Ruttkritik önskas, Sarek 7 dagar aug/sept

Hej allihop!

Är ny här på utsidan och har läst en hel del angående Sarek eftersom vi inte har varit där förut. Jag har hittat en rutt jag tror att vi borde klara galant men tänkte posta den här för att höra era synpunkter ang. eventuella svårigheter på vägen (jag har läst en mängd trådar som behandlar delar av vägen men saknar fortfarande input på ett par ställen)... Vi är nämligen inte särskilt vana vadare även om vi är vana vandrare i övrigt.

Rutten:
Saltoluokta-Sitojaure-skråa västerut ner i Rapadalen – följa stigen upp till Pielastugan (eventuell toppbestigning av Låddepakte om vädret/tiden tillåter) – upp till Suorva via bron över Guhkesvákkjåhka. Jag har fått det till c:a 9 mil och vi har knappa 7 dygn på oss (lördag em. till lördag lunch). Vi hade tänkt oss att gå sista veckan i augusti eller första veckan i september.

Det jag är särskilt intresserad av är svårighetsnivån på de vad som finns längs vägen. Jag är medveten om att det beror på om det har regnat, temperaturen (glaciärsmältning) etc. men jag undrar mest om några av dem är ökänt knepiga eller om det är något annat man bör vara försiktig med? Eftersom jag läst att en del vad kan vara knepiga i Rapadalen samt att mygg och vide i mängder besvärar undrar jag också hur långt västerut man kan ”hålla sig på höjd” innan man går ner i själva dalen för att slippa så mycket som möjligt av det?

Stort tack för era synpunkter!

Nylunds
 
Min erfarenhet är att det normalt sett inte är några större problem med vaden i Rapadalen (om man inte ska ta sig över själva Rahpaädno dvs.) - söker man lite uppåt och nedåt från stigen så brukar man hitta ganska enkla vadställen. Men som sagt - det är ju alltid beroende av vädret.Sydost om Lulep Spadnek rinner en jokk som är väldigt djup (men smal och med stillastående vatten) - det brukar dock ligga några trädstammar över den så då är det ju bara att traska över.

Över huvudtaget är Rapadalen ganska lättkorsad om man håller sig till stigen (undantaget vissa passager vid Rapaselet som är blockiga och igenvuxna. Har ni tur så är vattenståndet lågt i Rahpaädno - då kan man gå ute på sandbankarna - i så fall blir det rena strandpromenaden.

Toppturen upp till Låddebakte rekommenderas varmt - det är en häftig utsikt och inte särskilt svårbestiget!

Har aldrig skråat ned i Rapadalen från "höjden" - jag skulle förmodligen satsa på att gå ned strax norr om Alep Spadnek, kanske följa Lulep Vassjájågåsj ned mot stigen - ser lite brant ut därefter tycker jag.

Passagen upp från Bierikjavre mot Suorva har jag aldrig gått så den delen kan jag inte uttala mig om.
 
Låddebakte är kalas att gå upp på, ganska enkelt, iaf ifrån Snavavagge.
Utsikten är perfekt och jag tyckr man missag mycket om man inte tar någon topp-tur.
Allt bestämt av vädret såklart, är det låga moln så vänta ett par timmar så kanske det lättar?
Jag har aldrig gått nere i Rapadalen, men om ni har chansen tycker jag ni skall gå upp på Skierffe också, det är stig hela vägen och väl värt att titta ner i Rapadalen. Det borde inte bli så många extra timmar att gå upp dit.
 
Stort tack för svaren! Har helt förbisett Skierfe men den ligger ju minst sagt lägligt till att "svänga upp på"! Skönt att höra infon om vaden också. Den djupa jokken med stockarna lär vi sannolikt missa om vi håller oss till planen att skråa ner. Sandbankstipset kan även det komma till pass!

Om vi räknar in Skierfe och Låddebakte och lägger till en mil så landar vi på cirka 10 mil på 7 dagar. Är det tight planering i Sarekterräng eller lagom? Vet som sagt inte hur mycket långsammare det går än t.ex. i Kebnetrakterna?

Som en jämförelse gick vi i september i fjol: Abisko-Vakkotavare (via Lapporten - Mårmapasset - Nallu - Kungsleden) vilket blir cirka 12 mil, på samma tid. Om man tänker sig oledad terräng däromkring och jämför den med Sarek, är skillnaderna några att tala om eller är de försumbara?

Är det någon som har input om Pielastugan-Suorva (väster om Bierrikjaure, över bron och vidare) tas den emot med stor tacksamhet.

Nylunds
 
Jag tycker tidplanen verkar rimlig, dock utan reservdagar. Men tänk på att det blir nermörkt fram på kvällen denna årstid så man måste slå läger i tid. Blir det ont om sådan får ni väl skippa någon topp.

Jag planerar också att avsluta vid Suorva i sommar och har då läst på vad mer erfarna vandrare säger om slutsträckan (sökord Suorva). Även om meningarna är delade så tänker jag gå över bron och sedan uppströms Gukkesjokk för att sen klättra upp mellan topparna 1274 och 1423. Vidare väster om sjön Vuosskeljávrre mot sjön Sliehkkojávrre. Där tältar jag vid sjöns västra ände och sista dan går jag ner i skogen mellan Sliehkok och klumpen vid sjöns östra ände.

Alternativet - som ändå tycks vara vanligast - är att gå nordost från bron förbi Nienndo, senare norrut och runda fjället Njavvetjåhkkå. Nackdelen med detta tycks vara vegetationen samt - ibland - vadet över Njavvejågåsj. Väljer man denna färdväg kan det vara idé att hålla höjd för att slippa en del vegetation.

God tur önskar Pelle
 
Är det någon som har input om Pielastugan-Suorva (väster om Bierrikjaure, över bron och vidare) tas den emot med stor tacksamhet.

Nylunds

Från pierikjaure förhållandevis lättgången hedmark längs västra stranden. Tag sedan sikte och skråa upp mot "passet" mellan Vuojnesvaratj (1006) och Vuojnesskajte. Glöm inte att titta tillbaka på den fina utsikten) Lätt ned till bron över Kukkesjokken. På andra sidan följer man stigar runt Nienndo. När man rundat Nienndo finns okej tältplatser. Därifrån bör man hålla höjd för att inte hamna i videsnåren runt renvaktarstugan. Man håller höjd runt Njavvetjåkkå och skråar sedan lite ner mot Suorva. Jag har vadat över (trippat torrskodd) och tältat vid Njavvejåkken vid X 7487669 Y 1601066, fin tältplats. Det går en stig ner genom snåren och följer man den är det inga problem. Kommer man bort från den så får man kämpa med lite snår men det är inga större problem.

Här en bild av Pierikpakte, Pierikvaratj och en skymtande Pierikjaure tagen en bit ner från vuojnesvaratj. September 2007.
 

Bilagor

  • Sarek2007PAN-8652US.jpg
    Sarek2007PAN-8652US.jpg
    23.8 KB · Visningar: 572
Då är det klubbat att det blir den sträckan! (givetvis med vissa väderbrasklappar etc.)

Stort tack för infon allesammans, mycket värdefullt! Börjar bli riktigt sugen nu, särskilt med den där vyn som inspiration!

Nylunds
 
Bra att hålla höjd efter Nienndo för att inte hamna nere i videt som sagt, finns ett stort och markant flyttblock mitt i sluttningen som man kan sikta på. Det kluriga är sedan att våga falla av tillräckligt tidigt, så att man inte hamnar onödigt högt upp längs Njavejåkkå - då får man en onödigt tuff nedstigning. Man vill gå rakt mot sjön 642, men sluttningen är så pass konvex att man inte får syn på den lilla pölen sydväst om förän man är alldeles intill den. Det finns bra vadställen just ovan den skarpa kröken vi ovan nämnda pöl, men det bästa är nog ändå att gå ända ner till sjön 642 och vada där - då kommer man rakt på stigen som ringlar sig fint och lättvandrat ner mot Jiertajaure.

[www.gis.lst.se/lanskartor]
 

Bilagor

  • 642.jpg
    642.jpg
    106.7 KB · Visningar: 609
Ska man passera Njabbejåkkå så långt ner ska det nog till att den är rejält lugn! Gick över mitt i juli hundratals meter norr om den föreslagna passagepunkten på den där kartan (vi tältade precis vid "kröken" strax väster om sjö 642). Då var det ändå ett ganska elakt vad med rejält flödande vatten upp till knäna.

Eller... glöm det där. Tittade nu på satellitbilder och det verkar som att floden "slaktas sönder" längre ner . Finns säkert bra vadställen!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Christoffer_123 Synpunkter önskas på tidig tur t/r Kvikkjokk Fjällvandring 14
Neae Tips önskas inför tre-dagarsvandring! Fjällvandring 3
CleoT Tips önskas om Sarek Fjällvandring 8
Friluffarna Tips önskas: Vita sten till Aktse eller Rinim till Aktse? Fjällvandring 2
solohiker Önskas tips för långvandring, Keb - SF - Padjelanta - Sarek Fjällvandring 5
Struensee Tips på kortare fjälltur önskas! Fjällvandring 2
Struensee Kommentarer kring min Sarekrutt önskas! Fjällvandring 15
Tagetes Tips om Skäckerfjällen önskas! Fjällvandring 2
mkruse Sarek - tur och utrustningshjälp önskas Fjällvandring 52
Struensee Hjälp angående klädesval på fjälltur önskas! Fjällvandring 6
k elias Vandringstips abisko/Narvik m barn önskas! Fjällvandring 4
Struensee Tips på fjällturer önskas! Fjällvandring 10
mkruse Padjelanta - förslag på rutt önskas! Fjällvandring 4
Lull Tips på vandringsstavar önskas. Fjällvandring 16
Miss Yster Haglöfs Skarja - Vill ha! Hjälp önskas! Fjällvandring 24
cloud76 Tips på sovsäck önskas! Fjällvandring 8
Sluthuvet Tips önskas på kort och enkel vandring. Fjällvandring 4
sofiah Vandra i Norge v 31 med barn/ungdomar - tips önskas Fjällvandring 0
Michael Jönsson Höstvandring Vistasdalen-Nallo-Keb. Hjälpande hand önskas! Fjällvandring 22
arvid andersson Synpunkter önskas på vandringsled i Sarek. Fjällvandring 3
borefelt Tips på stugboende i fjällen önskas Fjällvandring 4
_DanneW Öm under fötterna -tips önskas Fjällvandring 11
oscar.nystromer Råd önskas av vana: Sova i kvällssolen, Trangia kök, ont i ryggen och GPS: Fjällvandring 13
Viljan82 Tips på vandring 4 dagar i början på juni önskas Fjällvandring 1
MarieC Norgetips önskas! Fjällvandring 3
hbc_backlund Synpunkter och tips på Sarektur önskas! Fjällvandring 4
Mike C Kortvarsel tips angående stugtur önskas. Fjällvandring 8
Lars karlström Fjällvandring med barn - förslag på turer önskas Fjällvandring 7
Jentuss Respons önskas på tur (Kebnekaise) mm Fjällvandring 6
Maija Tips för Jotunheimen önskas Fjällvandring 12
friskluft Turförslag Kvikkjokk->Bårddetjåhkkå önskas Fjällvandring 27
Harald Cederlund Synpunkter önskas på tur kring Pårte Fjällvandring 11
dmitrij Tips om Alaska önskas Fjällvandring 7
Kay Tiger Tips på rutt i bd10 önskas. Fjällvandring 2
Pappan Tips önskas inför Sarektur Fjällvandring 8
Sverker G Nybörjare på fjällvandring, tips önskas... Fjällvandring 4
cnygardh Solotur i Sarek, tips önskas! Fjällvandring 16
Gunilla Jämtland - snabba tips önskas! Fjällvandring 6
tahoma Första tur Hemavan-Tärnasjön råd och tips önskas Fjällvandring 13
Sven S Tips önskas: Fjällvandring veckan före midsommar Fjällvandring 12
body Vandringstips önskas! Fjällvandring 6
nidob49 Vandraruppror önskas. Fjällvandring 17
fredl Riksgränsen / Kiruna 22-28 Juni, tips önskas! Fjällvandring 7
lindfors förslag på kombinerad vandring-fiske tur önskas Fjällvandring 6
laurentiusweg Myggsituation i Sarek? Rapporter önskas Fjällvandring 9
plp Hjälp med vägval Pårek - Mikkastugan önskas Fjällvandring 1
hsalberg Tips önskas om vandring Hemavan-Ammarnäs området? Fjällvandring 2
petratetra Tips om Jotunheimen önskas! Fjällvandring 14
cnygardh Aktuell rapport om vattenläget i Sarek önskas!! Fjällvandring 8
avslutatmedlemskap150217 Aktuell rapport Sarek önskas Fjällvandring 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...