan att bli så vidare kall.

// David
 
Byxor + tröja

Long johns är inget vidare efterssom den går upp i ryggen och man ofta inte kan dra upp dragkedjan i ryggen om man vill sitta bra i kajaken. Jag specialbeställde
ett par långbenta brallor i 2mm Neopren dessa är kanon
även om jag gärna i efterhand velat ha dem i tunnare neoprene och med platta sömmar. På överkroppen kör jag med en 0.5mm surftröja fungerar alldeles utmärkt allt som är tjockare än så blir för stelt. Jag har i och för sig inte varit i vattet under vintern men jag paddlade hela vintern och behövde aldrig ha på mig mer än tröjan + antingen supertröja eller tunn vindjacka över + flytväst var ute i som kallast -3
 
Neopren + paddeljacka

Det beror såklart på vad du har tänkt göra...om du inte planerar att simma så mkt så är torrbyxor + torrjacka skönast. Simmar man mycket så är neoprene bättre, det värmer bättre och är smidigare att röra sig i i vatten. Neopreneprylar är dessutom betydligt billigare. Neoprenejackor är dock helt värdelösa att paddla i, alldeles för stelt och svettigt. Mitt förslag är neoprenebyxor(kostar ca 500:) och en torrjacka(ca 2500:) Den bästa lösningen om man räknar med att simma ibland. Mina råd gäller för forspaddling, paddlar man havslåda kan man väl ha jeans och skjorta ;)
 
Re: Byxor + tröja

"Long johns är inget vidare efterssom den går upp i ryggen och man ofta inte kan dra upp dragkedjan i ryggen om man vill sitta bra i kajaken."

Långt ifrån alla long johns har dragkedja i ryggen och flera modeller är gjorda för paddling så Long johns fungerar utmärkt. Dock är det ofta onödigt med neoprene på överkroppen om man inte planerar att simma mycket och länge. Underställ och torrjacka är betydligt smidigare och andas mkt bättre.
 
Re: Neopren + paddeljacka

Hoyaz; sa:
Neoprenejackor är dock helt värdelösa att paddla i, alldeles för stelt och svettigt.

0.5 mm neoprene är inte för stelt tro mig jag har paddlat över 100 mil i min tröja i år. Den är underbar. Men det är klart att det inte räcker med bara 0.5mm neoprene under vintern man behöver något mer över men jag skulle gissa att en vanlig enkel billig paddeljacka medneoprenmuddar skulle räcka tillsammans med denna.
 
Hm.. jag tror jag missförstod frågan. Jag trodde att du skulle hålla på å leka, typ räddningsövningar, stöttningar och rollar, där man spenderar mer tid i vattnet än över ytan.

Vid turpaddling skulle jag välja nåt som man inte blir ångkokt i, men som är hyffsat tätt om man skulle råka drutta i. Torrbyxor och paddeljacka som andas är väl det smidigaste när det är lite kallare. Annars beror det på hur överhängande risken att välta är, och hur lång tid du antar att du kommer spendera i vattnet när det väl händer.
 
Re: Neopren + paddeljacka

Hoyaz; sa:
Mina råd gäller för forspaddling, paddlar man havslåda kan man väl ha jeans och skjorta ;)

Du Pastorn, man kan vända på det och fråga sig hur viktig klädseln egentligen är när man har Kronans varma saft tio meter från lekvågen och rollar skottsäkert?

På min Åbotur nyligen satt jag som längst från halv sex på morgonen till nio på kvällen med två raster på land, klädseln då känns som en större prioritet än när jag åker leklåda i forsen.

Till en tvåveckors Sarektur känns kläderna som en viktigare punkt än på löprundan även om pulsen ligger lägre. Typ.


Missar Master of water tyvärr, vet du nåt om vattnet i Sjoa?


/JL ;-)
 
Ha ha!

Du har onekligen en poäng där Johan! He he he...

Dock måste ju mina tips stå sig ännu bättre då. Det kan inte vara kul att paddla i neoprene i flera dygn...neoprene kan väl inte andas någonting om jag har förstått saken rätt.

Vet inget om vatten i Sjoa men det varierar väldigt fort där!! Smältvattnet dominerar och vid värme kan det bli mkt av den anledningen och vid regn blir det såklart också mycket. Oavsett läge så finns det grymt br paddling klass2 och uppåt i Sjoa med omnejd.

Ska ni med!!?
//P
 
Torrt, vått och varmt

Jag kan välja vilken av dessa och göra kombinationer därav med innehållet i en påse jag köpte från Chillcheater.
Torrt= typ Longjohn-byxor, torrjacka och vadarsockor
Vått= shorts och t-shirt
Allt i ett mycket mjukt, smidigt, tyst och starkt mtrl som andas och torkar snabbt.
Varmt= super- och/eller fleeceunderställ eller helt utan.
Longjohn-byxorna fick dom sy på en "relief-opening" på
eftersom jag inte förstår vitsen eller nöjet med att måste göra en "full monty" när jag blir kissnödig. Det är i min mening näst intill kriminellt att göra och sälja torrdräkter utan nån slags gylf. Detta gäller även tjejer för det finns ju anordningar så det kan lösa sig för er också.

Kostar gör det förståss. Hela påsen enligt ovan, med huva till jackan och fleecesockor men utan superunderstället, kostade mig strax under 4000kr!
Det är väldigt prisvärt tycker jag.
http://www.chillcheater.com/
 
För vinterpaddling måste Chillcheaters olika huvudbonader var mycket effektiva mot köldschocken vi plurrning. Nån som provat?

Finns väl två aspekter som vanligt, hur funkar det när man plurrar resp hur funkar det under själva paddlingen?

Primärt tänker jag på vinterpaddling i havskajak.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.