5 dagar runt Sylarna eller Sarek?

Jag och sambon har planer på att vandra i fjällen i början av september. Vi tittar lite på Sylarna, men vi har även diskuterat olika delar av Sarek som ett lämpligt område. Vi är inga fjällvandrare, förutom min egen 10-dagarstur som frilufsare för drygt 25 år sedan. Vi har bara gått lite på Skåneleden och paddlat några helger de senaste åren.

Frågorna som uppkommer är vilket område som skulle vara lämpligt för ett par nybörjare, och var det finns vettiga kommunikationer för att komma till och från området vi ska vandra i (vi bor i södra Sverige och att köra bil är något vi helst undviker). Jag har själv lite svårt att hitta bra sträckor och även om man letar igenom forumet efter information så är det svårt att hitta några konkreta tips som passar oss.
 
Sylarna eller Sarek? Fem dagar, nybörjare och vettiga kommunikationer från södra delarna av landet...

För mig blir svaret enkelt - Sylarna. Sarek blir ett helt annat projekt. Du skriver inte om ni tänkt tälta eller bo i stugor, så det är egentligen lite svårt att komma med konkreta förslag, men...

Ramundberget - Fältjägaren - Helags - Sylarna - Blåhammaren (med middag) - Storulvån
Storulvån - Sylarna - (toppbestigning) - Blåhammaren - Storulvån [Jämtlandstriangeln]
Ljungdalen - Helags - (toppbestigning) - Sylarna - (toppbestigning) - Storulvån

(eller förresten - ta den sista i andra riktningen och avsluta med en bra middag på Helags istället...)

Jamtleden_Liten.jpg
 
Ja just det, boende... Vi tänker tälta (såklart), så etappindelningar är väl inte så avgörande. Dessutom känns det som om man ändå borde ha med sig tält i fjällen, för även om man tänker bo i stuga kan man ju överraskas av dåligt väder.

Ditt första förslag verkar trevligast, så det är nog inte omöjligt att det blir en sådan tur i sommaren. Hur är det med väder och risk för snö i september i Jämtlandsfjällen, vi hade tänkt vandra v37, så kalla nätter med frost kan man kanske räkna med, men dagstemperaturen borde vara rätt ok ändå?
 
Jag gick i Jämtlandsfjällen i september för två år sedan (Storulvån, Sylarna, Gåsen, Stensdalen, Vålådalen). Ingen snö, men kallt blev det om nätterna. Och en hel del regn... Dagstemperaturer omkring 5-10 grader antar jag.
 
jag gick också för två år sedan, precis i månadsskiftet aug - sep med min sambo i triangeln. nästa sista dagen fick vi horisontellt regn som övergick till snö, bland det värsta jag har varit med om. så förbered er. ska tilläggas att vädret var perfekt dom andra dagarna.
 
Dessutom känns det som om man ändå borde ha med sig tält i fjällen, för även om man tänker bo i stuga kan man ju överraskas av dåligt väder.

Jag gillar den inställningen - precis vad jag alltid förespråkar...

Ditt första förslag verkar trevligast, så det är nog inte omöjligt att det blir en sådan tur i sommaren.

Jag har alldeles nyss lagt upp en kortare reseberättelse om precis den sträckan vilken jag gjorde i huvudsak solo under augusti 2013. Så snart den är godkänd för publicering kan jag länka härifrån om du är intresserad. Det är min första artikel, så det skulle inte förvåna mig om det krånglar...

Jag tog det löjligt lugnt och satsade på korta dagsetapper, men går man på lite och har lätt packning är det inga som helst problem att göra den på fem dagar.
 
Jag gick den första sträckan ensam med hund förra sommaren (sista veckan i juli).
Växlade mellan stuga och tält, det var en superhärlig vandring, lite i varmaste laget - runt +30 grader i skuggan (och väldigt lite skugga. När det var så här varmt så råkade vi ut för ett par rejäla åskoväder - var väldigt glad att jag var vid Fältjägaren vid det värsta och inte i ett tält.
Veckan efter så var det ca 10 grader och regn i samma område - vi hade tänkt ta en topptur till Helags, men ställde in det då det endast regnade hela den veckan. Så vädret varierar.

När det var så här varmt, så var myggen inga problem förutom kring Handölan och vid Ulvåtjärn. Men det var MYCKET broms i buskagen.

Det är väldigt mycket folk i triangeln under dessa veckor, så det gäller att vara på plats i tid om man inte vill sova på golvet på stationerna (om man inte har bokat plats, då har man fram till en angiven tid på kvällen)

Om det är varmt när ni går så på sträckan Sylarna - Blåhammaren, så blir det väldigt tort, efter Enkälen. Vi hittade inget nytt vatten att fylla på med för än ca 2 km från Blåhammaren, jag och hunden hade 1,5 liter när vi lämnade Enkälen och det räckte inte på långa vägar. (Men det var extremt tort förra sommaren)

Lycka till på vandringen.
 
Jag gillar den inställningen - precis vad jag alltid förespråkar...
Att vara "självförsörjande" när man är ute och vandrar ser jag som en självklarhet. Har råkat ut för att vindskydd på skåneleden varit fullt när vi kommit fram och då hade vi tur att det var fint väder så att vi kunde sova under bar himmel, efter det har vi alltid haft ett yttertält med oss som en reservbostad..

Jag har alldeles nyss lagt upp en kortare reseberättelse om precis den sträckan vilken jag gjorde i huvudsak solo under augusti 2013. Så snart den är godkänd för publicering kan jag länka härifrån om du är intresserad. Det är min första artikel, så det skulle inte förvåna mig om det krånglar...

Jag tog det löjligt lugnt och satsade på korta dagsetapper, men går man på lite och har lätt packning är det inga som helst problem att göra den på fem dagar.

Ser fram emot din berättelse, det är ju perfekt om man får en uppfattning om området innan man slutgiltigt spikar rutten. Min tanke var att man skulle kunna använda Blåhammaren som en omväg om tiden medgav, då har man antingen fyra eller fem etapper att välja mellan. När jag var i fjällen senast hade vi planerat in en vilodag (som tur var) och denna regnade bort öster om Kebnekajse.

Jag gick den första sträckan ensam med hund förra sommaren (sista veckan i juli).
Växlade mellan stuga och tält, det var en superhärlig vandring, lite i varmaste laget - runt +30 grader i skuggan (och väldigt lite skugga. När det var så här varmt så råkade vi ut för ett par rejäla åskoväder - var väldigt glad att jag var vid Fältjägaren vid det värsta och inte i ett tält.
Veckan efter så var det ca 10 grader och regn i samma område - vi hade tänkt ta en topptur till Helags, men ställde in det då det endast regnade hela den veckan. Så vädret varierar.

När det var så här varmt, så var myggen inga problem förutom kring Handölan och vid Ulvåtjärn. Men det var MYCKET broms i buskagen.

Det är väldigt mycket folk i triangeln under dessa veckor, så det gäller att vara på plats i tid om man inte vill sova på golvet på stationerna (om man inte har bokat plats, då har man fram till en angiven tid på kvällen)

Om det är varmt när ni går så på sträckan Sylarna - Blåhammaren, så blir det väldigt tort, efter Enkälen. Vi hittade inget nytt vatten att fylla på med för än ca 2 km från Blåhammaren, jag och hunden hade 1,5 liter när vi lämnade Enkälen och det räckte inte på långa vägar. (Men det var extremt tort förra sommaren)

Lycka till på vandringen.

Jag har också överraskats av åska, en gång i Cervinia under sommarskidåkning. Vi stod i toppstationen för kabinbanan när det brakade loss, och det var ingen rolig upplevelse. Den andra gången var jag och min pappa uppe ovanför trädgränsen när vi var ute på en dagstur för att gå upp på en topp i Österrike. Det var ganska mörka moln som drog upp över kammen och rätt var det var så var åskan över oss. Vi sprang sista biten ner till en hütte och fem minuter efter att vi kommit innanför dörren slog blixten ner i gårdsplan utanför. Då var man inte kaxig.

Min sambo har börjat tveka lite på valet av tidpunkt. Att det är såpass kallt under dagarna ser hon som ett problem, och jag kan hålla med. Det ska vara njutbart (jag är förvisso inte alls så frusen som min sambo), så dagstemperaturer kring 15-20 i luften är nog det vi siktar på. Jag misstänker att detta är svårt att få i september och att vi då kommer att missa de första höstfärgerna, men eftersom detta också är vår första fjälltur tillsammans ska den också vara trivsam och få oss att vilja komma tillbaka.
Vi har börjat diskutera att tidigarelägga turen några veckor för att få upp dagstemperaturen, men jag ska samtidigt leta lite temperaturkurvor över området så man får en uppfattning om vad det brukar ligga på. Att vandra med packning i 30 grader står jag däremot inte ut med, det är nästan för varmt att ligga still i den värmen.
 
Vi har börjat diskutera att tidigarelägga turen några veckor för att få upp dagstemperaturen, men jag ska samtidigt leta lite temperaturkurvor över området så man får en uppfattning om vad det brukar ligga på.

Om du inte redan hittat temperaturinfo kan jag tipsa om SMHI som har riktigt bra information på sin hemsida.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
bajensthlm 4 dagar runt Kebnekaise Fjällvandring 6
sannas_w 5 dagar runt Kebnekaise Fjällvandring 2
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
erihyl Kungsleden 10 dagar Fjällvandring 7
felixb Kläppen-Helags-Sylarna och tillbaka på 4 dagar? Fjällvandring 10
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3
sweculpepper Kort fjälltur , 2 dagar, 1 tältnatt, tips Fjällvandring 12
Slitvargen Silvervägen 3-4 dagar. Frågor om tur i Arjeplogsfjällen Fjällvandring 4
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
rogera1 2 dagar med härlig vandring? Fjällvandring 0
Lortkatt 2 dagar i Fulufjället med tält Fjällvandring 6
jalanjalan vandring max fem dagar i fjällen Fjällvandring 3
m490c Räcker tre dagar Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 13
coffeefolder Solovandring 7-10 dagar i fjäll slutet av Juni/början av juli Fjällvandring 16
LordHumungus 5-6 dagar i Sarek Fjällvandring 1
kjpil Färdbeskrivning Sarek 2 dagar och 3h Fjällvandring 20
annado1 4 dagar i Jämtland - tips? Fjällvandring 4
Cyklonauten Vandringstur i norge på 5-6 dagar som nås med tåg Fjällvandring 2
sternad Jotunheimen och en fjord på 4-5 dagar? Fjällvandring 3
JohnnyL Några dagar i Abisko Fjällvandring 12
d.a.n.i.e.l Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg Fjällvandring 7
Spof Kungsleden på 16 dagar Fjällvandring 40
PL Abisko Turiststation 5 dagar + tips på dagsturer Fjällvandring 8
Christoffer_123 Sthlm - Rapadalen t/r 5 dagar Fjällvandring 6
philipö Abisko dagsturer, tre dagar maj. Turtips Fjällvandring 13
Askel 6+6 dagar i Sarek Fjällvandring 13
Bomaye 3 dagar men var? Fjällvandring 7
tombo 6 dagar Jämtland - Tips på toppar Fjällvandring 13
feyadin 2-3 dagar vandring hardangervidda? Fjällvandring 3
Crilloan Södra kungsleden 2-3 dagar Fjällvandring 2
jaberg TIPS! Tur på 5-7 dagar, gärna med tågförbindelse Fjällvandring 3
Masthugget Finse med tält 3 dagar i juli -tips på rutt Fjällvandring 0
carina 2 Vandring i Norge 5-6 dagar Fjällvandring 6
Noahspappa Vill ha tips på fjällvandring 3 dagar Tärnaby/Hemavan Fjällvandring 3
JensBond 7 Dagar vandring + Kebnekaise Fjällvandring 58
Zaine Behöver Tips på tur! Kebnekaise som mål, ca. 7 dagar. Fjällvandring 17
Vanish Besseggen och Galdhöpiggen på 2 dagar? Fjällvandring 19
Nettchen Vandra Ritsem - Saltoluokta: antal dagar? Fjällvandring 4
Boullan Rekommendera stugtur, i Jämtland eller i närheten av Trondheim, 3-4 dagar, juni 2014! Fjällvandring 6
BeatriceK Söker lämplig stugtur, 4 dagar i Lapplandsfjällen Fjällvandring 9
kjpil Färdbeskrivning nybörjarrutt i Sarek. 5-7 dagar. Fjällvandring 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.