3 år efter bäst före datum, mums?

Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Står det nått produktions eller förpackningsdatum?

Rent praktiskt så tycker jag att.. det som inte har hänt på 2 år, det händer inte heller på 3..

Samma regler gör att vi kasserar läkemedel för många miljoner varje år i sverige..
 
Vi har aldrig prövat Blå Bands frystorkat iofs.... Men vad sägs om försvarets påsar (Ekströms inplastad i folieförpackn) som vi åt 15 år efter förpackningsdatum dvs 10 år över tiden. Blå Band påse (försvarets papperspåse med plastpåse ikring) åt vi 7 år över utgångsdatum utan magproblem. Det hänger lite på förvaring och att vi köpte dem (superbilligt!!!) förpackade i slutna storkonserver. Jag tror vi betalade ca 5 kronor påsen.

Just nu har vi söta fruktsoppor som är 9 år över tiden. De smakar aldeles utmärkt. Söta soppor har troligen längre hållbarhet men 3 år över tiden är troligen inga som helst problem. Kolla att påsarna är täta, tuta och kör. Är du fortfarande skeptisk. Provlaga hemma. Frugan var kraftigt skeptisk innan vi hade provlagat och har sen inte protesterat.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Det som händer med maten efter lång tid är väl främst att en del av näringen bryts ner och att det tappar smak. Men det är ju inte så att maten är ätlig fram till sista förbrukningsdag och sen oätlig dan efter. Dels har de ju lite marginaler, dels beror det på hur den har förvarats, och sen handlar det som sagt var om vad det är som kan ha hänt.

Det lär inte vara farligt att äta, däremot kan smaken vara si och så och näringsinnehållet lite sämre.
 
Håller med Nermander. Maten blir knappast farlig/giftig efter "bäst före" så länge som förpackningarna är oskadda. Men näringsvärdet sjunker.
 
åt av misstag förra helgen frystorkad mat från 2005 i hemavan...blev bra fart på magen så ej att rekommendera...

Kan finnas andra orsaker också. Det skadar inte att koka lite längre än angivt vilket minskar gasbildning och även är bra ifall vattnet är sisådär. Mindre gas i flaskan men också mindre gas i magen...
 
Om jag minns rätt så kan man inte stämpla fram maten mer än 2 år även om innehållet tål mycket längre lagring än så.

Titta på stämplingar av socker och salt - det är förmodligen två år även om innehållet inte ändra sig märkbart nära 'oändlig tid'

påsarna för frystorkat är både syre och fuktskyddade så det händer nog inte så mycket i delen kolhydrater och proteiner. Däremot kan fett sakta härskna även utan bakteriell hjälp eller luft närvarande (enzymer som inte är helt inaktiverade eller denaturerade).

---

det var ganska mycket kritik när försvaret gjorde sig av med stora lager 20 år plus gamla guldburkar - helkonserver - dom återfanns så småningom i östeuropa som ingrienser i bättre resturangmat - mot den förmodade destruktionen som det var upphandlat för.

man hade analyserat dessa burkar och problemet var just att fetterna inte längre var så nyttiga pga. härskning trots helkonserver, men att även proteinerna hade degenererat och var av lägre kvalitet...
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.