70+5 Liter

Hej! Ska nu i sommar gå hela bohusleden och behöver en ny ryggsäck. Jag är 16år, 180 lång och väger varierande mellan 70-75. Jag har fastnat för den här ryggsäcken:

http://www.stadium.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/Stadium-SwedenB2C-Site/sv_SE/-/SEK/ViewProductDetail-Start;pgid=5wZCegiyJxVSR0o51cJHh9ri0000CvaL7wAg

Den känns riktigt go på men är den för stor? Kommer vara borta typ 14 dar..
Jag gillar även den lilla ryggsäcken som hänger med eftersom jag gärna gör expeditioner när jag slagit läger. Alltså funktionerna är superb och allt sånt men om ni tycker den är för stor får ni gärna skicka ett exempel på en annan ryggsäck med typ samma funktioner..? Skulle vara bra om den inte är dyrare utan tvärtom..:)

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Fundera igenom hur mycket packning du kommer att ha med dig. I mina ögon låter 70 liter ganska mycket, 55 liter för en vecka osupportad tror jag är en rimlig nivå. Då blir säcken dessutom lättare. Dessutom kommer du ju ha bra provianteringsmöjligheter på vägen, så max 55 liter skulle jag säga; men testpacka dina prylar i en låda som du kan räkna ut volymen på och se var du hamnar.

Avseende en dagtursäck kan du, om den inte är s a s inbyggd i rygggsäcken, ta en liten komprimerbar historia, t ex Marmot Kompressor eller Mountain Hardwear Scrambler. Det blir nog lättare också eftersom man inte har en massa fastsättningssystem (dragkedjor eller remmar) i onödan.

[...]skicka ett exempel på en annan ryggsäck med typ samma funktioner..? [...]

Vilka funktioner är det du eftersträvar (utöver att den ska gå att bära på ryggen ;))? Är det ett måste med justerbart bärsystem? Extrasäcken? En massa remmar på utsidan att spänna fast prylar i? Topplock? Sidfickor? Öppning i botten? Extra slitstark väv? Om inget av detta är särskilt viktigt skulle jag, med hänsyn taget till volymbehovet som jag skrev ovan, ha satsat på en GoLite Jam2 eller kanske något från Granite Gear. Båda märken finns hos GetOut.

Jag spänner gärna på sovsäck, liggunderlag och tält på utsidan så gärna remmar och så. Sen är inte den lilla ryggsäcken jätteviktig. Men jag är ganska opraktisk och jag tar oftast det säkra före det osäkra. Jag har med mig all proviant från början(inte vatten).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips