8 dagar i Sarek- akut beslutsångest!

Hej alla hjälpsamma själar på Utsidan!
Jag och flickvän, båda 26 och i rätt bra form vill gärna vandra antingen i Sarek eller Padjelantedalen i mitten av augusti. Vi har vandrat lite tidigare.

Vi har läst på som tokar men får bara mer och mer beslutsångest. Vi vill ha lugn och vackra landskap att njuta av. Vi kan tänka oss att lunka på rätt bra om det inte är för brant och stenigt, behöver inga vilodagar även om det förstås vore trevligt med några reservdagar som marginal ifall nåt händer. Vi undviker gärna helikopter och flyg.

Det vi fastnat mest för är att gå antingen från Ritsem-Kvikkjokk eller vice versa då vi hör så gott om Rapadalen. Är detta realistiskt på 8 dagar? Vilken rutt skulle ni rekommendera? Och vad säger veteranerna, stämmer det att man helst ska gå från söder till norr?


tack på förhand!
Olaus
 
Ja, det är realistiskt. Men som sagt då kanske det inte blir så mycket med vilo/topptursdagar. En variant är att börja i Aktse (transport från Tjomotis med bil/båt). Gå på höjd i början, upp bakom Skierfe och sen ned i dalen innan Skårki. Vidare upp genom Snavvavagge och vidare till Skarja. Där kan man välja Ruotesvagge eller ex. Kuopervagge. Ruotesvagge är karjare med högre toppar runt om medan Kuopervagge är mer växtlighet i form av gräs, inga träd, men lägre toppar. Sträckan Aktse-Skarja tar ca tre dagar, jag skulle välja att lägga en extra dag i Rapadalen. Sen tar resten av sträckan tre dagar oavsett ovan vägval. En vilodag till och ni är uppe i 8 dagar. Går ni från Kvikkjokk så tar väl det nästan två dagar till Rapadalen.

Är inte Sarekveteran för än om 10 år (om man räknar 30 år från första vandring) men jag tycker inte det spelar någon roll vilket håll går. Tycker det är mer praktiska detaljer som om man parkerat bilen någonstans eller om båtarna slutar gå som får avgöra.

Lycka till!

/Ingvar
 
Tack

Tack för svaret, Ingvar! Nu har vi bokat biljetter och det blir så att vi går från Kvikkjokk mot Ritsem. Ska bli fantastiskt att komma ut i naturen, hoppas på hyggligt väder också.
 
Roligt, då kanske vi ses där :)

Jag och en bekant skall också gå från kvikkjokk till ritsem, med start den 11:e, men vi tar 13 dagar på oss.

Ni får ha en fin tur, hursomhhelst!
 
Det kommer att bli en fin tur!

Jag vill bara nämna alternativet att gå Linnés väg från Kvikkjokk mot Tarraluoppal. Då får man båtskjuts över Gamajokken, går sen stigen brant upp på Prinskullen och följer Vallevagge mot nordväst. Ni passerar väster om fjället Ruonas, sjöarna Buojdes och Bajep Buojdes innan ni når leden där den kommer upp på kalfjället vid Tarraluoppalstugorna.

Fördelen enligt min mening är att man kommer direkt upp på fjället med mindre mygg och mera utsikt. Men här finns ingen stig och inga broar, så man får lite mer strapatser. Och vid dimma (moln) blir det kompassgång.......

Hälsn Pelle
 
Hej!

Vi gick åt andra hållet (Ritsem - Aktse (Routhesvagge - Skarja - Bielavalda - Snavvavagge - Rapadalen) och sedan till Saltoluokta) för några veckor sedan. Det tog oss 6,5 dagar från Ritsem till Aktse utan vilodagar.

Ett tips vad gäller Rapadalen om ni kommer vägen från Skierffe är att inte gå ner för tidigt i dalen. Vänta gärna med att gå ner i Rapadalen tills efter Alep Vassajajågåsj så slipper ni en hel del jobbig våtmark nere i dalen. Dessutom tycker jag personligen bättre om att se Rapadalen ovanifrån än att gå nere i dalen. Som Grundsten skriver finns det underbara tältplatser uppe på fjället innan Alep Vassajajågåsj. En annan favorittältplats för oss var ovanför Skårkistugan längs stigen upp till Snavvavagge (efter vadet och första branten men innan sista branten). På andra sidan Snavvavagge finns en annan superfin plats på en platå ovanför Spökstenen längs med stigen mot Bielavalda. Vi sov inte där, men konstaterade att den verkade kanon.

Ha det så fint på turen!

/Jocke
 
Jag och en kollega skulle gå Kvikkjokk - Ritsem för två år sen men fick avbryta då han jag vandrade med fick sådanna hemska skoskav. Vi noterade att vi hela tiden mötte en massa folk men vi hade bara två killar i ryggen på oss. Det visade sig sen när vi kom in i en av stugorna (kommer inte ihåg vilken) att, enligt en höjdgraf, vi gick "uppåt" mer än ner och således borde ha varit en enklare att gå Ritsem - Kvikkjokk.
 
..kan dock säga att Padjelantaleden är oerhört vacker! (iallafall Kvikkjokk - Touddar, fick tyvärr avbryta när vi äntligen kom upp till mitt älskade kalfjäll)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
LordHumungus 5-6 dagar i Sarek Fjällvandring 1
kjpil Färdbeskrivning Sarek 2 dagar och 3h Fjällvandring 20
Askel 6+6 dagar i Sarek Fjällvandring 13
davidvpt 5 dagar runt Sylarna eller Sarek? Fjällvandring 23
kjpil Färdbeskrivning nybörjarrutt i Sarek. 5-7 dagar. Fjällvandring 11
mahlberger Vandra i sarek fem dagar Fjällvandring 17
Jotun Sarek & Keb på 10 dagar - rimligt upplägg? Fjällvandring 21
Hompedompe Ruttkritik önskas, Sarek 7 dagar aug/sept Fjällvandring 8
tjej_91 Vandringstips Sarek på 7 dagar Fjällvandring 6
Ainon Hur många dagar tror ni behövs? (Sarek) Fjällvandring 2
Sedis Sarek/Padjelanta 6-7 dagar Fjällvandring 8
ErikThorsell Sarek 7 dagar- vart? Fjällvandring 10
stormtrivs Sarek - sex dagar - lugn tur Fjällvandring 5
frida_hej Behöver tips om lämplig färdväg i Sarek, 7 dagar. Fjällvandring 7
Lämmel Sarek på 8 dagar, turtips? Fjällvandring 7
xochitl Tips på fjälltur 4-5 dagar - Abisko, padj. el. Sarek Fjällvandring 6
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
erihyl Kungsleden 10 dagar Fjällvandring 7
felixb Kläppen-Helags-Sylarna och tillbaka på 4 dagar? Fjällvandring 10
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3
sweculpepper Kort fjälltur , 2 dagar, 1 tältnatt, tips Fjällvandring 12
Slitvargen Silvervägen 3-4 dagar. Frågor om tur i Arjeplogsfjällen Fjällvandring 4
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
rogera1 2 dagar med härlig vandring? Fjällvandring 0
Lortkatt 2 dagar i Fulufjället med tält Fjällvandring 6
jalanjalan vandring max fem dagar i fjällen Fjällvandring 3
m490c Räcker tre dagar Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 13
coffeefolder Solovandring 7-10 dagar i fjäll slutet av Juni/början av juli Fjällvandring 16
annado1 4 dagar i Jämtland - tips? Fjällvandring 4
Cyklonauten Vandringstur i norge på 5-6 dagar som nås med tåg Fjällvandring 2
sternad Jotunheimen och en fjord på 4-5 dagar? Fjällvandring 3
JohnnyL Några dagar i Abisko Fjällvandring 12
d.a.n.i.e.l Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg Fjällvandring 7
Spof Kungsleden på 16 dagar Fjällvandring 40
PL Abisko Turiststation 5 dagar + tips på dagsturer Fjällvandring 8
Christoffer_123 Sthlm - Rapadalen t/r 5 dagar Fjällvandring 6
philipö Abisko dagsturer, tre dagar maj. Turtips Fjällvandring 13
Bomaye 3 dagar men var? Fjällvandring 7
tombo 6 dagar Jämtland - Tips på toppar Fjällvandring 13
feyadin 2-3 dagar vandring hardangervidda? Fjällvandring 3
Crilloan Södra kungsleden 2-3 dagar Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.