Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
6000+ Berg var finns ni??
- Trådstartare hink
- Start datum
Åk till La Paz i Bolivia. Bo på hotell och ät på resturang samtidigt som du acklimatiserar dig i staden på 3700 möh. Alldeles i närheten ligger t ex Illimani 6460m (PD), Huayna Potosi 6088m (F/PD) och, lite längre bort, Sajama 6522m (PD) som är Bolivias högsta berg.
Eller åk till staden Huarez i Peru. Här finns fler berg än du kommer att hinna med. Ett centrum för folk som tycker om att pulsa i snö på hög höjd. Ligger också över 3000 meter.
Eller åk till staden Huarez i Peru. Här finns fler berg än du kommer att hinna med. Ett centrum för folk som tycker om att pulsa i snö på hög höjd. Ligger också över 3000 meter.
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Aconcagua
Aconcagua är väldig otekniskt. Du behöver bara se upp för höjden och vädret. Stämmer det så kan du springa upp i joggingskor och tights. (Finns bilder på folk som har rekordet vid baslägers "hotellet"). Men jag har även sett tält blåsa sönder när det kom in dåligt väder och då är det kallt.
Aconcagua är väldig otekniskt. Du behöver bara se upp för höjden och vädret. Stämmer det så kan du springa upp i joggingskor och tights. (Finns bilder på folk som har rekordet vid baslägers "hotellet"). Men jag har även sett tält blåsa sönder när det kom in dåligt väder och då är det kallt.
Kolla in http://www.summitpost.com/ där finns kanske det du söker
Denali
Denali är inte så tekniskt krävande om man tar normalleden. Däremot är klimatet ganska krävande.
http://www.ess.slu.se/peterask/fri/Alp/Denali/Denalimain.htm
Peter
Denali är inte så tekniskt krävande om man tar normalleden. Däremot är klimatet ganska krävande.
http://www.ess.slu.se/peterask/fri/Alp/Denali/Denalimain.htm
Peter
Alpina graderingar enligt franska systemet (och andra)
Är som följer:
F - Facile
PD - Peu difficile
AD - Assez difficile
D - Difficile
TD - Trés difficile
ED - Extremement difficile (brukar vanligen graderas ED1-4)
Detta är ett "samlingsbetyg" för svårigheterna och riskerna på leden. Tex kan en led vara tekniskt enkel men seriös pga stora objektiva faror som hängande seracer, stenfall etc samt vara otillgänglig och svår/omöjlig att retirera ifrån och därmed ändå få en "hög" gradering. Och vise versa. Ett +/- eller sup/inf kan sättas efter beteckningen för att få "halva" grader.
Det inses tämligen enkelt att det här systemet ger en fingervisning men är allt ifrån heltäckande för att gradera en alpin led. Det skotska/amerikanska systemet (främst för isleder) använder två siffror, en arabisk för tekniska svårighetsgraden och en romersk för hur seriös turen är tex IV/4.
För rena klippleder används klippgraderingar och hela leden kan ges en alpin grad för att beteckna hur seriös den är.
Exempel på några mycket populära turer (Chamonix) och (mina egna) kommentarer:
Mont Blanc, Grands Mulets Route, PD-. Tekniskt utan några svårigheter, men luriga glaciärsprickor samt turens längd, höjd och därmed exponeringen för väder och vind.
Arête des Cosmiques, PD+. En led där de iofs måttliga tekniska svårigheterna men i alla fall ligger i "AD/AD-"-klass. De objektiva farorna är dock mycket små, leden är kort och väldigt nära civilisationen (slutar på Aig du Midi) vilket sänker den totala graden.
Tour Ronde - Face Nord, AD+. Tekniskt enkel (max ca 65 grader is), små objektiva faror, kort men inte helt nära civilisationen och utan fasta standplatser/firningsankare. I mitt tycke ganska typisk för sin grad.
Petit Viking, TD-. En led där den tekniska svårighetsgraden är lagom hög (max 80 grader is), men leden har inga enorma objektiva faror och är försedd med fasta standplatser/firningsankare vilket ger en enkel och säker reträtt.
Les Courtes - The Swiss Route, TD. En led med måttliga tekniska svårigheter (max 75 grader is vilket inte borde rendera "TD-status"), små objektiva faror men mycket seriös pga dess längd samt att reträtt är mycket svår (beroende på om man tar med bigwallracket eller ej...) vilket ökar graderingen.
Charlet-Ghillinicouloiren, ED1. Tekniskt knepig (90 grader is, mixad klättring/drytooling) samt bitvis svårsäkrad men försedd med fasta standplatser/firningsankare.
Beyond Good and Evil, ED?. Överjävlig på de flesta sätt, klättras lämpligen inte med träskor.
/m
Är som följer:
F - Facile
PD - Peu difficile
AD - Assez difficile
D - Difficile
TD - Trés difficile
ED - Extremement difficile (brukar vanligen graderas ED1-4)
Detta är ett "samlingsbetyg" för svårigheterna och riskerna på leden. Tex kan en led vara tekniskt enkel men seriös pga stora objektiva faror som hängande seracer, stenfall etc samt vara otillgänglig och svår/omöjlig att retirera ifrån och därmed ändå få en "hög" gradering. Och vise versa. Ett +/- eller sup/inf kan sättas efter beteckningen för att få "halva" grader.
Det inses tämligen enkelt att det här systemet ger en fingervisning men är allt ifrån heltäckande för att gradera en alpin led. Det skotska/amerikanska systemet (främst för isleder) använder två siffror, en arabisk för tekniska svårighetsgraden och en romersk för hur seriös turen är tex IV/4.
För rena klippleder används klippgraderingar och hela leden kan ges en alpin grad för att beteckna hur seriös den är.
Exempel på några mycket populära turer (Chamonix) och (mina egna) kommentarer:
Mont Blanc, Grands Mulets Route, PD-. Tekniskt utan några svårigheter, men luriga glaciärsprickor samt turens längd, höjd och därmed exponeringen för väder och vind.
Arête des Cosmiques, PD+. En led där de iofs måttliga tekniska svårigheterna men i alla fall ligger i "AD/AD-"-klass. De objektiva farorna är dock mycket små, leden är kort och väldigt nära civilisationen (slutar på Aig du Midi) vilket sänker den totala graden.
Tour Ronde - Face Nord, AD+. Tekniskt enkel (max ca 65 grader is), små objektiva faror, kort men inte helt nära civilisationen och utan fasta standplatser/firningsankare. I mitt tycke ganska typisk för sin grad.
Petit Viking, TD-. En led där den tekniska svårighetsgraden är lagom hög (max 80 grader is), men leden har inga enorma objektiva faror och är försedd med fasta standplatser/firningsankare vilket ger en enkel och säker reträtt.
Les Courtes - The Swiss Route, TD. En led med måttliga tekniska svårigheter (max 75 grader is vilket inte borde rendera "TD-status"), små objektiva faror men mycket seriös pga dess längd samt att reträtt är mycket svår (beroende på om man tar med bigwallracket eller ej...) vilket ökar graderingen.
Charlet-Ghillinicouloiren, ED1. Tekniskt knepig (90 grader is, mixad klättring/drytooling) samt bitvis svårsäkrad men försedd med fasta standplatser/firningsankare.
Beyond Good and Evil, ED?. Överjävlig på de flesta sätt, klättras lämpligen inte med träskor.
/m
Chimborazo och Cotopaxi
I Ecuador kan man också testa på t.ex. Chimborazo och Cotopaxi, vilka bägge är tämligen enkla, tekniskt, genom normallederna, men som ger lite erfarenhet och sosm ligger i "rätt höjdregister".
När du skall spräcka 7000-meters gränsen Så säg till, så kan vi snacka lite centralasien.
Jo, och förresten, är man HELT nybörjare, och bara vill kolla höjden och sådär, finns det berg i t.ex. Afrika som är mellan 4500 och typ 6000 (eller ja, 5896) som det är ENKELT att ta sig till. Enkelt att greja med tillstånd och guider och försäkringar och grejer till (Det finns typ charterpaket) och som kräver väldigt liten egen tidigare erfarenhet. Men det ger höjdmeter. Kanske ett förslag?
I Alperna (även om det inte är mellan 6 och 7 tusen, som du skriver om) finns det ju precis HUR MYCKKET som HELST. att leka på.
I Ecuador kan man också testa på t.ex. Chimborazo och Cotopaxi, vilka bägge är tämligen enkla, tekniskt, genom normallederna, men som ger lite erfarenhet och sosm ligger i "rätt höjdregister".
När du skall spräcka 7000-meters gränsen Så säg till, så kan vi snacka lite centralasien.
Jo, och förresten, är man HELT nybörjare, och bara vill kolla höjden och sådär, finns det berg i t.ex. Afrika som är mellan 4500 och typ 6000 (eller ja, 5896) som det är ENKELT att ta sig till. Enkelt att greja med tillstånd och guider och försäkringar och grejer till (Det finns typ charterpaket) och som kräver väldigt liten egen tidigare erfarenhet. Men det ger höjdmeter. Kanske ett förslag?
I Alperna (även om det inte är mellan 6 och 7 tusen, som du skriver om) finns det ju precis HUR MYCKKET som HELST. att leka på.
tack för tipsen
tack för de bra tipsen.
Har dock fler frågor
Eftersom jag inte har så mycket erfarenhet så är det lämpligt att ha en guide (?). Har tittat lite på priser gällande aconcagua. Jag finner att det är ganska dyrt även om det varierar mycket mellan olika firmor. Är det stor skilland mellan aconcagua och övriga berg i sydamerika (som ni rekomenderat) gällande priser för guider och övriga kostnader?
tack för de bra tipsen.
Har dock fler frågor
Eftersom jag inte har så mycket erfarenhet så är det lämpligt att ha en guide (?). Har tittat lite på priser gällande aconcagua. Jag finner att det är ganska dyrt även om det varierar mycket mellan olika firmor. Är det stor skilland mellan aconcagua och övriga berg i sydamerika (som ni rekomenderat) gällande priser för guider och övriga kostnader?
Pumori
Varför inte pumori, det finns guidad resa som avgår nån gång nästa år. Kolla på http://www.himalaya.nu/8000.htm (annonsen till höger). 36000 SEK.
[Ändrat av Attackscouten 2003-11-18 kl 13:58]
Varför inte pumori, det finns guidad resa som avgår nån gång nästa år. Kolla på http://www.himalaya.nu/8000.htm (annonsen till höger). 36000 SEK.
[Ändrat av Attackscouten 2003-11-18 kl 13:58]
Re: tack för tipsen
* du ska ge dig på ett tekniskt svårt berg (glaciärer, kräver säkring osv...)
* det är första gången du ger dig ut på höjder över 4 000 m.
* ni är få personer i gruppen. 2 personer + guide är inte helt optimalt, men 3+1 kanske? Då är det möjligt att dela på gruppen om så skulle krävas.
* ingen i gruppen kan prata några ord spanska (om du är i Chile/Argentina åtminstone, ver inte hur det är längre norrut).
Man får som sagt ge akt på höjden och inte stressa upp till 5 000 m.
Det finns rätt gott om berg som är i trakterna kring 6 000 m i Anderna och inte kräver teknisk klättring, t ex i Puna de Atacama (där Ojos del Salado ligger). Den trakten är inte lämplig för acklimatisering då det saknas vatten (endast snöfläckar) och platån runt bergen är på ca 4 500 m. Är också logistiskt svårt, om man inte hyr en 4x jeep eller en chaufför. Oerhört sandigt, du får gräva sand ur örona varje dag.
Boken "Mountaineering in the Andes" av John Biggar listar alla högre berg i Anderna, med en kortfattad beskrivning (1 sida?) samt schematiska kartor. Om du funderar på Anderna så kan den boken vara till stor nytta.
Vad jag vet så är det få berg i Anderna som kräver klättertillstånd. Aconcagua är ett specialfall. För Ojos del Salado (från chilenska sidan) måste du ha ett tillstånd från Santiago. Detta är gratis och kan faxas till turistbyrån i Copiapo.
Tja... En guide är bra om:hink; sa:Eftersom jag inte har så mycket erfarenhet så är det lämpligt att ha en guide (?).
* du ska ge dig på ett tekniskt svårt berg (glaciärer, kräver säkring osv...)
* det är första gången du ger dig ut på höjder över 4 000 m.
* ni är få personer i gruppen. 2 personer + guide är inte helt optimalt, men 3+1 kanske? Då är det möjligt att dela på gruppen om så skulle krävas.
* ingen i gruppen kan prata några ord spanska (om du är i Chile/Argentina åtminstone, ver inte hur det är längre norrut).
Man får som sagt ge akt på höjden och inte stressa upp till 5 000 m.
Det finns rätt gott om berg som är i trakterna kring 6 000 m i Anderna och inte kräver teknisk klättring, t ex i Puna de Atacama (där Ojos del Salado ligger). Den trakten är inte lämplig för acklimatisering då det saknas vatten (endast snöfläckar) och platån runt bergen är på ca 4 500 m. Är också logistiskt svårt, om man inte hyr en 4x jeep eller en chaufför. Oerhört sandigt, du får gräva sand ur örona varje dag.
Boken "Mountaineering in the Andes" av John Biggar listar alla högre berg i Anderna, med en kortfattad beskrivning (1 sida?) samt schematiska kartor. Om du funderar på Anderna så kan den boken vara till stor nytta.
Vad jag vet så är det få berg i Anderna som kräver klättertillstånd. Aconcagua är ett specialfall. För Ojos del Salado (från chilenska sidan) måste du ha ett tillstånd från Santiago. Detta är gratis och kan faxas till turistbyrån i Copiapo.
Bolivia!
Jag spenderade nyligen 4 månader i Anderna (Equador, Peru, Bolivia, Chile, Argentina) och kom fram till att Bolivia var billigast (både mat, boende, hyra av utrustning, guide etc).
Som ett tidigare inlägg angav är La Paz en bra utgångspunkt. På en och samma gata finns samtliga "resebyråer", företag som anordnar bestigningar, trekking, cykling mm. Dessa företag rekommenderar att man vistas minst 2v i La Paz med omnejd för acklimatisering. Lämpligt är då tex en trekkingtur där du kan nosa på 5000m. Rekommenderar sedan berget Huyana Potosi 6088m om du (som jag själv) har lite erfarenhet. Denna topp innebär 3h bilresa från La Paz och sedan 2 dagar för toppbestigningen. Alternativt kan man välja 3-4 dagar varav de två första är grundläggande isklättring, glaciärvandring, säkerhet mm. Vi betalade för 4 dar 140 USD för mat, utrustning och guider (mycket billigt). Rekommenderar företaget "Huyana Potosi" för ägaren (El Doctor) har en stuga vid bergets fot på 4765m (skönt när man är blöt och frusen) där man bor alla nätter utom den i baslägret på 5300m. Övriga företag kostar lika mycket men du bor i tält hela tiden.
Ha't så kul!!!
Jag spenderade nyligen 4 månader i Anderna (Equador, Peru, Bolivia, Chile, Argentina) och kom fram till att Bolivia var billigast (både mat, boende, hyra av utrustning, guide etc).
Som ett tidigare inlägg angav är La Paz en bra utgångspunkt. På en och samma gata finns samtliga "resebyråer", företag som anordnar bestigningar, trekking, cykling mm. Dessa företag rekommenderar att man vistas minst 2v i La Paz med omnejd för acklimatisering. Lämpligt är då tex en trekkingtur där du kan nosa på 5000m. Rekommenderar sedan berget Huyana Potosi 6088m om du (som jag själv) har lite erfarenhet. Denna topp innebär 3h bilresa från La Paz och sedan 2 dagar för toppbestigningen. Alternativt kan man välja 3-4 dagar varav de två första är grundläggande isklättring, glaciärvandring, säkerhet mm. Vi betalade för 4 dar 140 USD för mat, utrustning och guider (mycket billigt). Rekommenderar företaget "Huyana Potosi" för ägaren (El Doctor) har en stuga vid bergets fot på 4765m (skönt när man är blöt och frusen) där man bor alla nätter utom den i baslägret på 5300m. Övriga företag kostar lika mycket men du bor i tält hela tiden.
Ha't så kul!!!
Liknande trådar
- Svar
- 5
- Visningar
- 1 K
- Svar
- 29
- Visningar
- 4 K
- Svar
- 6
- Visningar
- 2 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg