6C ute vs 6C inne

Det mesta som redan skrivits stämmer ju precis.
Till detta bör dock också läggas att allt jag klättrat har faktiskt varit lite soft graderat. Däremot finns det ett antal leder jag inte kommit uppför. Dessa har varit påtagligt sandbaggade. Detta stämmer alltid.
 
Jag satte en 7a+ inne på första försöket, det har jag inte gjort ute... Några månader innan kom jag inte ens upp för en 6a inne med gjorde en 6c enkelt samma kväll.

Visst kan man stöta på lustiga graderingar ute ibland men inne så höftar de väll bara till med något utan att ha klättrat den?
 
Jag håller nog med Mike. Inne bekräftas inte graden på samma sätt som den kan göra ute. En grad inne blir vad den blir när leden skruvas och sedan är det nog sällan så att det sker någon förändring. Leder ute genomgår en hårdare granskning innan graden bekräftas till fullo. I föraren kan det visserligen fortfarande stå förstabestigarens gradförslag men många som klättrar kan vara överens om att den är hård/soft för sin grad.
 
Jag tror att ett ganska typiskt "problem" är när duktiga klättrare graderar...

Dvs t ex när en klättrare som klättrar uppåt franska åttor, ska försöka ange på en inomhusled om det är 5c eller 6b. Jag har ju på ett och samma gym cruisat leder som varit flera grader högre än andra som jag inte kommit uppför.

Jag har stött på samma problem utomhus, dvs jag har klättrat en led som legat två grader högre än mitt tidigare pers - men konstaterat att förstebestigaren normalt kämpar med betydligt hårdare leder. Självklart ska en duktigt klättrare även göra lätta leder om hen vill, men kanske vore det bra att ta hjälp av nån som oftare klättrar lättare leder, när det ska graderas.
 
Här, som i andra graderingsdiskussioner, så tycker jag mig se sjukan att söka efter en exakthet som inte finns. Svårighetsgradering av klätterleder är ingen vetenskap, knappt ens en konst utan på sin höjd ett erfarenhetsbaserat tyckande. Därför tycker jag att ett alltför finmaskigt graderingssystem lätt blir missvisande. OK för fransk 6a, 6b, 6c etc. men hur mycket information tillför (+) på resp. grad.
Självklart kan olika klättrare uppleva olika leder som "soft" eller "hårt" graderade beroende på vad man är bra på resp. mindre bra på samt beroende på kroppslängd m.m. Det är inget konstigt eller felaktigt i detta.
Jag har sedan länge slutat jämföra grader utomhus resp. inomhus då, åtminstone för svenska förhållanden, skillnaden i klätterkaraktär oftast är högst betydande.
 
Fast att det är en "sjuka" ligger ju i betraktarens öga i allra högsta grad!

Min personliga åsikt som nytursmakare och klättrare är att få graden så exakt som möjligt - efter som jag själv inte ser något positivt med sandbags eller för softa leder eller problem.

En viktig del av klättringen för mig är att utvecklas genom att klättra hårdare onsight och hårdare redpoints för varje säsong. Då blir graderna väldigt viktiga. Jag förstår att många ser det som "sjukt" men jag tror det är viktigt att respektera olika sätt att njuta av klättring.

Ju fler repetitioner, ju finmaskigare skala och desto mer diskuterade kring grader - gärna i databasform som på 8a.nu eller 27crags.com - desto bättre graderingar. Det ger mig och många andra en större upplevelse.
 
efter som jag själv inte ser något positivt med sandbags eller för softa leder eller problem.
Jag håller med, men det är tydligen en del som inte gör det. Jag var ute vid Sjöända och klättrade i helgen och råkade höra en som beskrev några leder och sa att de kunde uppfattas som hårt graderade, men att det ska vara hårt på Sjöända. Jag tyckte jag kunde tyda lite stolthet, men jag kanske uppfattade det fel... Så uppenbarligen finns det klättrare (i alla fall den klättraren) som tycker om sandbags, i alla fall när det gäller vissa (lokala?) områden. Varför vill man det egentligen? Är det för att man ska kunna slå sig på bröstet när besökande klättrare kommer? Eller vill man vänja sig vid sandbags för att lätt kunna plocka grader när man reser lite längre?

Ja, jag borde frågat klättraren i fråga istället för att ställa frågan här... Jag hade en livs levande sandbag gillare framför mig men passade inte på :(
 
Åk till Arco och klättra femmor som polerats upp till glashala, dåligt säkrade sjuor. Då blir man ödmjuk eller skitgrinig (beroende på hur mycket man mediterat på sistone).
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...