6000+ Berg var finns ni??

Tjena,

Jag försöker hitta ett berg mellan 6000- 7000 möh som inte är för tekniskt krävande. Har läst lite om aconcagua, men skulle vilja få lite mer tips från någon med erfarenhet.

Tack
Henrik
 
Åk till La Paz i Bolivia. Bo på hotell och ät på resturang samtidigt som du acklimatiserar dig i staden på 3700 möh. Alldeles i närheten ligger t ex Illimani 6460m (PD), Huayna Potosi 6088m (F/PD) och, lite längre bort, Sajama 6522m (PD) som är Bolivias högsta berg.

Eller åk till staden Huarez i Peru. Här finns fler berg än du kommer att hinna med. Ett centrum för folk som tycker om att pulsa i snö på hög höjd. Ligger också över 3000 meter.
 
Aconcagua

Aconcagua är väldig otekniskt. Du behöver bara se upp för höjden och vädret. Stämmer det så kan du springa upp i joggingskor och tights. (Finns bilder på folk som har rekordet vid baslägers "hotellet"). Men jag har även sett tält blåsa sönder när det kom in dåligt väder och då är det kallt.
 
Svårighetsgrader

Jag läste om de olika graderna f,pd,ad i något inlägg där det också fanns en kortare beskrivning, men finns det inga fler grader, kan olika leder/berg bara delas in i tre svårighetsgrader?
 
Alpina graderingar enligt franska systemet (och andra)

Är som följer:

F - Facile
PD - Peu difficile
AD - Assez difficile
D - Difficile
TD - Trés difficile
ED - Extremement difficile (brukar vanligen graderas ED1-4)

Detta är ett "samlingsbetyg" för svårigheterna och riskerna på leden. Tex kan en led vara tekniskt enkel men seriös pga stora objektiva faror som hängande seracer, stenfall etc samt vara otillgänglig och svår/omöjlig att retirera ifrån och därmed ändå få en "hög" gradering. Och vise versa. Ett +/- eller sup/inf kan sättas efter beteckningen för att få "halva" grader.

Det inses tämligen enkelt att det här systemet ger en fingervisning men är allt ifrån heltäckande för att gradera en alpin led. Det skotska/amerikanska systemet (främst för isleder) använder två siffror, en arabisk för tekniska svårighetsgraden och en romersk för hur seriös turen är tex IV/4.

För rena klippleder används klippgraderingar och hela leden kan ges en alpin grad för att beteckna hur seriös den är.

Exempel på några mycket populära turer (Chamonix) och (mina egna) kommentarer:

Mont Blanc, Grands Mulets Route, PD-. Tekniskt utan några svårigheter, men luriga glaciärsprickor samt turens längd, höjd och därmed exponeringen för väder och vind.

Arête des Cosmiques, PD+. En led där de iofs måttliga tekniska svårigheterna men i alla fall ligger i "AD/AD-"-klass. De objektiva farorna är dock mycket små, leden är kort och väldigt nära civilisationen (slutar på Aig du Midi) vilket sänker den totala graden.

Tour Ronde - Face Nord, AD+. Tekniskt enkel (max ca 65 grader is), små objektiva faror, kort men inte helt nära civilisationen och utan fasta standplatser/firningsankare. I mitt tycke ganska typisk för sin grad.

Petit Viking, TD-. En led där den tekniska svårighetsgraden är lagom hög (max 80 grader is), men leden har inga enorma objektiva faror och är försedd med fasta standplatser/firningsankare vilket ger en enkel och säker reträtt.

Les Courtes - The Swiss Route, TD. En led med måttliga tekniska svårigheter (max 75 grader is vilket inte borde rendera "TD-status"), små objektiva faror men mycket seriös pga dess längd samt att reträtt är mycket svår (beroende på om man tar med bigwallracket eller ej...) vilket ökar graderingen.

Charlet-Ghillinicouloiren, ED1. Tekniskt knepig (90 grader is, mixad klättring/drytooling) samt bitvis svårsäkrad men försedd med fasta standplatser/firningsankare.

Beyond Good and Evil, ED?. Överjävlig på de flesta sätt, klättras lämpligen inte med träskor.

/m
 
Chimborazo och Cotopaxi

I Ecuador kan man också testa på t.ex. Chimborazo och Cotopaxi, vilka bägge är tämligen enkla, tekniskt, genom normallederna, men som ger lite erfarenhet och sosm ligger i "rätt höjdregister".

När du skall spräcka 7000-meters gränsen Så säg till, så kan vi snacka lite centralasien. :)

Jo, och förresten, är man HELT nybörjare, och bara vill kolla höjden och sådär, finns det berg i t.ex. Afrika som är mellan 4500 och typ 6000 (eller ja, 5896) som det är ENKELT att ta sig till. Enkelt att greja med tillstånd och guider och försäkringar och grejer till (Det finns typ charterpaket) och som kräver väldigt liten egen tidigare erfarenhet. Men det ger höjdmeter. Kanske ett förslag?

I Alperna (även om det inte är mellan 6 och 7 tusen, som du skriver om) finns det ju precis HUR MYCKKET som HELST. att leka på.
 
tack för tipsen

tack för de bra tipsen.
Har dock fler frågor :)
Eftersom jag inte har så mycket erfarenhet så är det lämpligt att ha en guide (?). Har tittat lite på priser gällande aconcagua. Jag finner att det är ganska dyrt även om det varierar mycket mellan olika firmor. Är det stor skilland mellan aconcagua och övriga berg i sydamerika (som ni rekomenderat) gällande priser för guider och övriga kostnader?
 
Re: tack för tipsen

hink; sa:
Eftersom jag inte har så mycket erfarenhet så är det lämpligt att ha en guide (?).
Tja... En guide är bra om:
* du ska ge dig på ett tekniskt svårt berg (glaciärer, kräver säkring osv...)
* det är första gången du ger dig ut på höjder över 4 000 m.
* ni är få personer i gruppen. 2 personer + guide är inte helt optimalt, men 3+1 kanske? Då är det möjligt att dela på gruppen om så skulle krävas.
* ingen i gruppen kan prata några ord spanska (om du är i Chile/Argentina åtminstone, ver inte hur det är längre norrut).

Man får som sagt ge akt på höjden och inte stressa upp till 5 000 m.
Det finns rätt gott om berg som är i trakterna kring 6 000 m i Anderna och inte kräver teknisk klättring, t ex i Puna de Atacama (där Ojos del Salado ligger). Den trakten är inte lämplig för acklimatisering då det saknas vatten (endast snöfläckar) och platån runt bergen är på ca 4 500 m. Är också logistiskt svårt, om man inte hyr en 4x jeep eller en chaufför. Oerhört sandigt, du får gräva sand ur örona varje dag. :p

Boken "Mountaineering in the Andes" av John Biggar listar alla högre berg i Anderna, med en kortfattad beskrivning (1 sida?) samt schematiska kartor. Om du funderar på Anderna så kan den boken vara till stor nytta.

Vad jag vet så är det få berg i Anderna som kräver klättertillstånd. Aconcagua är ett specialfall. För Ojos del Salado (från chilenska sidan) måste du ha ett tillstånd från Santiago. Detta är gratis och kan faxas till turistbyrån i Copiapo.
 
Bolivia!

Jag spenderade nyligen 4 månader i Anderna (Equador, Peru, Bolivia, Chile, Argentina) och kom fram till att Bolivia var billigast (både mat, boende, hyra av utrustning, guide etc).

Som ett tidigare inlägg angav är La Paz en bra utgångspunkt. På en och samma gata finns samtliga "resebyråer", företag som anordnar bestigningar, trekking, cykling mm. Dessa företag rekommenderar att man vistas minst 2v i La Paz med omnejd för acklimatisering. Lämpligt är då tex en trekkingtur där du kan nosa på 5000m. Rekommenderar sedan berget Huyana Potosi 6088m om du (som jag själv) har lite erfarenhet. Denna topp innebär 3h bilresa från La Paz och sedan 2 dagar för toppbestigningen. Alternativt kan man välja 3-4 dagar varav de två första är grundläggande isklättring, glaciärvandring, säkerhet mm. Vi betalade för 4 dar 140 USD för mat, utrustning och guider (mycket billigt). Rekommenderar företaget "Huyana Potosi" för ägaren (El Doctor) har en stuga vid bergets fot på 4765m (skönt när man är blöt och frusen) där man bor alla nätter utom den i baslägret på 5300m. Övriga företag kostar lika mycket men du bor i tält hela tiden.

Ha't så kul!!!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fbr Storskor – Phantom 6000 Alpin / Bigwall 13
dangermouse Höjdproblem på 6000+ Alpin / Bigwall 8
isaktamio Berg för att utvecklas Alpin / Bigwall 6
Pallet Vilket berg? Alpin / Bigwall 11
Pallet Vanligaste dödsorsak på höga berg? Alpin / Bigwall 10
per162 Namn på berg Alpin / Bigwall 15
ViktorAdolfsson Bestiga berg med begränsad budget? Alpin / Bigwall 16
mo9jan Skidbestigning höga berg Alpin / Bigwall 3
Sara84 Tips på berg Alpin / Bigwall 12
Mezzner Hur många toppar har ett berg? Alpin / Bigwall 14
danne_doppsko Olyckor på Mt Blanc och andra berg Alpin / Bigwall 6
Pask Vad är detta för berg? Alpin / Bigwall 11
mo9jan Bestigning av stora berg. Alpin / Bigwall 3
soderkisen Sveriges mest svårklättrade berg? Alpin / Bigwall 17
Polymeras Hur många över alla fjorton 8000meters berg? Alpin / Bigwall 19
nikha247 6000m berg i himalaya Alpin / Bigwall 23
sohrab Billiga berg över 5000m Alpin / Bigwall 1
pemberton förare Mont Blanc och berg Runt Zermatt Alpin / Bigwall 2
5.10 Vill ha tips på bra förare och kartor över stora berg. Alpin / Bigwall 2
f94-ave Snart slut på årtiondet - vilka var de största svenska alpina prestationerna? Alpin / Bigwall 29
per162 Var i Kanada bör jag bo? Alpin / Bigwall 5
mipert Svenskar i nöd i Alperna, en var klädd i gymnastikskor Alpin / Bigwall 18
Fif klättra i europa i december, var? Alpin / Bigwall 8
plast Var börjar man? Alpin / Bigwall 5
var köpa scarpa vega? Alpin / Bigwall 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...