90 eller 110 liter?

Jag ska precis till och köpa en ny ryggsäck. Har kollat på Osprey Cresent och Arcteryx Bola, och det lutar väl åt Ospreyn.

Nu till frågan: Hur stor ryggsäck tycker ni att jag ska ha, om det ska gå att få plats med extra kläder och dylikt för lite längre vinterturer?

Ryggsäcken jag har nu är en 75 liters fjällräven, och den fyller jag lätt även vid lite längre sommarvandringar. Jag har ingen erfarenhet av att gå på längre vinterturer, så tips om volym mottages tacksamt!
 
hehe.. det här kan nog bli en rolig tråd.

Det kan bara du svara på, det finns folk här på utsidan har allt ifrån ultralight-säckar på 2liter till 200liters Bergansconteinrar. Är man intresserad av att inte bära mer än nödvändigt så räcker det gott och väl med en 60liters rygga eller kanske till och med mindre, har man specialintresse som klättring, fiske eller foto eller man tvunget måste ha med 5 helrör, och man inte vill hänga allt utanpå säcken som en jäkla julgran så kan man välja ryggor upp till 110liter. Själv så har jag en 80+20liters rygga som numera är rippad till en lättvikts 80litare på under 2kg och den klarar allt inkl. fiskegrejerna.
 
ponli; sa:
Jag ska precis till och köpa en ny ryggsäck. Har kollat på Osprey Cresent och Arcteryx Bola, och det lutar väl åt Ospreyn.

Nu till frågan: Hur stor ryggsäck tycker ni att jag ska ha, om det ska gå att få plats med extra kläder och dylikt för lite längre vinterturer?

Ryggsäcken jag har nu är en 75 liters fjällräven, och den fyller jag lätt även vid lite längre sommarvandringar. Jag har ingen erfarenhet av att gå på längre vinterturer, så tips om volym mottages tacksamt!

Oavsett ryggsäckars storlek tenderar de att på något märkligt vis alltid bli fulla. Om dina turer är 2 veckor eller kortare, och du inte ägnar dig åt kringaktiviteter som klättring etc, borde du kunna klara dig med bara 75 liter även på vintern. Men detta är ju extremt individuellt. Sånt som påverkar är bla mängden extrakläder, hur skrymmande tält, sovsäck, liggunderlag, kök man har med, etc.

Över till Vulcanisterna..
 
ponli; sa:
Jag ska precis till och köpa en ny ryggsäck. Har kollat på Osprey Cresent och Arcteryx Bola, och det lutar väl åt Ospreyn.

Nu till frågan: Hur stor ryggsäck tycker ni att jag ska ha, om det ska gå att få plats med extra kläder och dylikt för lite längre vinterturer?

Ryggsäcken jag har nu är en 75 liters fjällräven, och den fyller jag lätt även vid lite längre sommarvandringar. Jag har ingen erfarenhet av att gå på längre vinterturer, så tips om volym mottages tacksamt!

Min erfarenhet av att ha mätt över 15 olika ryggsäckar, under produktionen av ett känt packsystem. Är att det tillverkaren skriver inte alltid stämmer, så en ryggsäck som det står 90 liter på kan vara mindre i packvolym gämfört med en som det står 75 liter på. Så det enda du kan göra är att låna hem några säckar från butiken och prov packa dem.

Vad det gäller packvolym på vintern så kan du räkna med att för en flerdags tur behöver du ca 50 liter för personlig utrustning, det är räknat på att du har en dunsovsäck. En fibersäck gör att volymen ökar. Sen tillkommer tält och mat. Ett tält har en volym på ca 15 liter, mat för en person tre dagar ca 11 liter.

Så en packvolym på ca 75 - 80 liter ska räcka tycker jag.

Micke
 
ponli; sa:
Nu till frågan: Hur stor ryggsäck tycker ni att jag ska ha, om det ska gå att få plats med extra kläder och dylikt för lite längre vinterturer?

tacksamt!

glömde en sak... på vinterturer behöver man bara en handväska för sina assesoarer, resten har man ju ändå i pulkan... Varför bära när man kan dra?

Fråga Micke så kanske han syr en snygg handväska i fleece... Tänk oxå på att välja något diskret så att den går att använda till vardags.. :)



.
[Ändrat av FJS90/91 2003-09-22 kl 16:26]
 
MikeMike; sa:
Min erfarenhet av att ha mätt över 15 olika ryggsäckar, under produktionen av ett känt packsystem. Är att det tillverkaren skriver inte alltid stämmer, så en ryggsäck som det står 90 liter på kan vara mindre i packvolym gämfört med en som det står 75 liter på.

Kan inte annat än hålla med - angivna litrar stämmer sällan med "verkligheten", så vill du ha en säck som är större är det bäst att jämföra IRL med din befintliga "75"liters.
Min sambos 55+10liters (Karrimor Jaguar) säck rymmer mycket mindre än min 65 liters (Haglöfs Climber) som i sin tur rymmer mer än en 80 liters jag provat (Berghaus Vulcan).
Största säcken JAG sett hittills var en Haglöfs Climber 80 jag hade tidigare - den rymde mer än exvis Norröna ParaRangers 125 liter....

De flesta tillverkare verkar överdriva tex sidofickor ganska ordentligt - en ficka som anges vara på 8 liter rymmer knappt en 1litersflaska (T-sprit) osv....
Sen har jag ?hört? att vissa tillverkare anger packvolym med locket max upphissat (i förekommande fall) och snölåset fullpackat...

/Micke
 
Angående ryggsäcksvolym

Jag var i liknande funderingar tidigare i år, fast jag stod i valet mellan en Osprey Crescent 110 och en Norröna Para Ranger 130?. Efter lite testande i butik föll valet på Osprey säcken.

När det gällde volym så hade Ospreyen ett enkelt sätt att reducera volymen, genom kompressionsremmar samt att dagsturs säcken går att ta bort. Den enda nackdelen som jag ser det är att den nedre delen av säcken inte går att koprimera sidledes som mitten delen (fast det är väl mer en estetisk fråga än praktisk).

Tidigare använde jag en Climber 65? som jag fann alldeles för bökig att packa. Jag trivs bäst med alla prylar nedpackade i säcken så att gå upp i volym var helt naturligt för mig. Efter sommarens 14 dagars tur från Narvik till Nikkaloukta känner jag mig helt enkelt super nöjd med valet av en större säck. Det var skönt att på mornarna slippa packa tält och sovsäck riktigt ordentligt för att kunna få plats med dessa i säcken, det vara bara att trycka in sina respektive packpåsar och sen in i säcken (ja, jag är lat av naturen :) )

Men det är klart att man kan klara sig med mindre säckar på längre vinterturer bara man har tänkt i genom packningen ordentligt.

/Jesper
 
Intressant tråd. I tidernas begynnelse, vid mina första längre fjällturer, la jag ut allt jag ville ta med mig på sängen (hela dubbelsängen gick åt) och sedan lånade jag olika ryggor av vänner och bekanta och provpackade för att se hur jag kunde få med mig hela skiten. Efter hand har packningen minskat. Numera använder jag en Lowe Alpinist....med några extrafickor pratar jag ca 90 liter. Räcker gott för veckolånga turer, inklusive en liten punchplunta och två pilsner för den första kvällens njutning......

//P
 
Ospreys bärsystem

Höftbältet på Ospreys säckar ser avanserat ut.Någon som har en sån säck eller åtminstone provat justera in en..funkar det??
Sneglar själv på en Aether60
[Ändrat av ROL 2003-09-22 kl 22:34]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Retrovirus Storleksval på Bergansryggsäck, 110 eller 130? Transportera 6
Sebastian Seek Outside - Unaweep 4800 eller Divide? Transportera 3
Stolpskott Osprey Aether eller Fjällräven Kajka? Transportera 6
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
paddla Osprey, Osprey, Osprey – eller? Bästa ryggan Transportera 11
Vimes Osprey Aether 70 eller 85? (Familjepackning) Transportera 6
Joell Exped Explore 75 eller Thunder 70 Transportera 3
kungjohan Lundhags Dovre eller Gneik Transportera 2
Sigfridsson Osprey Aether 70 eller lättare säck? Transportera 19
Kalle G Ryggsäcksform? Strut eller tub (eller päron)? Transportera 29
JonasPaulsson27 Lundhags 75 V8 eller V12 Transportera 0
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
robert petersson Kajka 75 eller V12 75 ?? Transportera 24
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
mr ling Packlista i excel eller openoffice Transportera 0
Avarage Tält i ryggsäcken eller utanpå? Transportera 44
85662 Vad är viktigast för dig - bra bärsystem eller bra organisation? Transportera 18
såg Vattentät eller en Compressionpåse till mitt nya HB Unna Transportera 1
seasteel Ryggsäcksval - denna eviga fråga - Kajka eller Altra? Transportera 54
Polar300 Är det här en Grönland eller en Alaska? - i FN-blått Transportera 32
Ekoxen Osprey Exos 48 eller 58 Transportera 9
såg Karrimor Sabre 75 eller 80-130 Transportera 0
FlyerSword Crusader stl 3 eller 4 i Stockholm? Transportera 0
Rasumusu Osprey Xenith 88 eller Fjällräven Kajka 85, japp, ryggsäckstråd! Transportera 2
ViceHövdingen Kajka 100 eller Crusader? Transportera 27
Ankan79 OXO 70 eller SUMO 75 Transportera 11
jotho Ryggsäck 75 eller 90 liter? Transportera 14
Bora problem med mjölner 1.0 eller 2.0? Transportera 4
henkkahh Matrix 40 eller Osprey exos 34 Transportera 0
vane505 Bora 80 eller Aether 70 (för backpacking & fjällvandring) Transportera 11
aksello Naos 55 eller Naos 70 alternativt Arrakis 65? Transportera 6
anders_b Exos 46 eller 58 Transportera 49
Vintervilan Kajka 75 eller 85? Transportera 2
såg välja mellan berghuse vulkan eller snugpeg bergen 100. Transportera 1
Härkila Haglöfs ryggsäck dam eller herr?? Transportera 6
t_andersen Crux AK70 eller Haglöfs Matrix 70 Transportera 1
ohlinj Ospray Kestrel 28 vs Talon 33 eller annan ~30L på NK Transportera 13
danisko Dry bags, regnskydd, sopsäckar och liners... inuti eller utanpå? Transportera 13
Goant Berghaus Vulcan eller Lowe Alpine Saracen? Transportera 6
Mattias1981 Droppformad eller toppmatad?? Transportera 0
Koiné På eller i ryggsäcken? Transportera 16
pontare Bergans Trollhetta 95L eller Lundhags V8 90L Transportera 0
Maskinisten Ram eller inte i ryggsäck? Transportera 36
Crilloan Toppmatade, slimmade ryggsäckar eller fickparadis med frontöppning? Transportera 6
jakerlund Oxo 75 eller Kajka Transportera 5
bubka Haglöfs oxo 750 eller kajka 75 Transportera 0
JVP Väskor eller cykelkärra? Transportera 15
Mathias PHS 65 eller 75 liter? Transportera 5
oddput Lågprisutrustning: Biltemas 65 L "Hikerryggsäck", Rygga eller reservdelslager? Transportera 13
ala Berghaus Expedition, alternativ eller erfarenheter? Transportera 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.