Billigare "low-tech tält"

De flesta trådar i forumet handlar om kanonbra tält som ja gärna skulle vilja ha men inte har råd till som student...

Snart nästan ett år efter lumpen e ja sugen att dra ut i skogen igen.
Kommer dra ut i skogen mer än förut men vet inte om jag verkligen behöver ett tält i 4000 kr klassen. Känns omotiverat dyrt just nu även om det säkert håller längre och har bättre funktion.
Om ett okänt antal veckor nu i sommar e planen att ja o några kompisar ska ut o vandra i en vecka ungefär en liten paddlingstur är oxå tänkt.

Ett tält som jag är lite intresserad av är EVEREST TRAVEL BIKE

http://www.stadium.se/is-bin/INTERS...il-Start?ProductUUID=lRjCROinWpAAAAESdQFxRGrs

Som "nybörjar" tält eller som "prova på" tält vad har ni att säga om det? Är det mer värt än de kupol tälten för 300kr?
Kommer vara ute när klimatet är iaf över 5 grader på natten.
 
Jag tror att det funkar fint. Har i stort sett bara positiva erfarenheter av Everest. Det du får på detta tält som du inte har på kupoltälten för 300 kr, är en absid där du kan förvara ryggsäcken när det regnar på natten. För mig är sånt värt en hel del!
 
Det kommer säkert funka alldeles utmärkt.

Det du får för dina extra hundringar jämfört med de riktiga lågpristälten är dels absiden, dels (förmodligen) bättre kvalitet i sömmar och liknande.

Det som saknas i det tältet jämfört med ett dyrare är (gissningsvis, baserat på everesttält jag haft tidigare) ventilation, vindtålighet och snabbare uppsättning.

Sämre ventilation ger kondens, vilket är irriterande men definitivt något man kan leva med. Dyrare tält är dessutom inte alls någon garnti för att du slipper det problemet.

Vindtåligheten spelar ingen större roll så länge du inte absolut måste tälta på den mest utsatta fjällheden i oväder, eller korsa grönland på skidor...

Om tältet är lite krångligt att sätta upp betyder det bara att du måste planera lite. Slå upp tältet innan störtregnet kommer...

Lycka till och kom ihåg att det är mycket bättre att vara ute med ett billigt tält än sitta hemma och spara till ett dyrt!
 
Ventilation och sån't

Det tältet du föreslår har jag redan rekommenderat bekannta på bygden. Tror du kommer att bli mycket nöjd.
Är det dålig ventilation i yttertältet spänn upp marksidan på kortsidorna med en pinne på varje sida.
Har själv använt kök och kastrull till det....
Även jag håller med Gustav.
Kom ut och Lycka till!
//J
 
Ang billiga tält

Är man nu lite förutseende kan man tjäna en slant genom att hålla koll på butikers reor och begagnat sajterna. Har själv köpt flera Hilleberg, MHW och Marmot tält till ca halva priset. Säljer man sedan innan de blir slitna kan man få ut ungefär vad man en gång betalat. Har på så vis både sovit gratis i "dyra" tält och sluppit retat mig på kondens, vikt och en och annan feldesignad detalj! ;)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.