3 år efter bäst före datum, mums?

För mig hade det nog gjort mer ont i magen att slänga dom än att äta upp dom..

Som alla andra har sagt, smaka först och se efter :) Smakar det skit så är det inte mycket att ha men då vet du åtminstone det! Annars är det bara att äta och njuta!
 
Vi kokade mannagrynsgröt och upplevde att den hade svårt att stelna. Men det blev gröt av den tillslut. När vi sedan synade paketet noterade vi att den gick ut 1996 och vi åt den 2010. Hela familjen åt av gröten och ingen blev dålig i magen. Det fantastiska var hur ett paket mannagryn har överlevt så länge (hos mina föräldrar), och även tagits med vid flytt, trots att den vid flytten var ca 5 år gammal.

Tidigare (2008) drack jag kaffe som var från 1998. Den hade dock varit i en gruva på Grönland och pga permafrosten varit frusen i 10 år. Det gick också bra, och det smakade ok i alla fall.

/Jimmy
 
Intressant återupptagande av tråd. Men ok då.

Det viktiga är att hålla isär två begrepp som förekommer utan särskiljning i denna tråd:

Bäst före = rekommendation
Sista förbrukningsdatum = sista förbruklningsdatum

Det senare innebär alltså att det kan vara hälsovådligt efter detta datum.
Men annars är det bara att lukta och känna sig fram. Delvis håller jag med om påståendet om att det som inte hänt på två år inte händer på tre år. Men som antytts så härsknar fetter med tiden, och beroende på vad det är för förpackningsmaterial så kan även det börja påverkas efter ett tag, med följd att maten påverkas.
 
Det viktiga är att hålla isär två begrepp
Ja, det gäller att skilja på 'bäst före' och 'dåligt efter' ;)

Jag var ute i oktober i fjol (2010) och käkade Real-påsar (fick gamla militära ransoner av en norsk kompis), samtliga med bäst-före-datum mellan 2006-2008.

God smak, märkte ingen skillnad i näringsvärde, och inte blev jag det minsta kass i kistan heller.
Det ska sägas att näringskeksen inte höll toppklass men det gör de ju inte som färska heller :p

Så ja, ät och se glad ut. Är du lite 'kräsmagad' i utgångspunkt så prova en hemma, men det skulle överraska mig om du blev dålig.

/FW.
(",)
 
Det har väldigt stor betydelse vilken mat det handlar om. Torr mat i konserver verkar hålla för evigt. Jag hittade kaffepulver i en oöppnad konserv för några år sedan och det smakade inte dåligt även om bäst-före-datumen var någon gång på 70-talet. Mjölkprodukter är jag mer skeptisk mot och jag skulle inte vilja dricka mjölk där bäst-före-datumen är bara ett år tidigare. När jag bodde i studentkorridor så stod det ett oöppnat mjölkpaket i kylen i över ett år och jag kände ingen lust att provsmaka
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.