Vill ha tips på fjällvandring 3 dagar Tärnaby/Hemavan

Hej på er.
Till sommaren tänkte jag och frugan ta en avstickare och inte gå de vanliga lederna vi går.
Någon som har tips och bra tankar angående vandring i Tärnaby eller Hemavan.
Gärna ca 3 dagar (2 nätter) och att man anländer till samma plats som man avgick ifrån.
Eller eventuellt i anslutning med Hemavan (flyg) :)
 
Om man vill vara ensam i fjällen kan jag rekommendera Artfjället som vandringsområde. Inga egentliga leder och inga stugor gör att det är väldigt få som går där. Är man intresserad av botanik eller geologi så är Artfjället fantastiskt. Och man får fantastiska vyer över Okstindarna på Norska sidan gränsen. Har vandrat där men det är rätt många år sedan.
Lämplig startpunkt är Strimasund 4 mil norr om Hemavan.
Där går man på broar över älven och följer stigen upp till Sotbäcksgrottan och Gertrudstjärnarna, sen blir det stiglöst men med fantastiskt lättgången fjällhed. Man kan i princip välja vilken rutt man vill. Det finns inga svåra vad eller annat som kan ställa till det. Men eftersom det ligger västerut från Hemavan så är det större risk för regn.
Det går även att starta i Rönäs eller från Klippen. Ruttjebäcken ovanför Rönäs är en sevärdhet i sig.
Sträckan Strimasund - Rönäs är ca 3 mil, samma om man går Strimasund - Klippen .
Kan man orda med transporter är det perfekt för 2 övernattningar.

Vill man ha mer högalpint och hålla sig närmare Hemavan rekommenderar jag istället ett besök till Måskenåive-glaciären. Både glaciären, miljön och utsikten är sevärd.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Måskonåiveglaciären
Jag var där för några år sedan. Då startade jag i Umasjö och följde leden mot Syterstugan i 9 km innan jag stannade och tältade. Andra dagen gick jag upp mot glaciären.
Jag fortsatte sedan upp till Sytertoppen och leden ner mot Viterskalstugan för att tredje dagen gå ner till Hemavan.

Vill man börja och sluta i Hemavan så går man förbi Viterskalstugan till vadet över Syterbäcken och 500 -600 m upp efter Viterskalsbäcken. Där finns bra tältplatser. Strax ovanför går bäcken i en kanjon med en serie pooler där solen lyser in på eftermiddagen och ger en helt underbar turkos färg åt glaciärvattnet.
Man kan sedan göra en dagsetapp med lätt packning upp längs Viterskalet och fortsätta över sadelpasset mot Måskonåiveglaciären. Sen går man lämpligen tillbaka samma väg eller om man har ork i benen så tar man sig upp på Norra Sytertoppen innan man återvänder till tältet.

Hoppas ni får en trevlig tur vad ni än väljer.
Eluh
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Fjällnjutaren Tips på 3-4 mils fjällvandring i Lappland Fjällvandring 15
krihamm Tips på 5-7 dagars fjällvandring Fjällvandring 12
madfor4 Tips på fjällvandring i Dalarna? Fjällvandring 7
Noatun. Tips på tvådagars fjällvandring Jämtland Fjällvandring 1
hjerner tips på fjällvandring Fjällvandring 5
millamill tips på 2 dagars fjällvandring nära oslo? Fjällvandring 1
snuffle Tips på fjällvandring med övernattning i stuga Fjällvandring 10
niklaz Tips på tidig fjällvandring, ca 2:a veckan i juli Fjällvandring 12
fsundin Tips på område för fjällvandring i Norge? Gärna jämfört med Kebnekaise Fjällvandring 3
JohannaXX Tips på fjällvandring och fiske...? Kan Vindelfjällen vara något? Fjällvandring 13
jesper_gbg Tips på 5-dagars vandring? Fjällvandring 13
Sverker G Nybörjare på fjällvandring, tips önskas... Fjällvandring 4
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Christoffer_123 Tips på 4-5 dgr laponia Fjällvandring 3
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Helena Bergman Tips på rutt Åre - Gäddede m FÅ VÄGAR Fjällvandring 6
tinyvaldemar Tips på fint hus för vandring Fjällvandring 3
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
Essexblue Tips på tältplatser Anarisfjällen Fjällvandring 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...