Vandra i sarek fem dagar

Hej!

Detta är mitt första inlägg här, har dock läst lite här fram och tillbaka om vandring här. Det är så att jag och tre andra ska vandra till sommaren. Vi räknar med att ha 5 (+en dags marginal) hela dagar med vandring. För fyra år sedan var två av oss uppe i kebnekaisefjällen så dem känner vi är avklarade och jag har försökt sikta in oss på sarek.

Dock har jag svår att hitta vandringsstråk som går på fem dagar. Det hade varit kul att inte gå över kungsleden samtidigt som det ju underlättar en del.

Vi är en äldre och tre 20-åringar med god grundkondition och friluftsförståelse pga orientering men vi har ingen större rutin av vandring. Vad rekommenderar ni för stråk i fjällen, om utrymme finns hade det varit kul att se en topp också. Vilka är hyfsat lätta att gå upp på?

Tack för svar!

MVH Martin
 
Hm. Lite kort tid, Sarek är sällan mindre än 2 dagar in eller ut. Om ni är snabba på att gå så borde Suorva - Bierikjavrre - Suorva gå. Kanske då även med en dag vid sjön för att gå upp mot Vuojnesjiegna och kanske även upp mot topp där (men när det gäller toppar så är min erfarenhet begränsad, jag är en dalvandrare).
 
Rinim - Snavvavvagge - Aktse.

Det kan man lugnt göra på fem dagar. Men vandra inte i Rapadalen hela vägen utan ta höjd vid renvaktarstugan och vandra sista biten uppe på fjället.
 
Du måste läsa Hans Fowelins bok "Vandringsturer i Sarek". Här kan man snabbt och överskådligt se vilka alternativ som finns.

Som redan påpekats tar en rimlig Sarektur längre tid än vad ni har planerat för. Jag tycker själv att man behöver minst 7-8 dagar inklusive in- och utfart. Kan ni inte fixa några fler dagar?

Utöver de alternativ som föreslagits ovan kan ni flyga helikopter från Kvikkjokk till Tarraloubbalstugorna, gå in i Sarvesvágge, upp i Lullihavagge, över bron vid Gådhokjåhkå och åter ner till Kvikkjokk.

En annan variant är att gå via Algavágge till Skarja, Ruotesvagge till Treparksmötet och sen vidare till Änonjalme och båten till Ritsem.

Lycka till önskar Pelle
 

avslutad210712

Gäst
För fyra år sedan var två av oss uppe i kebnekaisefjällen så dem känner vi är avklarade och jag har försökt sikta in oss på sarek.

Så tar Ni fem dagar i Sarek så är den biten avklarad sen.

Nästa år kan Ni kanske klara av Jotunheimen på tre dagar.

Märks att jag är en senfärdig Kalixbo för efter "något" fler dagar i Kebnekaisefjällen så är jag fortfarande inte "klar" med den biten av fjällvärlden.

Lycka till

[Ändrat]

Som redan påpekats tar en rimlig Sarektur längre tid än vad ni har planerat för. Jag tycker själv att man behöver minst 7-8 dagar inklusive in- och utfart. Kan ni inte fixa några fler dagar?

Klarar man av Kebnekaisefjällen på en tur så behöver man max fem dagar på sig för att klara av Sarek.
 
Jag får ber om ursäkt för det jag sagt. Vi är som sagt inga erfarna vandrare så jag tänkte nog att man var klar, iallafall att när man åker upp denna gången och komma till något annat ställe.

Dock känns det svårt att veta var man kan gå om man inte vill följa de stora vandringslederna men jag får undersöka kebnekaise-fjällen lite noggrannare! Tack för svaren så länge :)
 
För att föra tillbaka diskussionen på något konstruktivt:
Vad är det som lockar dig med just Sarek? Sarek är vackert, inte tu tal om saken, men på fem dagar är det svårt att hinna njuta av skönheten.
Berätta var för slags vandring ni vill göra på era fem dagar utan att låsa in dig på ett område så kan du säkert få en massa bra förslag här.
 
Hm , tack för påpekandet (seriöst). Blev nog lite låst, tänkte att det var det som fanns. Efter O-ringen i sommar som går i Boden är det en veckas (bakislördag - fredag) semester som är tänkt att ägnas åt vandring. Gärna utanför de absolut största lederna då jag (återigen) gissar att det är mycket folk i skiftet Juli/Augusti. Några föslag på andra områden?

Det jag har "sett" i kebenekaise är nikkaloukta till Sälkastugorna, upp i halva dalen mot nällöstugorna och tillbaka, samt sydtoppen. Allt utom där blir väldigt bra alltså!
 
...upp i halva dalen mot nällöstugorna och tillbaka,...

Verkligt synd att du vände, då missade den vackra sträckan ner i Stour Raitavagge efter Nallostugan och övre Vistasdalen. Bara den sträckan är värd ett nytt besök!

Som tidigare antytts, vmlar det inte av kortare turer på 4-5 dagar, men några förslag är:
- Vakkotavare-Nikkaloukta (inte lika frekventerad söder om Singi som norra Kungsleden. Tyvärr sammanfaller den med sträckan Nikkaloukta-Singi som du redan gått)
- Padjelantaleden Kvikkjokk-Staloloukta (flyg helikopter tillbaka till Kvikkjokk)
- Hemavan-Ammarnäs
- Du kan även kombinera en rundtur med Abisko som start och slutpunkt.
 
Verkligt synd att du vände, då missade den vackra sträckan ner i Stour Raitavagge efter Nallostugan och övre Vistasdalen. Bara den sträckan är värd ett nytt besök!

Som tidigare antytts, vmlar det inte av kortare turer på 4-5 dagar, men några förslag är:
- Vakkotavare-Nikkaloukta (inte lika frekventerad söder om Singi som norra Kungsleden. Tyvärr sammanfaller den med sträckan Nikkaloukta-Singi som du redan gått)
- Padjelantaleden Kvikkjokk-Staloloukta (flyg helikopter tillbaka till Kvikkjokk)
- Hemavan-Ammarnäs
- Du kan även kombinera en rundtur med Abisko som start och slutpunkt.

Det tyckte vi också! Men det var i mitten av juni och snön var för djup med den utrustningen vi hade. Vi vågade helt enkelt inte gå längre med fotlederna som insats!

Helikopter låter lite skoj, vad kostar en sån flygning?

Red. 850 kr enligt http://www.fiskflyg.se/kvikkjokk/vandring/padjelantaleden/
 

avslutad210712

Gäst
Jag får ber om ursäkt för det jag sagt. Vi är som sagt inga erfarna vandrare så jag tänkte nog att man var klar, iallafall att när man åker upp denna gången och komma till något annat ställe.

Dock känns det svårt att veta var man kan gå om man inte vill följa de stora vandringslederna men jag får undersöka kebnekaise-fjällen lite noggrannare! Tack för svaren så länge :)

Ta det inte så hårt.

Fick en del "påhopp" när jag var ny på utsidan i stil med "sök för f*n innan du frågar" *S*
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
cybiont Vandra Sarek till Bodø Fjällvandring 3
moa_k40 Vandra Sarek utan stora vad? Fjällvandring 7
bensson När vandra i Sarek? Fjällvandring 13
nickeB Vandra i Sarek Fjällvandring 10
Jonas Y Vandra i Sarek Fjällvandring 21
ansc09 När vandra i Sarek? Fjällvandring 2
Ann-Cha När är det bäst att vandra i Sarek? Fjällvandring 9
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
Stordrulen 2000:- för att vandra i bla Vålådalen. Fjällvandring 94
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Varför vandra? Fjällvandring 93
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Kveke Vandra över helagsfjället Fjällvandring 3
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Slitvargen Vandra Laisdalen från Laisstugan till Adolfsström Fjällvandring 1
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
Fraeddan Vandra med två småbarn Fjällvandring 4
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
Totteman Träna för att vandra Fjällvandring 61
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
kopperhead Vandra till Skierfe början av juni 2019 Fjällvandring 2
esterfinnstrom Vandra laugavegur? Fjällvandring 6
JNybbe Vandra 4 nätter, vart då? Fjällvandring 2
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
gusfallca Vandra i Rogen Fjällvandring 1
naturälskaren Vandra i Norge - råd? Befinner mig i Flåm Fjällvandring 1
MalinSa Vandra Marsfjällen från Kittelfjäll, fråga om ett vad Fjällvandring 0
elihe1 Vandra i Norge Fjällvandring 0
Vattenvargen Vandra med junior Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.