90 eller 110 liter?

Re: Trasig, sen fixad!

[Det hoppas jag med!
Men det borde inte vara nått problem nu, den nya sömmen ser ruggit stark ut. ]

Ojoj! Vad vad var det som gick sönder? Fabrikationsfel eller handhavandefel/olycka? Ospreyn verkar ju hålla bra kvalitet. Vill inte köpa något som ramlar sönder! :)
 
[Min erfarenhet av att ha mätt över 15 olika ryggsäckar, under produktionen av ett känt packsystem. Är att det tillverkaren skriver inte alltid stämmer, så en ryggsäck som det står 90 liter på kan vara mindre i packvolym gämfört med en som det står 75 liter på. Så det enda du kan göra är att låna hem några säckar från butiken och prov packa dem.]

Irriterande. Ingen som vet något test som gjorts på olika märkens volymer? T ex i Utemag eller någon utländsk tidning? Eller om du minns och får publicera det? :)
 
[glömde en sak... på vinterturer behöver man bara en handväska för sina assesoarer, resten har man ju ändå i pulkan... Varför bära när man kan dra?

Fråga Micke så kanske han syr en snygg handväska i fleece... Tänk oxå på att välja något diskret så att den går att använda till vardags.. :)]

Hmmm... Om mina vinterturer kommer att gå i samma terrängtyper som mina sommarturer så kommer jag ofta att få ta skidorna utanpå min ryggsäck pga för brant stigning, och därmed fungerar inte pulka så tillfredsställande. För övrigt kommer Ospreyn väl till pass då, eftersom den verkar ha ordentliga skidfästen.

Men en snygg handväska i fleece låter juste ändå. Kanske nåt att fundera på. :)
 
Re: Ospreys bärsystem

[Höftbältet på Ospreys säckar ser avanserat ut.Någon som har en sån säck eller åtminstone provat justera in en..funkar det??
Sneglar själv på en Aether60]

Japp, jag har provat Cresent 90. Helt enkelt det bästa bärsystem inkl höftbälte jag provat. Bättre än Arcteryx t o m. Men, som det sagts förut, det är ju på mig och behöver nödvändigtvis inte passa för alla.

Sen är det väl inte samma system på Aether som på Cresent, tror jag.
 
Re: Re: Trasig, sen fixad!

ponli; sa:
[Det hoppas jag med!
Men det borde inte vara nått problem nu, den nya sömmen ser ruggit stark ut. ]

Ojoj! Vad vad var det som gick sönder? Fabrikationsfel eller handhavandefel/olycka? Ospreyn verkar ju hålla bra kvalitet. Vill inte köpa något som ramlar sönder! :)

Det som hände var att sömmen till ett av spännena som sitter i topplocket gick upp. Jag hörde ett "snäpp" ljud medans jag gick, och när jag tog av mig säcken så såg jag att lite drygt halva sömmen som håller fast spännet i topplocket gått upp. Eftersom jag är noga med att inte inte lyfta säcken i topplocket, har sett folk göra det med tunga säckar och resultatet av det vill jag helst slippa.

Jag misstänker att själva tråden var dålig, för när det gäller den "hantverksmässiga" kvaliteten i övrigt när det gäller den säcken så är den defenetivt "top of the line". Men då sömmen ligger invändigt så är det svårt att säga nått om den, men jag tycker det verkar mer troligt att tråden var den felande länken.

Hur som hellst så knallade jag in på Fjällskog i Uppsala där jag köpt säcken och dom fixade till sömmen som numera är utvändig och funkar alldeles utmärkt.

Även om ett märke håller högkvalitet så kan ju en och annan miss slinka igenom. Som jag ser så är det dom märken (eller importörerna av dom märkena) som månar om kvalitet som också är månast om att fixa till eventuella fel.

Jag tror inte du behöver vara det minsta orolig för att köpa en säck från Osprey. :)

Mvh Jesper
Som är ruggigt nöjd med Osprey säcken och dess otroligt sköna bärsystem.
 
Volym och volym?

I en del amerikanska vandrarartiklar mäter de ryggsäcksvolym med embalagemask i skumplast och en normlåda.
Jag lånade emblagemask, en 180 l säck, och mätte upp en flyttlåda modell större. Sällskapet med 32 olika ryggsäckar anlände med knytkalsmat+dryck och alla fick registrera den volym de "trodde"/visste att deras säckar hade... Ingen säck höll måttet! Alla var mindre!
Men det intressanta är ju att det är inte embalagemask vi bär, det är påsar och säckar, tält och flugspön, kamerastativ mm.
Rymms din packning i din säck, har du luft? Behöver du stramarremmar, mot slutet av turen? Finns de?
Vintertid är pulkan suverän och säcken blir liten, men nackdelen är om man har en för stor pulka för då inträder garderobslagen, "Tillgängligt utrymme fylls, med råge."
Eftersom jag är lat och dessutom ofta bär för två måste det vara litet och minimalt. Maten och bränslet kan man inte gärna minska på! Dessutom kan en liten wirre vara mycket god...speciellt i gott sällskap!
Vinterpackning, med syntetfibrer, blir volymös, med dunplagg så blir den vida mindre i packat format. Dessutom lättar plånboken i motsvarande grad!
Så den stora risken med en större säck är att utrymmet fylls, upplevelsen blir till strapats och njutningen flyger sin kos!
Å andra sidan med en mindre säck kan bristen på utrustning och mat göra turen till ett rent h---te. Hur stor säck behöver du för din realistiska utrustning? Är inte en dun-x bättre än en ny säck?

Go tur

Johan K
 
Re: Volym och volym?

johankse; sa:
Men det intressanta är ju att det är inte embalagemask vi bär, det är påsar och säckar, tält och flugspön, kamerastativ mm.

Emballagemask har ju egenskapen att om man skakar en låda med sådana så sjunker innehållet ihop. Ska man mäta borde man nog använda pingisbollar eller nåt liknande som packas optimalt utan att det behöver skakas på plats. Träkulor kanske vore vettigt, de är det lite lagom tyngd på.
 
Haglöfs Victor 90100

Själv har jag en Haglöfs Victor 90100, och kan mycket varmt rekomendera den. Enda minuset jag kom att tänka på när jag köpte den var att den inte var förberedd för vätskesystem, men det fixade jag snabbt ill genom att använda en av sidofickorna. Hursomhelst en mycket bra säck i den lite större klassen?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Retrovirus Storleksval på Bergansryggsäck, 110 eller 130? Transportera 6
Sebastian Seek Outside - Unaweep 4800 eller Divide? Transportera 3
Stolpskott Osprey Aether eller Fjällräven Kajka? Transportera 6
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
paddla Osprey, Osprey, Osprey – eller? Bästa ryggan Transportera 11
Vimes Osprey Aether 70 eller 85? (Familjepackning) Transportera 6
Joell Exped Explore 75 eller Thunder 70 Transportera 3
kungjohan Lundhags Dovre eller Gneik Transportera 2
Sigfridsson Osprey Aether 70 eller lättare säck? Transportera 19
Kalle G Ryggsäcksform? Strut eller tub (eller päron)? Transportera 29
JonasPaulsson27 Lundhags 75 V8 eller V12 Transportera 0
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
robert petersson Kajka 75 eller V12 75 ?? Transportera 24
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
mr ling Packlista i excel eller openoffice Transportera 0
Avarage Tält i ryggsäcken eller utanpå? Transportera 44
85662 Vad är viktigast för dig - bra bärsystem eller bra organisation? Transportera 18
såg Vattentät eller en Compressionpåse till mitt nya HB Unna Transportera 1
seasteel Ryggsäcksval - denna eviga fråga - Kajka eller Altra? Transportera 54
Polar300 Är det här en Grönland eller en Alaska? - i FN-blått Transportera 32
Ekoxen Osprey Exos 48 eller 58 Transportera 9
såg Karrimor Sabre 75 eller 80-130 Transportera 0
FlyerSword Crusader stl 3 eller 4 i Stockholm? Transportera 0
Rasumusu Osprey Xenith 88 eller Fjällräven Kajka 85, japp, ryggsäckstråd! Transportera 2
ViceHövdingen Kajka 100 eller Crusader? Transportera 27
Ankan79 OXO 70 eller SUMO 75 Transportera 11
jotho Ryggsäck 75 eller 90 liter? Transportera 14
Bora problem med mjölner 1.0 eller 2.0? Transportera 4
henkkahh Matrix 40 eller Osprey exos 34 Transportera 0
vane505 Bora 80 eller Aether 70 (för backpacking & fjällvandring) Transportera 11
aksello Naos 55 eller Naos 70 alternativt Arrakis 65? Transportera 6
anders_b Exos 46 eller 58 Transportera 49
Vintervilan Kajka 75 eller 85? Transportera 2
såg välja mellan berghuse vulkan eller snugpeg bergen 100. Transportera 1
Härkila Haglöfs ryggsäck dam eller herr?? Transportera 6
t_andersen Crux AK70 eller Haglöfs Matrix 70 Transportera 1
ohlinj Ospray Kestrel 28 vs Talon 33 eller annan ~30L på NK Transportera 13
danisko Dry bags, regnskydd, sopsäckar och liners... inuti eller utanpå? Transportera 13
Goant Berghaus Vulcan eller Lowe Alpine Saracen? Transportera 6
Mattias1981 Droppformad eller toppmatad?? Transportera 0
Koiné På eller i ryggsäcken? Transportera 16
pontare Bergans Trollhetta 95L eller Lundhags V8 90L Transportera 0
Maskinisten Ram eller inte i ryggsäck? Transportera 36
Crilloan Toppmatade, slimmade ryggsäckar eller fickparadis med frontöppning? Transportera 6
jakerlund Oxo 75 eller Kajka Transportera 5
bubka Haglöfs oxo 750 eller kajka 75 Transportera 0
JVP Väskor eller cykelkärra? Transportera 15
Mathias PHS 65 eller 75 liter? Transportera 5
oddput Lågprisutrustning: Biltemas 65 L "Hikerryggsäck", Rygga eller reservdelslager? Transportera 13
ala Berghaus Expedition, alternativ eller erfarenheter? Transportera 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.