2117 of Sweden tält

Hej!
Är på jakt efter ett tält till sommarens fjälläventyr. Har relativt begränsad budget men försöker hitta det bästa möjliga.

Jag har hittat dessa två tält av 2117 of Sweden:

Enligt mig så ser specifikationen utifrån priset riktigt bra ut, vattentåliga och lätta! Eller missar jag något trivialt?

Jag hittar ingen som helst recension för dessa tält.
Har någon använt tält eller hört något kring denna tillverkare?
Tacksam för svar.

Skumt med skrivningen en sida silikon och PU. PU tolkar jag som polyuretan vilket är en vanlig beläggning på ena sidan av t ex tältgolv. Eller menar de vattenpelare?
Konstigt att det inte finns någon streckritning uppifrån och från sidan. Är det en eller två absider på det första tältet? Vore ocks intressant med ritning på tältbågskonstruktionen.

Begagnat tält som jag känner till hade jag hellre rekommenderat.

Thure

2117 är ett ganska nytt svenskt märke som verkar märka om olika produkter med sin egen logga, tveksam till om de utvecklar eller tillverkar något i egen regi?

Det är svårt att uttala sig om kvalitet och funktion på ett nytt(?) tält, och det är dessutom begränsat med information. Har man tur fungerar det. För egen del tycker jag stängerna verkar vara i klenaste laget, men man vet förstås inte godstjockleken. Dock är det ytterst sällan man ser en diameter på bara 7,9 mm (gäller kupoltältet).

Värdena 3000 mm respektive 5000 mm är vattenpelaren.

Positivt som jag ser det är en fullt flexibel innertältsdörr, med helt myggnät som kan täckas med solid väv.

Jag tolkar det som att vävarna är belagda med silikon på ena sidan och polyuretan på den andra. Det är en ganska vanlig lösning, oftast för att man ska kunna tejpa ena sidan, och förmodligen är den typen av väv också billigare jämfört med helt silikonbelagd väv. Det är visserligen möjligt att tejpa silikonbelagd väv också, men det är mer komplicerat och används bara av någon enstaka tillverkare.

Någon sömtätning säger man märkligt nog inget om på hemsidan, men det framgår i videon nedan att yttertältet är sömtätat.

Hittade en recension på tunneltältet Adak 2 EXT:

Aktuellt

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.