Kranvattnets bäst-före datum

Färskvatten-hur länge vågar du spara det? Finns det bäst-före-datum på vanligt kranvatten som tappas på flaska eller säck?

I somras paddlade jag som längst i fem dagar utan att fylla på färskvatten. Det var mycket varmt och mitt vatten lagrades i Ortlieb-säckar, de där säckarna som aldrig riktigt torkar mellan varje tur...

Mådde lite halvkass vid hemkomsten men svårt att säga vad det kan berott på. Hur som helst gick det fort över.

I det militära hade vi vattenreningstabletter för att klara vattenlagringen. Någon som använder detta civlit i färskvattnet för att klara längre turer?
 
min erfarenhet

Vi var ute från ti 20 aug till må 26 aug i år. Det var mycket varmt (över 25) i början, senare bara ganska varmt (20-25) med lite mer vind. Jag hade inga problem (hörde inga klagomål från de andra heller) med vattnet, som förvarades i PET-flaskor och Tatonka dragspelsdunkar, totalt ca 22 liter. Även på slutet kändes vattnet helt OK, tyckte jag. Jag har tidigare tyckt att vattnet smakade unkas efter ett par dagar i Tatonkabyttorna (gällde även min tidigare Ortliebflaska), men det verkar inte vara något problem om man minimerar tiden i solen och tar ut all luft ur behållaren.

Ett tips kan vara att tillsätta några droppar jod i vattnet. Kan väl minska bakteriehalten något.

Smakade ditt vatten illa alltså? Är du säker på att det var vattnet som gjorde att du blev sjuk?

När jag köpte min Ortliebsäck fick jag tipset att stoppa i lite hushållspapper för att suga upp fukten.

Hälsn Kalle G

[Ändrat av Kalle G 2002-09-10 kl 10:36]
 
Hej

Min erfarenhet är att det skall mycket till för att bli sjuk av vatten. Det grundar jag på många resor till ställen där det anses riskfyllt att dricka det lokala vattnet, bla en mc-resa genom halva Afrika. Där snackar vi om grävda fem meter djupa brunnar, dock med handpump. Min teori är, och den har jag tillämpat hela tiden, att bara magen får en chans att vänja sig så klarar man det mesta. Alltså dricker jag alltid några munnar vatten direkt när jag kommer till en ny plats. Då hinner mag- och tarmbakterierna växa till sig och allt går bra. Dricker man däremot mineralvatten så får man ändå förr eller senare i sig det lokala vattnet via sallad, glass mm, men då i mycket större koncentrationer, som mag- och tarmsystemet får svårt att klara av. Undantaget är att man aldrig får dricka ur stillastående vattensamlingar, såsom diken, dammar mm. Då kan man åka på amöbadysenteri och andra parasitiska odjur. Jag har nästan inte köpt en flaska vatten i hela mitt liv, och har heller aldrig varit ordentligt magsjuk på någon resa. Peppar, peppar............
Svaret på din fråga är alltså att du inte blivit sjuk av vattnet. Fem dagar är heller inte så lång tid. Då antar jag också att det varit av god kvalitet vid itappningen. Du har antagligen ätit något olämpligt istället, den risken är mycket större.
Vill bara också tillägga att jag bara vid något kristillfälle använt vattenreningstabletter. I några fall har jag kokat vattnet. Jag gillar inte tanken på att dricka kemikalier som är giftiga.

Hans
[Ändrat av Hutt 2002-09-10 kl 11:49]
 
Svenskt kommunalt vatten duger länge

De flesta kommuner levererar klorerat eller UV-steriliserat vatten. Förvarat i rena förpackningar klarar det sig månadsvis, även i sommarvärme.

Helt fulla behållare (=ingen luft) samt mörk förvaring öka hållbarhetetn.

Det var sannolikt något annat du blev sjuk av.

mvh,
Jens
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.