30l och lätt packning

Hej,

har nu när sommaren börjar bli slut (semester slut åtminstone) fundera på vad jag kan förbättra i min packning som inte bara minskar vikt utan dessutom minska volymen.
Jag har i dag en 52l säck som jag funderar om det är möjligt att skära ner till 30l och ändå ha mat och grejer så det räcker 5 dygn i sommarfjäll miljö.

Är det någon som kanske redan har en lösning som ligger på 30l på 5 dygn? eller åtminstone i närheten. Vore grymt intressant att höra vad ni har för utrustning. Är det möjligt i huvud taget? Att tillägga, jag vill vandra säkert så att plocka bort sovsäck, eller någon form av skygg och värmeplagg är inte aktuellt.
Jag testade packa ner tält, kök, sovsäck, liggunderlag, regnjacka, regnbyxa i min ultra sil daypack på 20l och rymde allt och hade utrymme kvar, så jag är säker på att jag kommer att måsta göra någon form av byte av utrustning för att kunna rymma allt jag tänkt i en 30l säck.

tacksam för alla svar,
Tobias
 
Det låter intressant men det skulle ju vara lite lättare att ge några specifika tips eller så om du faktiskt säger vad du tar med dig? :)

P7260153.JPG


Såhär full var min 44liters säck på en enhjulingstur i jämtlandsfjällen med mat för 5 dagar för ett par år sen, det var rätt mycket plats kvar så jag skulle lätt kunnat haft mindre ryggsäck, iaf 35 liter.
Och det var med en rätt stor sovsäck, kök + gas i 1liters kastrull, väldigt enkel tarp på 1.5 x 2.5 meter, myggnät, downmat 7 väldigt lite kläder med.. Tshirt + 260grams underställströja + skaljacka + merinoboxers och fodrade knickers och keensandaler.. och en buff tror jag.. och några lite tjockare sockar också..
Nu kanske jag har glömt nått men det var väl huvuddelen iaf, slutade på 11.5 kg inkl mat och en liten vattenflaska (för det var varmt!)

Nu har jag en ny sovsäck som är betydligt mindre, men ett riktigt tält så det väger nog upp det hela, men nu med 2mans enkelväggstält!
 
Senast ändrad:
Det känns som att det ligger på gränsen.
På vår "samnordiska" tredagarstur till Vålådalen i våras hade vi i alla fall två vars säckar låg runt 35 liter. Hendrik bar i en Laufbursche Huckepack (prototyp), och Gustav ("gusbo" här på forumet) hade en Gossamer Gear Murmur. Komforten var god i både boende och bärande.

Med tajt mathållning kanske man kan klämma in mat för fem dar...

De respektive utrustningarna kan du läsa om här:
http://www.fjaderlatt.se/2010/06/343-or-three-big-ones-in-valadalen.html
 
Jag sitter och funderar på vad jag ska ha för nya grejer och det lutar åt

Tält: Terra Nova Solar Competition (Solar Elite är ännu lättare) 978g packsize 46x12cm + Fastpack footprint 60g
Sovsäck: Western Mountaineering HighLite 455g i 183cm och packas ihop ca 20x25cm
Liggunderlag: Therm-A-Rest NeoAir i regular 410g packas ihop till storlekan av lite större än 0.5L PET-flaska

detta tänkte jag packa i en GoLite Jam som är på 50L väger 879g, kan tänka mig att den blir halvfull eller lite mer då så man kan ha mat, kläder osv med sig.

Allt detta inklusive ryggsäcken ger en vikt på 2782g, en veckas vandring kanske kan komma ner på 8-9kg?
 
30 låter litet men lycka till. Själv har jag ett stort snölås på min 30 liters säck och den fungerar fint för fredag-söndag, inklusive kameraväskan.
 
Håller med om att 30 liter låter litet men visst. Lycka till!

Själv ser jag inte det som ett självändamål att gå från 50liter till 30liter. Vinsten i vikt är marginell med de lättviktssäckar som finns på marknaden och man begränsar syftet med ryggsäcken ganska mycket. Man måste exempelvis ha en annan säck om man skall vara iväg längre tid.

Men vill du prova så skall du absolut göra det. Om inte annat så är det roligt att mixtra med sin utrustning.

//Peter
 
Reflektioner

Intressant utmaning. Jag lyckades få in min 2,5 dagars packning i min Murmur på 35L, men den var stoppad som en korv. Det fanns dock en hel del som går att banta ytterligare för en sommarvandring. Vi gick på våren så det var ganska kallt.
Här är de saker jag skulle kunna minskat på:
  1. Quilt istället för sovsäck (Mindre bulk, 300g lättare)
  2. Skippa termobyxor (0,5kg och mycket bulk)
  3. Kompaktare och lättare mat
  4. Byt Ullfrotté mot lättar mer kompakt underställ
  5. Inget stativ till kameran (0,5kg)
  6. Ingen bivy (Behövs inte i tält 150g)

Jag hade ett väldigt lätt skydd eftersom vi sov mest i skogen, men jag hade utan problem kunnat spänna ett riktigt 2-manna tarptält (Cloudburst) på sidan av säcken.

Jag tror nog projektet är möjligt, med till och med bättre lägerkomfort och minskad vikt. Med t ex ett Gossamer Gear The One och lite lättare och bättre mat klarar man det nog.
 
har haft en 31liter säck på tre övernattningar,hade säkert gått ha mat för nåt dygn till;hade över..då har jag ett Akto-tält+foppatofflor i packningen.300grams quilt,neo air-underlag.
 
Det här kan nog flera av oss tycka är kul att testa hemma. Vore kul att se lite bilder på en packad 20-litare kompletterad med en där innehållet visas.

Jörgen

Jo, det är riktigt kul, skall visa vad jag har med dessa bilder. Tält, sovsäck, liggunderlag, kök med bränsle och spork, regnjacka och regnbyxa allt detta in i en 20l säck. Jag kan förmodligen minska tältets bulk något. I övrigt så saknar jag här mat givet vis och överigt så som underställ, sockar, mössa, fingervantar...
 

Bilagor

  • utrustning 002.jpg
    utrustning 002.jpg
    49.7 KB · Visningar: 962
  • utrustning 004.jpg
    utrustning 004.jpg
    52.2 KB · Visningar: 931
  • utrustning 012.jpg
    utrustning 012.jpg
    35.9 KB · Visningar: 946
Alltså, min tanke är att lyckas banta volym på de prylar jag har som ni ser på bilderna. (Även andra prylar som inte syns på bilderna också förståss). Det främsta jag tänker på är om tarp med myggnät skulle lösa det hela. Hur är det med Gossamer Gear The One i packvolym och vikt? Vill ju gärna ha myggnät som skydd när det är dags att sova så man inte blir uppslukad, vilket ställer lite krav på möjligheterna att hänga upp det också...
 
Gatewood Cape Shelter ser rätt så intressant ut. Skulle jag byta ut tältet till detta så skulle jag nog göra ett stort kliv i vikt och bulk. Någon som har erfarenheter av detta?

/Tobias
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 392
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 26
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2
tsd lätt tält Lättpackning 2
BZ120 Lätt sovsäck för 0grader Lättpackning 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.